لاستیک های NPT (بدون باد)




لاستیک بدون باد میشلن

"Non- Pneumatic tires" یا همان لاستیک های "NPT" لاستیک هایی هستند که هیچ فشار (باد) هوایی در آنها وجود ندارد. همانطور که در تصویر هم می بینید ساختار این تایرها با لاستیک هایی که ما از آنها استفاده می کنیم کاملا متفاوت است. اگر بخواهیم بارزترین ویژگی این لاستیک ها را بر شماریم میتوانیم به سبکی و انعطاف پذیری بالای آنها اشاره کنیم. در آخر این مقاله نیز به تفکیک ویژگی های بارز این نوع لاستیک پرداخته ایم. لاستیک سازان مطرح دنیا همچون: میشلن ، گودیر ، بریجستون و هانکوک روی این مدل تایر کار کرده اند. هر کدام ازآنها به نوعی به این ایده پرداخته اند. به عنوان مثال: میشلن با طراحی لاستیک "Tweel و Vision"  از پیشتازان تولید این نوع لاستیک است . تصاویر هر کدام از لاستیک های مفهومی برندهای نام برده شده را در اینجا اورده ایم :

لاستیک بدون باد هانکوک :

 

hypertire 

لاستیک بدون باد گودیر 

لاستیک بدون باد بریجستون:

لاستیک بدون باد میشلن :

ویژگی مشترک لاستیک های NPT میشلن : 

ویژگی لاستیک های بدون هوا کاملا از نامش مشخص است. در این لاستیک ها فشار هوایی وجود ندارد که خالی شود بنابراین چیزی به نام پنچری نخواهیم داشت و دیگر نیازی به لاستیک زاپاس نیز ندارید. چه موقع از زاپاس استفاده میکنیم؟! زمانی که لاستیک زیر خودرو ما به هر دلیلی از کار بیافتد. در لاستیک های بدون باد نیازی به زاپاس نداریم. چراکه نه می ترکد نه سوراخ می شود و نه پنچر می شود. 

این لاستیک کاملا اقتصادی است ، با روی کار آمدن این مدل تایرها دیگر نیازی به خرید مدارم لاستیک نیست.علت اصلی آن هم طول عمر بالاتر این لاستیک ها نسبت به لاستیک های معمولی است. از دیگر ویژگی های این تایر کاهش آلودگی و مصرف سوخت آن است که دلیل آن مقاومت چرخشی آنها می باشد. لاستیک های بدون هوا بسیار کمتر از لاستیک های معمولیست دارای مقاومت غلتشی هستند و بنابراین سوخت کمتری مصرف می کنند که در نتیجه باعث کاهش آلودگی هوا نیز می گردد.

از دیگر ویژگی های لاستیک بدون باد ، قابلیت بازیافت آن است. هیچ کدام از بخش های تایرهای غیر پنیوماتیک دور ریختنی نیستند و تمام مواد استفاده شده در این لاستیک ها قابل یازیافت هستند و به چرخه ی طبیعت برمی گردند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0