تفاوت بین انواع لاستیک را بدانید




تفاوت بین انواع لاستیک را بدانید

اگر به دنبال لاستیک های جدید هستید، ممکن است از گزینه های موجود برای وسیله نقلیه خود غافل شوید و دچار سردرگمی شوید و گاها سوالات متداولی ذهن شمار را درگیر کند، سوالاتی همچون: چه نوع تایری باید تهیه کنید؟ چگونه باید تصمیم بگیرید که کدام لاستیک را بخرید؟

به طور خلاصه، شما می‌خواهید لاستیک‌های خودرو را متناسب با خودرو و شرایط آب و هوایی که در آن زندگی و به طور منظم رانندگی می کنید، تهیه کنید. در این مقاله، ما انواع مختلف لاستیک‌ها را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم برای خرید لاستیک تصمیم در ستی را بگیرید و چیزی را که برای شما بهترین است را انتخاب کنید:

انواع مختلف لاستیک

لاستیک تابستانی: دارای ترکیب لاستیکی خاصی هستند که چسبندگی و هندلینگ عالی را در جاده های خشک و مرطوب در شرایط گرم ارائه می دهد.

لاستیک‌ زمستانی: چسبندگی فوق‌العاده‌ای بر روی سطوح جاده‌های پوشیده از برف و یخ و همچنین جاده‌های مرطوب در شرایط سرد ایجاد می‌کنند.

لاستیک تمام فصل: ویژگی های لاستیک های تابستانی و زمستانی را به یک راه حل هیبریدی با مزایای هر دو لاستیک ترکیب می کنند.

لاستیک‌های آفرود یا 4*4: در زمین‌های سخت مانند گل، چمن و برف، بدون گرفتگی سطح آج، کشش بهتری دارند.

لاستیک بسیار بیشتر از یک حلقه لاستیک پر از هوا است. آن ها یک قطعه مهندسی پیچیده هستند که از اشکال مختلفی تشکیل و برای مقابله با چالش های بی شماری طراحی شده است. به عنوان مثال در مقاله تفاوت لاستیک بارز P۶۴۸ با P۶۴۰ در مورد ویژگی های متفاوت هر یک از از این تایر ها گفته شده است. در اینجا نیز انواع مختلف تایرهای موجود در بازار و مزایای خاصی که آنها می توانند به وسیله نقلیه شما ارائه دهند را بررسی می کنیم.

دو ناحیه کلیدی وجود دارد که یک نوع از آن قابل تشخیص است: ترکیب لاستیکی و الگوی آجاینها به نوبه خود توسط محیط و شرایطی که لاستیک در آن استفاده می شود تعیین می شود. تا زمانی که از فناوری مناسب تایر استفاده شود، می توانید مطمئن باشید که چرخ های وسیله نقلیه شما هندلینگ و کشش عالی خواهند داشت.

مهم است که توجه داشته باشید: نوع لاستیک مورد نیاز شما به نوع وسیله نقلیه و همچنین شرایط معمول رانندگی شما بستگی دارد.

لاستیک های تابستانی

اگر در شرایط آب و هوای گرم تری زندگی می کنید یا برای هوای گرم تر به لاستیک های خاصی نیاز دارید، لاستیک های تابستانی می توانند برای شما مناسب باشند.

لاستیک های تابستانی طوری طراحی شده اند که در شرایط آب و هوایی گرم بهترین عملکرد را داشته باشند و برای هر فصلی ساخته نمی شوند. آن ها دارای ترکیب لاستیکی خاصی هستند که چسبندگی و هندلینگ عالی را در جاده های خشک و مرطوب در شرایط گرم تر ارائه می دهند و همچنین مقاومت غلتشی کمتری دارند و به همین دلیل بازده سوخت بیشتری را بهبود می بخشند و صدای کمتری را در جاده ایجاد می کنند.

