نیتروژن یا هوا؟ کدام برای لاستیک شما مناسب تر است؟




نیتروژن یا هوا؟ کدام برای لاستیک شما مناسب تر است؟

نیتروژن یا هوا؟ کدام برای لاستیک(تایر) شما مناسب تر است؟

هنگام خرید لاستیک جدید، ممکن است با گزینه پر کردن تایر ها با نیتروژن مواجه بشوید. برای اینکه درک بهتری از نیتروژن و مزایای آن داشته باشید با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

باد درون لاستیک با کم و زیاد شدن دمای هوا تغییر میکند. به همین خاطر است که توصیه میشود صبح زود قبل از اینکه دمای محیط افزایش یابد و تابش نور خورشید زیاد شود فشار تایر اندازه گیری شود. درون لاستیک ساختار میکروسکوپی ای وجود دارد که شبیه رشته های ماکارانی به هم چسبیده است. این رشته های مولکولی دائما در حال حرکت هستند. در این حالت قسمتی از این گازها از فضاهای موجود بین مولکولها فرار میکنند و به مرور زمان باعث کاهش فشار باد داخل تایر میشود. در نتیجه باد لاستیک به مرور زمان کاهش می یابد.

باد نیترژون چیست؟

گاز نیتروژن عنصر هفتم جدول تناوبی و 78 درصد هوایی که تنفس می کنیم را تشکیل می دهد. از مزایای استفاده از باد نیتروژن در تئوری می توان به افزایش فشار تایر در گذر زمان اشاره کرد، دلیل آن هم کند و آرام تر خارج شدن باد نیتروژن نسبت به اکسیژن از ساختار لاستیک می باشد اما با این وجود فشار هوای لاستیک هایی که با نیتروژن پر شده اند، همچنان باید به طور منظم چک بشوند زیرا هم اکسیژن و هم نیتروژن در ساختار لاستیک نفوذ می کنند و فقط مدت زمان این پروسه برای نیترژون کمتر است.

فرق اصلی گاز نیتروژن و اکسیژن در این است که گاز اکسیژن با توجه به مولکول های کوچکتری که دارد زودتر از فضاهای گفته شده خارج شده و از بین میرود ولی نیتروژن ماندگاری بالاتری دارد. به همین دلیل اتومبیل های مسابقه رانی اغلب از نیتروژن برای پر کردن تایرهای مسابقه ای خود استفاده می کنند. در محیط مسابقه، هر گونه نوسان در فشار باد لاستیک ها می تواند تاثیر قابل توجهی در عملکرد خودرو داشته باشد. این تغییرات فشار در رانندگی های شهری، فورا قابل توجه و درک نمی باشند. اما حتی اگر لاستیک ها با نیتروژن باد شده باشند، کنترل فشار منظم و مکرر برای اطمینان از اینکه لاستیک‌ ها  در فشار باد صحیح قرار دارند و نشتی از طریق پنچری ایجاد نشده، ضروری است.

مزایای استفاده از باد نیتروژن به جای هوای معمولی

مولکلول های نیتروژن در مقایسه با مولکول های اکسیژن درشت تر هستند و به همین دلیل نیتروژن کند تر از اکسیژن پخش می شود و در دیواره های لاستیک نفوذ می کند. همچنین نیتروژن حدود 40 درصد کند تر از اکسیژن فشار را از دست می دهد. این بدان معناست که در محیط ایده آلی که دمای هوای محیط ثابت است، سوراخ شدگی در لاستیک وجود ندارد، سوپاپ به درستی کار می کند و سایر آسیب ها اتفاق نیوفتاده است، احتمالا تعداد دفعات کمی مجبور به باد کردن تایرهای خود بشوید.

قاطی کردن باد نیتروژن با باد معمولی

افزودن هوا به لاستیکی که با نیتروژن پر شده است، مشکلی ایجاد نمی کند چون عمده هوای معمولی هم از نیتروژن تشکیل شده است اما با اینکار مزیت لاستیک هایی که با نیتروژن پر شده اند را از دست می دهید.

تشخیص باد نیتروژن اصل

از آنجاییکه نیتروژن یک گاز بیرنگ و بی بو می باشد، راه قطعی برای تشخیص اصل بودن آن وجود ندارد برای همین بهترین راه، باد کردن لاستیک ها در مراکز و فروشگاه های معتبر می باشد.

کجا باد نیتروژن بزنم؟

شاید بتوان از معایب باد نیتروژن به در دسترس نبودن همیشگی آن اشاره کرد. اما امروزه فروشگاه هایی که برای باد کردن لاستیک نیتروژن هم ارائه می دهند بیشتر شده است. فروشگاه اینترنتی هایپرتایر خدمات نصب و بالانس لاستیک همراه با پر کردن باد نیتروژن را برای ایمنی و رفاه حال ارائه می دهد.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0