انواع سیستم تعلیق خودرو





انواع سیستم تعلیق خودرو


سیستم تعلیق خودرو چیست؟

یکی از مهم ترین اجزای خودرو، سیستم تعلیق آن است. کار این سیستم ثابت نگه داشتن و دفع نیروهای خارجی وارد بر خودرو است. نیروهای خارجی چیزی نیست جز نیروهایی که به بدنه خودرو در اثر چاله ها، دست اندازها و ... در جاده وارد می شود. سیستم تعلیق، خودرو را در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا ثابت نگه می‌دارد و باعث ارائه هندلینگ بهتر می شود.

برای بیان ساده تر، سیستم های تعلیق پیشرفته ضربه های وارد شده توسط جاده های ناهموار را جذب می کند تا کابین به صورت ثابت و پایدار بماند. اگر سیستم تعلیق برای جذب این ضربه ها وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد تماس لاستیک با جاده قطع می شود و کنترل خودرو از دست می رود. به طور خلاصه، سیستم تعلیق پایداری خودرو را حفظ می کند.

 نحوه عملکرد سیستم تعلیق خودرو براساس اصل اتلاف نیرو است که شامل تبدیل نیرو به گرما و در نتیجه خنثی کردن ضربه های روی بدنه خودرو است.قطعات تشکیل دهنده سیستم تعلیق شامل فنرها، کمک فنرها و پایه ها است.

برای درک بهتر انواع سیستم تعلیق و چگونگی کارکرد آن ها، تعدادی از قطعات تشکیل دهنده با وظیفه آن را نام برده ایم:

دمپر یا کمک فنر: وظیفه آن جذب ضربه های جاده و دست اندازها می باشد. این عمل با جذب انرژی جنبشی منتقل شده از چرخ به قاب و تبدیل آن به انرژی گرمایی انجام می شود. دمپرها تکان و لرزش را قطع می کنند و از پرش شما در ماشین جلوگیری می کنند. از این رو با روغن پر می شوند زیرا به طور مدوام ضربه های جاده را جذب می کنند

کویل ها یا فنرها: کویل ها نیز مانند دمپرها ضربه های جاده را جذب می کنند و متناسب با بار خودرو فشرده می شوند. این دو عمدتاً برای جلوگیری از واژگون شدن خودرو در دور زدن با سرعت های بالا به یکدیگر متصل شده اند.

مفصل توپی(سیبک): هنگام چرخش ماشین، نیروهای زیادی به خودرو وارد می شود، مفصل توپی با استفاده از محور چرخش، باعث کمتر شدن این نیروها و فشار می شود.

بازوی بند انگشتی: بازوی بند انگشتی که به بازوی فرمان نیز معروف است، سیستم تعلیق را به چرخ متصل می کند. بازوی بند انگشتی از آنجاییکه که نقطه اتصال سیستم تعلیق و چرخ است، از اهمیت زیادی برخوردار است.

معرفی انواع سیستم های تعلیق خودرو

·         تعلیق مولتی لینک

همانطور که از نام آن پیداست، این سیستم دارای پیوندهای متعددی است که به قاب خودرو و مجموعه چرخ ها متصل می شود. این پیوندها می توانند با هر نیرویی که به آنها وارد می شود تنظیم شوند و در مواقع چرخش های ناگوار، خودرو را بر رو زمین ثابت نگه دارند و به دلیل ساختار پیچیده این سیستم  بیشتر در وسایل نقلیه آفرودی و پریمیوم مورد استفاده قرار میگیرد.

·         تعلیق صلب

در سیستم های تعلیق صلب، بر خلاف سیستم های تعلیق مستقل، چرخ های چپ و راست کاملا به هم وابسته هستند و با یک جسم صلب یا Rigid به هم متصل می شوند. در این نوع سیستم های تعلیق چنانچه یکی از چرخ ها حرکت کند، دیگری هم تحت تاثیر آن شروع به حرکت می کند. این سیستم از دوام زیادی برخوردار است و می تواند بار زیادی را تحمل کند. بر خلاف اکثر سیستم‌های تعلیق مدرن، سیستم تعلیق محور صلب دارای تنظیمات بسیار ساده‌ای است که تعمیر و تعویض آن را آسان می‌کند. این سیستم تعلیق و نسخه های اصلاح شده آن در خودروهای سنگین به دلیل ظرفیت تحمل بار و خودورهای آفرودی به دلیل بهبود عملکرد و اتصال بهتر مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، این سیستم تعلیق برای سرعت بالا و پیچ های تند در نظر گرفته نشده است.

