شاخص سرعت تایر و اهمیت آن





کد سرعت در لاستیک

شاخص سرعت تایر، ماکزیمم سرعتی است که لاستیک می‌تواند خودرو شما (وزن خودرو و هرآنچه که در آن است) را در یک مدت زمان مداوم و در یک شرایط ایده‌آل حمل کند. این شاخص روی دیواره تایر و معمولا با یک یا دو کلمه کنار شاخص تحمل وزن نوشته شده است. شاخص سرعت و شاخص وزن به‌ همراه هم شرح خدمات لاستیک را تشکیل می‌دهند. حروف الفبا نشانگر شاخص سرعت می‌باشد که روی یک جدول استاندارد قرار دارد. نکته قابل توجه این است که بالاترین حرف الفبا به طور کلی شاخص سرعت بالاتر است به استثناء حرف H  که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

جدول شاخص سرعت لاستیک


ظرفیت واقعی سرعت تایر شما ممکن است کمتر از شاخص سرعت تایر باشد. شاخص، سرعت تایر نو را در شرایط کنترل شده آزمایشگاه نشان می‌دهد نه در جاده ، بنابراین شرایط لاستیک، میزان باد، بار اضافه، سطح جاده و آب‌و‌هوا، محدودیت‌هایی را برای بیشینه سرعت امن لاستیک ایجاد می‌کند. اگر شما تایر‌هایی با شاخص سرعت متفاوت دارید لاستیکی که کمترین شاخص سرعت را دارد، بیشینه‌ی سرعت امنی است که تایر شما می‌تواند تحمل کند. رایج‌ترین شاخص‌ها S و T (سدان‌ها، مینی ون‌ها، کامیونت‌ها)، H (خودرو‌های سواری، ماشین های مسابقه، ماشین‌های کوپه و بعضی کامیونت‌ها)، N، P، Q و R(کامیونت)، V ،W ،Y (ماشین‌های مدل بالا و با قابلیت‌های پیشرفته) و بیشتر تایر‌های زمستانی دارای شاخص‌های Q، S،T هستند. برای تایر‌هایی که بالاترین ظرفیت سرعت را دارند برای مثال بالای 240 کیلومتر بر ساعت(ZR  )، در جدول شامل شاخص سرعت Y می‌شود.

درباره شاخص سرعت بیشتر بدانید

شاخص سرعت برای اولین بار در اروپا سال 1960 ساخته شد و فقط سه شاخص S ،H وV وجود داشت. زمانی که تکنولوژی تایر توسعه یافت و حدود سرعت جدیدی معرفی شد جدول شاخص به سمتی رفت که تمام حروف الفبا را در بربگیرد و کامل‌تر شد اما شاخص H حد سرعت 240 کیلومتر بر ساعت را حفظ کرد، بنابراین عقب‌تر قرار گرفت. تایر‌های با شاخص Z گاهی اوقات به جای اینکه در شرح خدمات استفاده لاستیک قرار  بگیرد به شکل ZR  با سایز تایر ترکیب می‌شوند و باهم نوشته می‌شوند. 

شاخص سرعت چگوه اندازه گیری می‌شود؟

سازنده‌ها ظرفیت تایر را از نظر حرارت و سرعت اندازه‌گیری می‌کنند. معمولا آزمایشات با رویت ECE (کمیسیون اقتصادی اروپا) تمام می‌شود که مقیاس آن بر حسب کیلومتر بر ساعت است. سخت‌ترین آزمایش وقتی انجام می‌پذیرد که SAE (جامعه مهندسین خودرو) آن را مشاهده و تایید نماید.

  • برای تست ECE، تایر به درستی باد می‌شود و در اتاقی با 77 درجه فارنهایت و بر یک چرخ که به دستگاهی متصل است نصب می‌شود.

  • تایر پشت یک استوانه (طبل) فلزی قرار می گیرد که با شرایط واقعی شبیه سازی می‌شود.

  • لاستیک با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت (پایین ترین حد سرعت) شروع به چرخش می‌کند و در 10 دقیقه به بالاترین سرعت ، شروع به چرخش میکند تا به سرعت مشخص برسد.

  • تایر به مدت 10 دقیقه در سرعت بالا می‌چرخد.

  • بعد از آن تایر را از دستگاه خارج کرده و عیوب آن را بازبینی می‌ کنند. اگر آج تایر سالم بود یعنی در این تست موفق بوده است.

چه شاخص سرعتی مناسب تایر خودرو شما است؟

از آنجایی که سرعت مجاز به طور میانگین 80 کیلومتر بر ساعت است ، بیشتر رانندگان پایین تر از حد سرعت شاخص H می‌رانند. رانندگان خودرو‌های شخصی و سواری اصولاً از تایر‌های با شاخص‌های S و T راضی هستند. اگر شما راننده بسیار فعالی هستید یا خودروهای رده بالا دارید ممکن است با تایر‌های دارای شاخص V،W یا Y راضی‌تر باشید. رانندگان کامیونت به دنبال تایر‌های با شاخص N ،P،Q،R،S،T یا H می‌گردند.

"تایر‌های با شاخص سرعت مشابه بگیرید، در غیر این صورت به یاد داشته باشید که ماکزیمم سرعت به لاستیکی که دارای  شاخص کمتر است محدود می‌شود."

شاخص را به عنوان یک راهنما برای بیشترین سرعتی که می‌توان رانندگی کرد در‌نظر نگیرید، اگر بار سنگین حمل می‌کنید و یا تایر شما کم باد است و یا زمانی که شرایط جاده و آب و هوا ایده‌آل نیست، ظرفیت سرعت تایر شما بسیار کاهش می‌یابد. برای رانندگی امن‌تر سرعتتان را پایین‌تر از حد سرعت تعیین شده نگهدارید. 

نکته مهم: مطالب ذکر شده از منابع معتبر استخراج شده‌ است. عملکرد خودرو شما و یا جایگزینی و تعویض تجهیزات آن ممکن است متفاوت باشد. لطفا برای موارد مهم (خاص) و سایر توصیه‌های مربوطه به کتابچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. 

در زیر نمونه ای از توضیحات روی دیواره جانبی تایر آمده است:

 2015/60R15 91V در اینجا، تایر دارای رتبه سرعت V است. لاستیک‌های دارای رتبه V می‌توانند با سرعت 240 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

توضیحات تایر

205/60R15 91V
205 = پهنای تایر
60 = نسبت منظر
R = ساختار لاستیک
15 = قطر رینگ 

توضیحات تایر ZR

لاستیک هایی که حداکثر سرعت بیش از 240 کیلومتر در ساعت دارند ممکن است در تعیین اندازه دارای "ZR" باشند. تایرهایی با حداکثر قابلیت سرعت بیش از 300 کیلومتر در ساعت را "ZR" نام گذاری می کنند. در زیر نمونه‌هایی از اندازه‌های لاستیک با درجه سرعت "ZR" آورده شده است.

مثال
نام تایر
حداکثر سرعت
P275/40ZR17 93W
270 km/h (168 mph)
P275/40ZR17 93Y
300 km/h (186 mph)


در آخر، سایز یکی از مهم ترین اعدادی است که در هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه کنید تا بهترین عملکرد را در حین رانندگی داشته باشید. اگر برای درک بهتر رتبه بندی سرعت لاستیک ها به کمک نیاز دارید، تکنسین ها و کارشناسان فروشگاه اینترنتی خرید لاستیک هایپرتایر شما را راهنمایی می کنند تا بهترین و مناسبترین تایر را برای خود خود انتخاب و خرید نمایید.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0