چرا نباید با لاستیک پنچر رانندگی کنیم؟




چرا نباید با لاستیک پنچر رانندگی کنیم؟

می توان گفت پنچر شدن لاستیک می تواند تجربه ترسناکی باشد و یا حتی یکی از بدترین کابوس های رانندگی باشد که بنا به هر دلیلی ناگهان اتفاق می افتد. ممکن است پنچر شدن تایرها به دلیل فرو رفتن یک میخ یا یک شی تیز و یا هر خطر دیگری بوجود بیاید که به هر حال باید توجه داشته باشید، اگرچه نمی توان از پنچر شدن لاستیک جلوگیری کرد اما، با رعایت چند نکته می توان از خطرات ناشی از آن پرهیز کرد. مهمتر از همه باید بدانید پنچری نه تنها به خودرو آسیب وارد می کند، بلکه موقعیت خطرناکی را ممکن است بوجود بیاورد.

حرکت با لاستیک پنچر یکی از اشتباهات رایج در میان عده‌ای از مردم است که گمان می‌کنند انجام دادن این کار و رساندن خود به یک تعمیرگاه در این شرایط بهترین ایده است و یا  این سوال براتان پیش بیاید که چرا نباید با تایرهای پنچرشده به حرکت خود ادامه دهم ؟

به یاد داشته باشید پنچری لاستیک در یک چشم به هم زدن بدتر و بدتر می شود و ممکن است عواقب زیادی را در برداشته باشد. در اینجا ما به شما اتفاقاتی که ممکن است هنگام رانندگی با لاستیک پنچر مواجه شوید را می گوییم و چند نکته برای جلوگیری از آن را با شما اشتراک می‌گذاریم!

چه چیزی باعث پنچر شدن لاستیک ها می شود؟

ممکن است این سوال که از کجا بفهمیم لاستیک پنچر شده برایتان پیش آمده باشد. پنچر شدن لاستیک ها ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، و اگرچه همیشه نمی توان از آنها جلوگیری کرد، اما می توان با بررسی و چک کردن لاستیک ها احتمال وقوع این حادثه را به حداقل رساند. به فشار باد لاستیک ها و عمق آج توجه ویژه ای داشته باشید و از رانندگی با تایرهایی که از عمر مفیدشان گذشته است خودداری کنید. سایر علل پنچر شدن لاستیک ها مانند شامل سوراخ شدن توسط اجسام خارجی، خطرات جاده‌ای مانند چاله‌ها و جاده‌های ناهموار و ... ممکن است همیشه تحت کنترل شما نباشد. فشار داخل لاستیک در بعضی مناطق به دلیل گرمای بیش از حد هوا زمینه پنچری و ترکیدن لاستیک نیز فراهم می شود که نمی توان مانع از آن شد ولی با رعایت نکات ایمنی می توان از بسیاری از آسیب ها جلوگیری کرد.

نشانه ها و علائم پنچر شدن لاستیک

1.      لرزش لاستیک و فرمان خودرو

2.      لغزش و انحراف خودرو به طرفین

3.      سفت شدن فرمان 

آیا می توان با لاستیک پنچر رانندگی کرد؟ 

پاسخ ساده است ، رانندگی با لاستیک پنچر در مسافت های کوتاه امکان پذیر است و بنظر ایمن ترین کار برای دور کردن وسیله نقلیه از ترافیک شلوغ و پر دردسر می باشد. ولی اگر در حال رانندگی در جاده یا خارج شهر حادثه ای برای لاستیک ها رخ داد، سعی کنید مدت زمان رانندگی با آن ها را به حداقل برسانید. چراغ های خطر خود را روشن کنید و از ضربه زدن به ترمزها خودداری کنید و به آرامی وسیله نقلیه خود را به نزدیک ترین و ایمن ترین مکان هدایت کنید. سپس، با حوصله از لوازم یدکی و لاستیک زاپاس برای تعمیر یا تعویض استفاده کنید. 

اگر با لاستیک پنچر رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟ 

آسیب به تمامی تایرها

پنچر شدن همیشه به معنی خداحافظی با تمامی لاستیک های وسیله نقلیه شما نیست، مگر اینکه برای مدت طولانی با لاستیک های پنچر به رانندگی ادامه دهید.

به طور خلاصه، از رانندگی غیرضروری با لاستیک‌های پنچر شده خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند خطر و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به ساختار داخلی و خارجی خودرو و لاستیک‌های شما را افزایش دهد.