الگوی آج تایرهای تابستانی نسبت به تایرهای زمستانی ساده‌تر است و شیارهای کمتری برای خلاصی از آب دارد و لکه تماس با جاده را به حداکثر می‌رساند. در نتیجه، این وسیله نقلیه دارای کشش و ترمز برتر در ماه های خشک تابستان است.

با این حال، همین ویژگی ها - ترکیب لاستیکی منحصر به فرد و طراحی ساده آج - تایرهای تابستانی را برای شرایط رانندگی زمستانی نامناسب می کند. هنگامی که دما به زیر 45 درجه فارنهایت (7 درجه سانتیگراد) می رسد، ترکیب سخت و شکننده می شود و طراحی آج نمی تواند به اندازه کافی برف یا یخ را تحمل کند.

لاستیک های زمستانی

لاستیک‌های زمستانی چسبندگی فوق‌العاده‌ای بر روی سطوح جاده‌های پوشیده از برف و یخ و همچنین جاده‌های مرطوب در شرایط سرد ایجاد می‌کنند.

ترکیب آج لاستیک زمستانی حاوی لاستیک طبیعی بیشتری است، بنابراین وقتی دما به زیر 45 درجه فارنهایت (7 درجه سانتیگراد) می رسد، سفت نمی شود. در عوض، در آب و هوای سرد انعطاف‌پذیر و انعطاف‌پذیر می‌ماند تا فاصله توقف هنگام ترمزگیری را کاهش دهد.

طراحی آج دارای بلوک های عمیق تری است که در برف و یخ فرو می روند تا چسبندگی بیشتری داشته باشند. لاستیک زمستانی همچنین دارای سیل های زیادی است که برای پاکسازی آب و گل و لای از مسیر خودرو و کاهش خطر هیدروپلنینگ بسیار عالی است.

با این حال، تایرهای زمستانی را نباید برای فصل تابستان استفاده کرد. این ترکیب برای آسفالت خشک بسیار نرم است، به این معنی که سریعتر فرسوده می شود. علاوه بر این، افزایش مقاومت غلتشی منجر به مصرف سوخت بیشتر و وزوز جاده می شود.

لاستیک تمام فصل

لاستیک های تمام فصل شرایط رانندگی نرمی را در جاده ایجاد می کنند و کشش خوبی برای تمام فصول دارند، به همین دلیل این نام را به خود اختصاص داده است. یک تایر تمام فصل ویژگی‌های لاستیک‌های تابستانی و زمستانی را ترکیب می‌کند و یک راه‌حل هیبریدی با مزایای هر دو ارائه می‌دهد. برای رانندگانی که در مناطقی با شرایط زمستانی معتدل زندگی می کنند (دمای هوا به ندرت به زیر صفر می رسد)، تایرهای تمام فصل می توانند جایگزین باشند. تایرهای تمام فصل کانتیننتال ایمنی و عملکرد عالی را ارائه می دهند. علاوه بر این، رانندگان می توانند در هزینه و زمان صرفه جویی کنند و تلاش لازم برای تعویض لاستیک های فصلی را کاهش دهند. اما همیشه به یاد داشته باشید که لاستیک های تابستانی و زمستانی به طور خاص با شرایط مربوطه طراحی شده اند.

لاستیک های ران فلت

تایرهای Run-flat یکی از بزرگترین اختراعات در صنعت خودروسازی از زمان ظهور تایر پنوماتیک یا انتقال از تایرهای بایاس به رادیال است. در صورت پنچری یا افت ناگهانی فشار باد، می توان از لاستیک ران فلت تا زمانی که راننده بتواند با خیال راحت به خانه یا نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسد استفاده کرد.  

عملکرد یک تایر run-flat توسط دیواره های جانبی تقویت شده قوی و ضخیم ارائه می شود تا بتوان آنها را به طور موقت پس از پنچری راند. به طور کلی، شما باید بتوانید تا 80 کیلومتر را با یک لاستیک پنچر شده طی کنید. اما به خاطر داشته باشید که آنها قابل تعمیر نیستند و باید در اسرع وقت آن را با یک تایر جدید تعویض کنید.

