5 جز اصلی خودرو




5 جز از اصلی ترین قطعات خودرو

آیا تا به حال به نحوه عملکرد ماشین خود فکر کرده اید؟ آیا می دانید کدام قسمتها مهمتر هستند؟ داشتن اطلاعات اولیه و درک کافی درباره نحوه عملکرد وسیله نقلیه بسیار پر اهمیت می باشد و باید در مورد آن ها دانش کافی کسب کرد. جالب است بدانید که بیش از 30 هزار قطعه در یک خودرو وجود دارد. ۵ قطعه ی مهم  از این قطعات را با هم در این مقاله بررسی میکنیم:

ترمز و کنترلگرهای ایمنی: ترمز قسمتی است که با استفاده از آن می توان سرعت اتومبیل را کم کرده ودر صورت لزوم اتومبیل را متوقف نمود. مهمترین عامل ایجاد کننده ی امنیت خودرو، ترمز می باشد و به همین علت است که باید بسیار مراقب آن باشیم و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنیم. اگر هنگام فشار دادن پدال ترمزهای شما شروع به تولید صدا می کنند، ممکن است زمان تعویض آن رسیده باشد. برخی از شاخص ها نشان می دهد که زمان تعویض ترمز سر رسیده است:

  • هنگام ترمز گرفتن ، صدای جیر جیر و یا خرد شدن بشنوید.
  • هنگام لمس ترمز احساس ارتعاش و لرزش بکنید.
  • هنگام فشار دادن ترمزها، کاهش پاسخگویی برای ایستادن را مشاهده می کنید.
  • هنگام ترمز گرفتن احساس می کنید ماشین شما "به یک طرف" کشیده می شود.

ترمز ماشین انواع مختلفی دارد:

ترمز ABS : سیستم ABS ترمز از قفل شدن چرخ های خودرو در ترمزهای ناگهانی جلوگیری می کند. به عبارتی به منظور افزایش توان ترمزگیری و بهبود کنترل و فرمان پذیری خودرو در آستانه قفل شدن چرخ در ترمزهای ناگهانی، فشار روغن ترمز را برای لحظه ای کاهش داده تا چرخ خودرو روی سطح جاده لغزش نکند.

سیستم LBD : سیستم EBD در واقع سیستمی مکمل برای سیستم ABS طراحی گردیده است که به منظور رساندن مناسب فشار روغن ترمز برای هر چرخ انجام وظیفه می نماید. در زمان ترمز نیروی ترمزی بیشتری برای چرخ های جلو لازم می باشد و یا در شرایط مختلف مسیر و جاده هر کدام از چرخ های خودرو به میزان متفاوتی نیاز به فشار روغن ترمز دارند. این سیستم به منظور جلوگیری از لغزش چرخ ها مخصوصاً چرخ های محور عقب روی خودروها نصب می گردد. (به ویژه خودروهای باری و نیمه سنگین)

سیستم ESP : این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو روی سطوح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن طراحی شده است. در خودروهایی که این سیستم نصب می گردد، اگر راننده در پیچ، فرمان را بیش از حد بچرخاند و تعادل خودرو از بین برود این سیستم، خودرو را به مسیر اصلی خود باز می گرداند. این عمل توسط شناسایی و پردازش ناحیه لغزش توسط ایجاد حالت ترمزی روی یک چرخ و همزمان کاهش توان تولیدی موتور برای بازگردانی ثبات به خودرو انجام می گردد. 

تایر: خوشبختانه، دنیایی از مطالب در مورد این جز اصلی، یعنی لاستیک در سایت ما وجود دارد. اگر بخواهیم لاستیک را با زبان ساده تعریف کنیم، میتوانیم بگوییم که لاستیک وسیله ایست که تماس خودرو با سطح جاده را ایجاد میکند.

باتری: حیات خودروی شما به این قطعه وابسته است. بدون باتری، ماشین شما روشن نمی شود. سلامتی این بخش از خودرو بسیارضروریست. در حقیقت، اگر باتری خودرو تمام شود، عملا ماشین هم از کار افتاده به حساب می آید. باتری خودرو به طور معمول ۲ تا ۳ سال کار می کند. توجه داشته باشید که در صورت بروز هر گونه مشکل در این بخش حتما به متخصص مراجعه نمایید.

روغن: روغن خودرو از ارکان بسیار مهمی است که خودرو به شدت به آن نیازمند است و از آن تغذیه می کند. هر۵۰۰۰ کیلومتر یا به عبارتی هر ۳ ماه آن را چک کرده و در صورت لزوم تعویض کنید. مراقبت از میزان روغن خودروی شما می تواند تغییرات زیادی در عمر موتور ایجاد کند. با گذشت زمان ، گرمای موتور و سایر آلاینده ها این روان کننده حیاتی را به یک روغن سوخته تبدیل می کنند که در نهایت قطعات دیگر را سریعتر فرسوده می کند. در حالی که قانون قدیمی تغییر روغن هر 3 ماه یا 3000 مایل هنوز برای برخی از خودروها مناسب است ، بسیاری از خودروهای جدیدتر می توانند بین تعویض روغن بین 5 تا 10 هزار مایل حرکت کنند، به ویژه هنگام استفاده از روغن مصنوعی یا نیمه مصنوعی. برای اینکه بدانید خودروی شما چقدر طول می کشد تا تعویض روغن انجام شود ، باید با دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید.

فیلتر هوا: یکی از قسمت هایی است که معمولا نادیده گرفته می شود و اگر به خوبی نگهداری نشود، می تواند مانع عملکرد خودرو شود. به طور معمول، فیلترهای هوا می توانند بین 24 تا 48 هزار کیلومتر دوام بیاورند. بدون فيلتر هوا مقادير بسيار زيادی از ذرات آلاينده، قادرند اجزای مهم موتور مانند: سوپاپ ها، ياتاقان ها، رينگ های پيستون و بدنه داخلی سيلندر را شديدا دچار سايش و فرسايش نمايند. اگر در مناطقی با جاده های خاکی یا ساخت و ساز های زیاد رانندگی می کنید و در رفت و آمد می باشد، ممکن است لازم باشد خیلی زودتر از موعد فیلتر جدیدی تهیه کنید. ذرات متفاوت با اشکال و اندازه های متفاوت مثل ماسه، گرد وغبار، دوده، گرده، رطوبت و... درهوای ورودی به موتور وجود دارد که در صورت عدم جلوگيری از ورود آن ها به موتور باعث بروز صدمات جدی به موتور می گردند، فيلتر های هوا از ورود اين ذرات به داخل موتور جلوگيری کرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت ازموتور می گردد.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0