نکات مهم رانندگی در هوای بارانی




نکات مهم رانندگی در هوای بارانی

رانندگی در هوای بارانی و جاده های لغزنده، خطرناک است و می تواند یکی از سخت ترین موقعیت هایی باشد که راننده با آن مواجه می شود. شرایط بارانی ارتباط مستقیمی با نرخ تصادفات دارد که خوشبختانه با آمادگی و حواس جمعی و اطمینان از سالم بودن تجهیزات خودرو در لحظه می توان از این امر جلوگیری کرد. دانستن اینکه چگونه جاده‌ خیس و کاهش دید، بر نحوه کنترل وسیله نقلیه شما تأثیر می‌گذارد، به شما کمک می‌کند در شرایط بارانی ایمن رانندگی کنید.

1-       در صورت امکان صبر کنید تا شایط آب و هوا مساعد شود: اگر در هنگام رانندگی در باران احساس ناراحتی می کنید و می توانید سفر یا رفت و آمد خود را به تعویق بیندازید، قبل از رانندگی تا بهبود آب و هوا صبر کنید. اگر رانندگی در شرایط مرطوب ضروری نیست، دلیلی وجود ندارد که خود را در معرض خطر قرار دهید.

2-       تجهیزات خودروی خود را مجدداً بررسی کنید: قبل از مواجهه با هوای بارانی، مطمئن شوید که تجهیزات خودرو شما سالم و در حال انجام کار هستند. چراغ های جلو، چراغ های عقب و برف پاک کن های شیشه جلو خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در صورت نیاز کارآمد هستند. همچنین آج لاستیک خودرو خود را بررسی کنید. لاستیک های ساییده شده می توانند کشش و چسبندگی را در جاده های خیس به شدت کاهش دهند.

3-      به لاستیک ها اهمیت بیشتری بدهید: قبل از رانندگی را با بررسی عمق آج و ها خودرو از شرایط آن ها اطمینان حاصل کنید. 

عمق آج: لاستیک ها باید بیش از 1.6 میلی متر عمق آج داشته باشند. برای اندازه گیری از یک عمق سنج آج استفاده کنید و در هر شیار قرار دهید. اگر عمق آج کمتر از 1.6 میلی‌متر است، وقت آن رسیده است که به فکر خرید لاستیک جدید خریداری کنید.

باد لاستیک: توصیه‌های سازنده خودرو برای فشار باد لاستیک را می‌توان بر روی برچسب چسبانده شده به درب یا در دفترچه راهنمای خودرو مشاهده کرد. به یاد داشته باشید که فشار باد لاستیک باید حداقل ماهانه زمانی که لاستیک ها "سرد" هستند، بررسی شود.

4-      سرعت را کاهش دهید: نه تنها هنگام رانندگی در شرایط آب و هوایی مرطوب باید به محدودیت سرعت اعلام شده پایبند باشید، بلکه باید بسیار کندتر از حالت عادی رانندگی کنید. جاده های خیس بسیار خطرناک هستند. زمان واکنش وسیله نقلیه شما در هنگام بارندگی بسیار کندتر است. کاهش سرعت در هوای بارانی بسیار ضروری است.

5-       چراغ های جلو را روشن کنید: اکثر پلیس های راهنمایی و رانندگی در کشورهای مختلف از رانندگان می خواهند که در هنگام رانندگی در باران، چراغ های وسایل نقلیه خود را روشن کنند. حتی اگر فقط مه‌آلود باشد، روشن کردن چراغ‌های جلوی خودرو، هم دید شما و هم توانایی سایر رانندگان را برای دیدن ماشین شما در جاده افزایش می‌دهد.

6-       از برف پاک کن های شیشه جلو خود استفاده کنید: هنگام بارندگی با اطمینان از سالم بودن برف کن ها به رانندگی ادامه دهید. اگرچه ممکن است این جمله بدیهی به نظر برسد اما برخی از افراد فراموش می کنند که برف پاک کن های شیشه جلو خود را در باران ملایم روشن کنند. سرعت برف پاک کن اکثر خودروها برای پاک کردن رطوبت از شیشه یا پاک کردن بارندگی شدید قابل تنظیم است. هنگام بارندگی با اطمینان از سالم بودن برف کن ها به رانندگی ادامه دهید .

7-       فاصله ایمن بین خودروها را حفظ کنید: فاصله بیشتری بین وسیله نقلیه خود و خودروی مقابل داشته باشید. هنگام رانندگی در باران، توقف وسیله نقلیه شما دشوارتر خواهد بود. فاصله ای به طول چند خودرو را بین ماشین خود و سایر وسایل نقلیه حفظ کنید.

8-       از ترمز شدید اجتناب کنید: سعی کنید با برداشتن پای خود از روی پدال گاز زودتر از زمان معمول برای کاهش سرعت یا توقف، وسیله نقلیه خود را کاهش دهید. از کلاچ استفاده نکنید تا تمرکز شما برای استفاده از گاز و ترمز هماهنگ باشد.

9-       مراقب آب های راکد باشید: رانندگی در آب های راکد می تواند باعث رخ دادن هیدروپلنینگ شود. این زمانی است که شما کشش را از دست می دهید و در سطح جاده می لغزید. برای جلوگیری از هیدرپلنینگ، با تغییر مسیر و یا هدایت فرمان در اطراف مکان هایی که آب جمع شده است رانندگی کنید.

10-   هنگام رخ دادن هیدروپلنینگ، پدال گاز را رها کنید: هیدروپلنینگ یکی از شایع ترین رویداد تصادفات رانندگی در باران است زیرا رانندگان ممکن است کنترل خود را از دست بدهند. هنگامی که هیدروپلنینگ اتفاق افتاد، به آرامی پای خود را از روی پدال گاز بردارید و خودرو را به سمتی هدایت کنید که جلوی ماشین شما به آن طرف میرود. از چرخش های ناگهانی یا ترمز زدن خودداری کنید.

11-   ماشین خود را تهویه کنید: باران باعث افزایش سطح رطوبت می شود. ممکن است متوجه شوید که شیشه های وسیله نقلیه شما هنگام بارندگی، مه آلود می شود. اکثر سیستم‌های تهویه خودروها دارای عملکردی هستند که برای کاهش این نوع مه ایجاد شده در داخل پنجره‌ها و شیشه جلو کار می‌کند. اگر دیگر قادر به دیدن پنجره ها نیستید، ایستادن و کنار زدن خودرو ضروری می باشد.

ایمن ماندن هنگام رانندگی در باران بسیار ساده است، اگر تلاش آگاهانه ای برای به کارگیری این اقدامات احتیاطی انجام دهید. به یاد داشته باشید که کاهش سرعت و روشن کردن چراغ‌ها دو تا از ساده‌ترین و موثرترین راه‌ها برای کاهش احتمال تصادف ناشی از آب و هوای مرطوب هستند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0