مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن در لاستیک




فواید و معایب باد نیتروژن

دیگر میدانیم که تنظیم بودن فشار باد لاستیک چقدر مهم است تنظیم بودن باد لاستیک باعث کاهش خیلی از هزینه ها می شود و در نهایت باعث ایمنی بالاتر نیز می شود. چند سالی است که در کشور ما نیز استفاده از گاز نیتروژن به جای باد معمولی رواج پیدا کرده است. باد نیتروژن قبل از اینکه در لاستیک خودروها مورد استفاده قرار گیرد در لاستیک هواپیماها، خودروهای ارتش آمریکا و خودروهای مسابقات نسکار استفاده می‌شود و به دلیل بزرگتر بودن مولکول‌های نیتروژن نسبت به اکسیژن خصوصاً در تایرهای تیوپ لس (به دلیل دیر پنچر شدن) طرفداران زیادی داشته و دارد. با توجه به اینکه هزینه استفاده از باد نیتروژن چندین برابر بیشتر از باد معمولی است و هر جایی هم امکان دستیابی به آن وجود ندارد و مانند باد معمولی، آن هم نیاز به چکاپ دوره‌ای دارد هنوز مورد استقبال همگان واقع نشده است و خیلی از افراد نیز به دلیل باورهای غلطی همچون: ترس از ترکیدن و اینکه بعد از باد نیتروژن دیگر نمی توان به لاستیک باد معمولی زد، از آن استفاده نمی کنند. باید گفت که این موارد بسیار اشتباه بوده و شما بعد از یکبار استفاده از باد نیتروژن همچنان می توانید از باد معمولی برای لاستیک هایتان استفاده کنید.

مزایای استفاده از نیتروژن در لاستیک های خودرو

·         حفظ فشار

با توجه به بزرگتر بودن مولکول‌های نیتروژن نسبت به اکسیژن فشار لاستیک ثابت می‌ماند و چون حساسیت کمتری نسبت به تغییرات دمایی (سرد و گرم شدن هوا) دارد بنابراین با افزایش یا کاهش حرارت تایر، فشار موجود در لاستیک تغییر بسیار جزیی می‌کند و این عمده دلیل استفاده از نیتروژن در ماشین‌های مسابقه‌ای است.

·         کاهش مصرف سوخت

به دلیل ثابت بودن فشار باد تایر موجب افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت شده که گفته می‌شود حدود ۳ درصد تاثیر مثبت روی مصرف سوخت خودرو دارد. اگر هر چهار لاستیک خودرو به اندازه یک Psi کم باد باشد تا ۳ درصد در مصرف سوخت تاثیر منفی می‌گذارد بالطبع اگر این مقدار بیشتر باشد، درصد مصرف سوخت نیز بیشتر می‌گردد و چون نیتروژن حفظ فشار باد بهتری دارد باعث کاهش مصرف سوخت می‌گردد.

·         حذف رطوبت

تایرهایی که از نیتروژن استفاده می‌کنند به دلیل اینکه نیتروژن گاز خشکی است و هیچ گونه رطوبتی ندارد دارای عمر بالاتری هستند و این عدم رطوبت برای جنس لاستیک نیز مفید است و همچنین از فلز رینگ نیز محافظت می‌کند. زیرا اکثراً رنگ درونی رینگ‌ها در اثر عملیات آپارات آسیب می‌بیند.

·         افزایش طول عمر لاستیک

باد معمولی لاستیک خودروها از انواع مولکول های گاز تشکیل شده که اگر مورد آزمایش قرار گیرند نشان می دهند که ۷۸ درصد این باد را نیتروژن تشکیل داده است و ۱ درصد آن را گاز های دیگر و ۲۱ درصد را اکسیژن و به دلیل این موضوع که این نوع از باد دارای رطوبت می باشد و مانند هوای بیرون است باعث خوردگی و آسیب به لاستیک خودرو می شود.

همچنین طبق نظریه کارشناسان، گاز نیتروژن تا ۴۰% به عمر لاستیک می افزاید. ماندگاری این گاز در لاستیک بیشتر می باشد. همچنین به دلیل نرم شدن لاستیک جلوبندی سالم تر می ماند و باعث استهلاک کم کمک فنرها و سالم ماندن اتاق می شود و تا ۷۰% چرخ ها بالانس می شوند.