رینگ های خم شده یا تاب دار

هنگام رانندگی با لاستیک پنچر، نه تنها به ساختار لاستیک‌های خود آسیب می‌رسانید، بلکه وزن بیشتری را روی لبه‌های رینگ خود متمرکز می‌کنید. از آنجایی که این اجزا برای تماس با سطح جاده درست نشده اند، ممکن است خمیده، تابیده یا برای همیشه آسیب ببینند و در این صورت در حالی که می توانستید فقط به خرید لاستیک نیاز داشته باشید، با خراب شدن رینگ ها به تعمیرات و یا تعویض پرهزینه تری نیز احتیاج خواهید داشت .

آسیب به وسیله نقلیه

اگر با لاستیک پنچر به رانندگی ادامه دهید ، ممکن است به چندین قطعه ضروری خودرو آسیب بیشتری وارد کنید (مانند خطوط ترمز، قطعات تعلیق، گلگیرها و غیره) و در نتیجه هزینه های تعمیر بالاتر و افزایش نگرانی های ایمنی برای شما، مسافران و سایر رانندگان در جاده نیز بیشتر می شود.

خطرات کلی

لاستیک های شما فقط به گونه ای طراحی نشده اند که وسیله نقلیه شما را به حرکت درآورند. آن‌ها کل وزن خودروی شما را تحمل می‌کنند، جاده را در بر می‌گیرند تا خودروی شما کشش مناسبی در جاده های مختلف داشته باشد و به شما این امکان را می‌دهد به راحتی در پیچ‌ها حرکت کنید، و بسیاری موارد دیگر. هنگامی که این عملکردها به خطر بیفتند، می توانند با محدود کردن توانایی های فرمان و کنترل کلی وسیله نقلیه شما را در خطر جدی در جاده قرار دهند. اگر متوجه شدید که یک لاستیک پنچر شده است، با تعمیر یا تعویض فوری آنها در برابر این خطرات هوشیار باشید و از همه مهمتر به فکر خرید لاستیک مناسب خودروی خود باشید زیرا تعویض یا تعمیر لاستیک آسیب دیده شاید در نگاه اول کم هزینه باشد ولی از طرف دیگر باید ایمنی را جدی بگیرید و هر لحظه  منتظر حوادث ناگواری از سوی تایرهای قدیمی خود باشید. 

مراقبت مناسب از لاستیک

برای مقابله با پنچر شدن لاستیک ها، بهتر است نکات زیر را به طور منظم اجرا کنید.

  • ترک های سطحی یا برآمدگی جزئی لاستیک را بررسی کنید.
  • مراقب سوراخ یا اجسام خارجی (پیچ، میخ و غیره) باشید.
  • از حمل بارهای سنگین و فراتر از تحمل وزن لاستیک خودرو خودداری کنید.
  • از رانندگی تهاجمی و ترمزهای غیر منتظره خودداری کنید.
  • فشار باد لاستیک ها را بررسی و مناسب نگه دارید.
  • در صورت لزوم تایرهای خود را تعویض کنید.
  • چرخش لاستیک (جابجایی لاستیک ها) را به طور منظم انجام دهید.

اکنون که می‌دانید وقتی با لاستیک پنچر می‌رانید چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد، بهتر درک می کنید که با پیشگیری و رعایت نکات ایمنی میتوان خطرات ناشی از حوادث را کاهش دهید. خرید مجموعه جدید از لاستیک ها ممکن است برای بسیاری از افراد کار دشواری بنظر بیاید که البته با وجود تنوع برندها و انواع سایز ها و طرح گل های مختلف این مشکل درو از انتظار نیست.

فروشگاه اینترنتی هایپرتایر با در نظر گرفتن راحتی کاربران با فراهم آوردن موقعیت مقایسه و بررسی لاستیک ها با همدیگر و همچنین راهنمایی های کارشناسان و متخصصان حوزه لاستیک این مجموعه، خرید لاستیک را برای کاربران آسانتر کرده است. گفتنی است با یک جستجوی ساده در فروشگاه اینترنتی هایپرتایر می توانید مناسبترین لاستیک خارجی و ایرانی و همچنین لاستیک دولتی با نرخ مصوب با بهترین قیمت و به آسانی به صورت آنلاین خریداری کنید. با خرید از این فروشگاه همچنین می توانید در صورت نیاز به نصب لاستیک، از خدمات نصب و بالانس سیار لاستیک یا نصب در یکی از راکز خدمات این شرکت در شرق و غرب تهران بهره مند شوید.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0