بازدید های ضروری خودرو




بررسی و بازدید ضروری خودرو

بازدید و بررسی روزانه، هفتگی و ماهانه هر کدام داری اهمیت خاص خود هستند. برای افزایش بازدهی و بهبود راندمان خودرو و همچنین حفظ امنیت راننده و سرنشینان باید به خودروی خودمان اهمیت دهیم و آن را به طور مستمر بازدید کنیم. ممکن است هر بار که سوار خودروی خود می شویم ، به طور خودکار بدون آنکه متوجه شویم چند مورد از لوازم خودرو خود را چک کنیم. به عنوان مثال، هر بار بررسی می کنیم که آینه ها تراز شده اند ، سوخت (بنزین) داریم و یا کمربند ایمنی بسته شده است یا خیر. در این صورت با بررسی چند مورد دیگر می توانیم روال بررسی خودرو خود را سرعت ببخشیم و از ایمنی خود و سایر سرنشینان اطمینان حاصل کنیم و علاوه بر ایمنی، با رسیدگی به این مشکلات قبل از شروع حرکت، می توانیم در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنیم.

بررسی باید قبل از استفاده از خودرو انجام شود و بهتر است هر بار که از خودرو استفاده می کنید این کار را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه از وضعیت مطلوبی برخوردار است و برای حمل و نقل در جاده ایمن است. بعضی از موارد مسلتزم بررسی روزانه هستند و برخی دیگر را می توان به صورت هفتگی بررسی کرد و باید به یاد داشت که هرگز اهمیت بررسی آنها را نباید نادیده گرفت ، زیرا می تواند جان شما و دیگران را به خطر اندازد.

اولین و ساده ترین راه ، نگاه کردن به اطراف خوردو می باشد، قدم زدن در اطراف وسیله نقلیه قبل از رانندگی به شما این فرصت را می دهد تا موانع یا خطرات احتمالی در هنگام رانندگی (مانند افراد، حیوانات خانگی، پنچر شدن، نزدیک بودن به وسایل نقلیه دیگر و غیره) را پیدا کنید و آن ها را برطرف سازید. این امر به ویژه در صورتی که کودکان در اطراف خودرو باشند بسیار مهم است.

  • بازدید روغن موتور

قبل از روشن کردن موتور و یا حداقل ۵ دقیقه پس از خاموش کردن موتور، سطح روغن را به صورت روزانه بررسی کنید. برای انجام این کار میله اندازه گیری روغن موتور (گیج) را خارج نمایید و سپس گیج را با یک دستمال تمیز کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید. چند ثانیه صبر کرده و دوباره آن را خارج نمایید، سطح گیج را با توجه به علامتهای MIN و MAX چک کنید اگر سطح روغن پایین تر از MAX باشد باید روغن اضافه نمایید.

  • بازدید آب رادیاتور

اگر آب رادیاتور خودرو کم شده باشد ، درب مخزن رادیاتور را باز کرده و به میزان استانداردی آب به آن اضافه کنید. همچنین بر روی پنل خودرو کم شدن آب رادیاتور نشان داده می شود.

  • بازدید روغن ترمز و روغن دنده (گیربکس)

تعویض به موقع روغن های مربوطه باعث افزایش طول عمر قطعات خودرو می شود. کاسته شدن تدریجی سطح روغن ترمز معمولا به دلیل مصرف شدن لنت های ترمز می باشد. بنابرین علاوه بر روغن، لنت ها نیز باید بازدید شوند.

  • روغن فرمان (هیدرولیک)

این روغن برای نرم شدن فرمان و بهبود رانندگی و فرماندهی بهتر در مواقع دور زدن است. توصیه می شود که این روغن هر ۱۲۰ هزار کیلومتر تعویض گردد.

  • نشتی زیر خودرو

هرگونه نشتی زیر خودرو را بررسی کنید. رفع این مشکل می تواند از حوادث و خرابی احتمالی جلوگیری کند.

  • بازدید از باد لاستیک ها

شما می توانید به طور چشمی هم متوجه کم بادی لاستیک خودرو خود شوید. ولی استفاده از فشارسنج بیشتر توصیه می شود. اگر شکل ظاهری لاستیک (تایر) خودروی شما دچار تغییرات و ساییدگی شده است ، حتما در هنگام تنظیم فشار باد که به مکانیک مراجعه می نمایید آن را نیز چک کنید تا در صورت لزوم لاستیک های جدید را جایگزین آنها کنید. در مورد تایر های پنچررو یا همان ران فلت به دلیل استحکام بالای دیواره های جانبی امکان بررسی چشمی وجود ندارد.

  • بازدید از چراغ های خودرو

مطمئن شوید همه چراغ ها و فلاشرها در قسمت جلو و عقب خودرو به صورت صحیح روشن می شوند، اطمینان از سالم بودن چراغهای کم نور و مه شکن ها نیز بسیار مهم است حتی اگر به نظر خودتان قبل از غروب به مقصد می رسید، بررسی تمامی چراغ ها پر اهمیت می باشد. 

  • بازدید آب شیشه شوی

شیشه خودرو مهمترین قسمت در رانندگی شما می باشد. وقتی سوار ماشین می شوید ، مطمئن شوید که شیشه ها تمیز هستند و هیچ چیز مانع دید شما نمی شود. از عملکرد برف پاک کن و تیغه های آن مطئن شوید و در صورت اتمام آب مخزن شیشه شوی آن را پر کنید.

  • بررسی کابین خودرو

تشخیص مشکلات در خودرویی که به خوبی نگهداری می شود بسیار آسان تر است و این امر در صورتی که خودرو با رانندگان دیگر به اشتراک گذاشته می شود ، بسیار اهمیت دارد. تمیز و مرتب نگه داشتن خودرو به راننده اجازه می دهد تا مسائل جدیدی مانند نشتی ، قطعات فرسوده و خرابی را تشخیص دهد. به یاد داشته باشید که وسایل داخل کابین مانند: ابزار آلات و وسایل شخصی را در صندوق قرار دهید ، زیرا در هنگم اتفاقات احتمالی ازبروز حادثه جلوگیری می نمایید.

و در آخر هر وسیله نقلیه می بایستی وسایلی از جمله : لاستیک زاپاس، مثلث هشدار دهنده، جک و جعبه ابزار، جعبه کمک های اولیه ، چراغ قوه و تجهیزات دیگر را به همراه داشته باشد تا در مواقع پیشامدهای ناگهانی از گسترش خطر جلوگیری نماید.

 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0