·         تعلیق مک فرسون

سیستم تعلیق مک فرسون که توسط مهندس خودرو آمریکایی اریل مک فرسون ساخته شده است، یکی از پرکاربردترین سیستم های تعلیق در خودرو است. سیستم مک فرسون به دلیل طراحی ساده، راحتی و استفاده از فضای کم، مورد استقبال خیلی از خودرو سازان قرار گرفته است. یکی از ویژگی این سیستم تعلیق که آن را نسبت به بقیه سیستم ها متمایز می کند، استفاده از آن در جلوی خودرو می باشد.

·         تعلیق مستقل

این سیستم تعلیق به صورت جداگانه بر روی هر چرخ نصب می شوند و  این بدان معنی است که لرزش هایی که به یکی از چرخ ها وارد می شود، بقیه چرخ ها را تحت تأثیر قرار نمی دهد. از این رو سواری راحت تر و کنترل بیشتری بر روی خودرو غالب می باشد. گفتنی است، تعلیق های مک فرسون، دابل ویشبون، مولتی لینک و.... نیز از این سیستم تعلیق استفاده می کنند.

·         تعلیق فنر شمشی

این سیستم از فنرهای شمشی به جای فنرهای سیم پیچ برای عمل دمپر استفاده می کند. فنرهای شمشی عمدتاً فولادی اند و تحمل وزن بالایی دارند و مناسب استفاده در وسایل حمل و نقل تجاری هستند. این سیستم ها با تمام ویژگی های مثبت و خوبشان، مناسب سواری هایی با سرعت بالا و پیچ های تند نیستند.

·         تعلیق بازوی عقب

این سیستم شامل یک بازوی فولادی است که یک سر آن به شاسی خودرو و سر دیگر آن با محور عقب و دمپر می‌چرخد. این سیستم بیشتر در قسمت عقب خودرو استفاده می شود. سیستم بازوی عقب برای وسایل نقلیه سنگین و تجاری استفاده نمی شود، زیرا احتمال خم شدن بازو وجود دارد که هندلینگ و فرمانپذیری را با مشکل مواجه می کند. رایج ترین نمونه استفاده از سیستم تعلیق بازوی عقب، در چرخ عقب موتورسیکلت است.

·         تعلیق دابل ویشبون

سیستم تعلیق دابل ویشبون، یکی از پیچیده ترین و بهترین نوع سیستم تعلیق برای حرکت بر روی دست اندازهای جاده است. این سیستم از دو بازوی A شکلی تشکیل شده است. این چیدمان فقط در سیستم های تعلیق مستقل که سیستم تعلیق دابل ویشبون نیز شامل آن می شود وجود دارد و امکان کنترل و راحتی بیشتر را حتی در سرعت‌های بالا و پیچ‌های سریع فراهم می‌کند. به دلیل راحتی و پایداری و چابکی، سیستم دابل ویشبون و نسخه های اصلاح شده آن بر روی خودروهای لوکس، اسپرت و مسابقه ای دیده می شود.

·         تعلیق بادی

تعلیق بادی، نوعی سیستم تعلیق است که به جای کویل‌ها و دمپرهای معمولی از بادگیر استفاده می‌کند. این کپسول ها را می توان با استفاده از کمپرسور هوا پر کرد و همچنین برای تنظیم ارتفاع سواری وسیله نقلیه، هوا را خالی کرد. از این سیستم به دلیل راحتی در اکثر خودروهای لوکس و اسپرت و توانایی تحمل وزن بالا، در بسیاری از کامیون ها و اوتوبوس ها استفاده می شود. سیستم تعلیق بادی بسیار تطبیق پذیر است و به همراه یک کامپیوتر داخلی می تواند با هر ارتفاع، بار یا مسافر تنظیم شود.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0