لاستیک آفرود یا 4*4

لاستیک‌ آفرود نسبت به لاستیک‌های معمولی خودرو، طراحی آج وسیع‌تری دارند.آن ها از بلوک آج بزرگ‌تر و شیارهای عمیق‌تر برخوردار هستند. لاستیک های استاندارد روی سطوحی مانند زمین گل آلود عملکرد ضعیفی دارند زیرا آج به سرعت از گل پر می شود و چرخ شروع به چرخیدن بی فایده می کند و تایر را عمیق تر و عمیق تر در سوراخ فرو می کند. در مقایسه، لاستیک‌های آفرودی در زمین‌های سخت مانند گل، چمن و برف، بدون گرفتگی سطح آج، کشش بهتری دارند.

نکته: اگر وسیله نقلیه بزرگتری دارید، مانند کامیون یا شاسی بلند، معمولاً لاستیکی می خواهید که بتواند در برابر زمینی که در آن رانندگی می کنید مقاومت کند. بسته به استفاده از خودرو، سبک رانندگی و موقعیت مکانی خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

-          کامیون ها و SUV ها وسایل نقلیه سنگین تری هستند. لاستیک‌های بزرگراه برای کمک به ایجاد یک سواری نرم و یکنواخت در سرعت‌های افزایش یافته با وجود حجم خودرو طراحی شده‌اند.

بسیاری از لاستیک‌های بزرگراه دارای الگوهای آج هستند که از سایش و پارگی لاستیک‌ها پیشگیری می کنند .این لاستیک ها به طور کلی برای پشتیبانی از کشش در تمام فصول طراحی شده اند.

-          اگر دوست دارید خارج از جاده بروید یا اغلب روی سطوح ناهموار رانندگی کنید، لاستیک‌های تمام زمینی می‌توانند به شما کمک کنند تا با آسایش و راحتی در آن محیط‌ها پیمایش کنید.

لاستیک های تمام زمینی با الگوهای آج پیچیده ساخته شده اند که از وسیله نقلیه شما در هنگام رانندگی خارج از جاده مانند خاک، شن یا شن پشتیبانی می کنند. لاستیک های تمام زمینی هنگام رانندگی در خارج از جاده، امنیت را در هنگام برخورد با شرایط مختلف رانندگی فراهم می کنند.

لاستیک زاپاس

یکی دیگر از تایرهای مخصوص، لاستیک زاپاس است. لاستیک‌های یدکی و یا زاپاس برای کمک در صورت پنچر شدن لاستیک‌ها طراحی شده‌اند. البته باید در موقع استفاده لاستیک‌های زاپاس از مسیرهای طولانی پرهیز کرد و سرعت‌ رانندگی با آنها را محدود کرد.

خرید لاستیک از فروشگاه معتبر

در پایان، لاستیک ماشین شما چیزی بیش از یک وسیله جانبی است. آنها برای عملکرد ماشین شما ضروری هستند. پیدا کردن لاستیک مناسب برای ماشین شما می تواند ایمنی، راحتی و عملکرد شما را افزایش دهد، بنابراین بسیار مهم است که چگونه و از کجا لاستیک مورد نظر خود را تهیه می نمایید.

فروشگاه های خرید لاستیک بسیاری وجود دارند اما باید این نکته را توجه داشته باشید از فروشگاهی خرید کنید که از سلامت لاستیک جدید مطمئن باشید و با اطمینان کامل از قیمت ها، شرایط خدمات، گارانتی ها اقدام به خرید کنید.

فروشگاه اینترنتی خرید لاستیک هایپرتایر علاوه بر امکان مقایسه کالاها و ارائه اطلاعات بیشتر در وب سایت ، امکان دریافت مشاوره از متخصصین را نیز برای شما فراهم کرده است تا مصرف کنندگان با صرفه جویی در زمان و اطلاعات کافی با کمک کارشناسان این مجموعه، لاستیک مورد نظر خود را خریداری کنند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0