3 دلیل عمده ی پنچر شدن لاستیک




 پنچر شدن لاستیک

بیشتر رانندگان در برهه ای از زندگی خود پنچر شدن لاستیک ماشین خود را تجربه کرده اند. پنچر شدن هایی که در آخرای شب یا در هوای نامناسب در جاده اتفاق می افتد ، شرایطی را بوجود می آورند که ممکن است ایمنی راننده و سرنشینان را به خطر بیاندازد.  هیچ تضمینی برای پنچر نشدن لاستیک ماشین وجود ندارد ولی ما می توانیم با آگاهی از دلایل و نگهداری  تایر ، وقوع آن را کاهش دهیم و بدانیم که چرا لاستیک خودرویمان پنچر می شود ؟ در اینجا به بررسی بیشتر عواملی که باعث پنچر شدن تایرها می شوند ، می پردازیم.

  • شرایط بد جاده ای:

شایعترین علت پنچر شدن لاستیک، جاده های ناامن و رفتن روی اشیاء تیز می باشد. هرچه شرایط جاده بدتر باشد، احتمال پنچری لاستیک خودرو بیشتر می شود. آسفالت بد، چاله چوله های خیابانها، اشیای تیز همانند: خرده سنگ ، خرده شیشه و ... همه ی اینها موارد و شرایطی هستند که باعث بروز مشکل در لاستیک می شوند. هیچ راننده ای طرفدار چاله ها و جاده های ناهموار غیر  نیست، این شرایط نه تنها خیلی آزار دهنده هستند بلکه باعث خرابی خودرو و لاستیک ها نیز می شوند.

 برای کاهش پنچری در جاده ها اگر در حال رانندگی هستید با احتیاط برانید ، رانندگی ایمن شما یک اقدام پیشگیرانه است که می تواند از آسیب رساندن شرایط بد جاده به لاستیک های خودرو جلوگیری نمایید. اگر مجبور شوید در جاده ای ناهموار و پر از دست انداز و چاله چوله رانندگی کنید بهتر است از سرعت خود اطمینان حاصل کنید و تا حد امکان از آن بکاهید و از خودروهای جلویی فاصله بگیرید زیرا با اینکار فرصت دیدن دست انداز ها و چاله ها را دارید و می توانید با دقت از آنها عبور کنید. همچنین مراقب زباله ها و بقایای باقی مانده روی سطح جاده، مانند  شیشه شکسته، میخ ، اشیای نوک تیز و... باشید.

  • گرمای بیش از حد:

 به طور کلی احتمال پنچری و یا ترکیدگی لاستیک در فصل تابستان بسیار زیادتر از فصول دیگر می باشد. در فصل تابستان دمای بالای هوا، باعث می شود فشار باد داخل لاستیک بیشتر شده و منبسط شود و زمینه پنچری و ترکیدن لاستیک را فراهم کند. در خودروهای امروزی سیستم TPMS  فشار داخل لاستیک را به راننده اعلام می کند. در واقع این سیستم به شما نشان می دهد که آیا لاستیک خودرو در شرایط نرمالی به سر می برد یا مشکلی پیش امده است. در صورت نداشتن این سیستم در خودرو حتما به طور منظم لاستیک های خود را چک کنید تا از میزان باد استاندارد آن مطلع گردید.

  • سایش لاستیک:

همیشه یک دلیل اصلی و قطعی برای ترکیدن و پنچر شدن لاستیک وجود ندارد. گاهی ممکن است با گذشت زمان آج لاستیک از بین برود و باعث صاف شدن آنها شود که اصطلاحاً گفته می شود تایر ساییده شده است. ساییدگی قدرت اولیه ی لاستیک را می گیرد و باعث می شود که لاستیک در مقابل شرایط مختلف ضعیف تر عمل کند. نحوه اجتناب از فرسایش و پارگی لاستیک کاملاً طبیعی است ولی چند کار وجود دارد که می توانید با کمک آنها این روند را به حداقل برسانید.

  1. روشن کردن و توقف کردن ناگهانی خودرو
  2. تنظیم منظم چرخ ها (بالانس)
  3. حفظ فشار (باد) در لاستیک ها طبق اندازه توصیه شده و استاندارد 
  4. چرخش منظم لاستیک ها (جابجایی لاستیک ها)

انجام این کارها می تواند به افزایش عمر لاستیک خودرو کمک کند و از صاف شدن آنها نیز جلوگیری کند. لاستیک فرسوده می تواند وضعیت خطرناکی را برای شما و سایر رانندگان در جاده ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که لاستیک های خودرو  از نظر آسیب دیدگی یا فرسوده و ... در امان هستند. در صورت مشاهده این وضعیت سریعاً اقدام به خرید لاستیک های جدید برای خودروی خود کنید.

پس دقت داشته باشید که بهتر است هرگز نگذاریم حال لاستیک خودرومان رو به وخامت برود. خودرو ما تا زمانی می تواند روی پاهای خودش حرکت کند که لاستیک هایش سالم باشند. بنابراین آنها را زود به زود و به طور منظم چک کنیم تا خطری جان ما و دیگر سرنشینان خودرو را تهدید نکند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0