·         ایمنی بیشتر

از نظر ایمنی نیز گاز نیتروژن چون قابل اشتعال نیست تاثیر مثبتی از لحاظ ایمنی محسوب می‌شود زیرا در لاستیک‌های پر شده از باد معمولی اکسیژن موجود در لاستیک در صورت آتش سوزی به سوختن بیشتر کمک می‌کند.  همانطور که میدانیم اکسیژن یکی از عوامل مهم احتراق است. ولی نیتروژن اینطور نیست.

·         امینت بالا

 و اما مورد آخری که بعنوان مزیت برای نیتروژن در نظر گرفته می شود امنیت بالای این گاز است. نیتروژن به علت سبک بودن مولکولهایش با سرعت بیشتری گرما را از خودش دفع میکند و همین مسئله باعث کاهش آسیب به لاستیک و افزایش طول عمر آن می شود. از سوی دیگر مولکول های نیتروژن درشت تر از هوا هستند و هوای گرم و سرد هیچ وقت بر آن تاثیر نمیگذارد.

·         افزایش عمر آج

ساییدگی لاستیک به دلیل اکسیداسیون ایجاد می شود، اکسیژن با حمله به دیواره های داخلی لاستیک پیوندهای موجود را می شکاند. اما نیتروژن در طرف دیگر یک گاز بی اثر است و با بسیاری از مواد واکنش نشان نمی دهد از این رو می تواند برای جلوگیری از واکنش های شیمیایی مانند اکسیداسیون استفاده شود.

همانطور که گفته شد با توجه به کاهش مصرف سوخت در استفاده از گاز نیتروژن و افزایش طول عمر لاستیک‌ها، نیتروژن از آلودگی هوا و محیط زیست جلوگیری می‌کند و همچنین اصطکاک لاستیک با زمین به دلیل گاز نیتروژن کم می شود و به دلیل نرمی این لاستیک ها با باد نیتروژن، قابلیت ترمزگیری اتومبیل تا ۳۰% افزایش می یابد.

معایب استفاده از نیتروژن در لاستیک های خودرو

  • شاید بتوان گفت هزینه نسبتاً بالا پرکردن لاستیک با نیتروژن از معایب آن به شمار می‌آید.
  • با توجه به اینکه استفاده از نیتروژن در تایر خودرو باز هم نیازمند سرویس و نگهداری دوره‌ای می‌باشد و همچنان بایستی حواستان به فشار باد لاستیک باشد یکی از نقاط ضعف این پروسه محسوب می‌گردد.
  • احتمالاً خود شما نیز به این نتیجه رسیده‌اید که باد نیتروژن را در هر جایی نمی‌توان یافت. بنابراین استفاده کنندگان از این فناوری در محدودیت قرار می‌گیرند و همین موضوع شاید عمده دلیل عدم انتخاب آن‌ها در عدم استفاده از گاز نیتروژن گردد.

تاثیرات باد نیتروژن در لاستیک

در انتها با ذکر موارد بالا می‌توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، افزایش دوام لاستیک خودرو، ایمنی بیشتر، بهبود فرمان پذیری، افزایش چسبندگی لاستیک به زمین، نرمی بیشتر لاستیک و سهولت استفاده از خودرو به دلیل نیاز کمتر به تنظیم باد لاستیک‌ها خود گویای دلیل استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو می‌باشد پس تعلل نکنید و رانندگی متفاوتی را با هزینه‌ای اندک تجربه نمایید.

فروشگاه اینترنتی هایپرتایر ، یکی از ارائه دهندگان باد نیتروژن است که در هنگام نصب و بالانس، لاستیک های شما را طبق توصیه سازنده از باد نیتروژن پر می کند. با دریافت خدمات نصب در زمان خرید لاستیک جدید از هایپرتایر می توانید با کمترین هزینه از نصب، بالانس، باد نیتروژن و تعویض والو نیز بهره مند شوید.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0