تفاوت های خودروهای شاسی بلند و کراس اوور




تفاوت های خودروهای شاسی بلند و کراس اوور

خودرو های شاسی بلند و کراس اوورها دو نوع خودروی چند منظوره هستند که تفاوت های بسیاری دارند. با این حال، توسعه مداوم هر دو پلتفرم، مرز بین آنها را محو کرده است. به حدی که برای سازندگان عجیب نیست که یک وسیله نقلیه را همزمان به عنوان شاسی بلند و کراس اوور تبلیغ کنند.اما شاسی بلندها و کراس اوورها ذاتاً متفاوت هستند. در این مقاله برخی از تضادها را فهرست می کنیم.

خودروی شاسی بلند چیست؟

کلمه SUV که مخفف یک وسیله نقلیه خارج از جاده است، خودرویی است که برای انجام انواع مختلف کار در محیط های مختلف ساخته شده است. SUV به اندازه یک ماشین سریع و چابک است، می تواند بارهایی مشابه یک وانت را حمل و بکسل کند، و می تواند مانند یک ATV (وسیله نقلیه تمام زمینی) از زمین های مختلف عبور کند. در مقایسه با کراس اوور،خودروهای شاسی بلند معمولاً بسیار بزرگ‌تر، حجیم‌تر و قدرتمندتر است و می‌تواند زمین‌های ناهموار را در عین جادارتر و راحت‌تر بودن تحمل کند. اما آنچه که تفاوت را مشخص می کند ساختار بدنه است.

خودروی شاسی بلند بر اساس ساختار "بدنه روی فریم" ساخته شده است، که در آن همه چیز از موتور گرفته تا بدنه روی یک قاب فلزی (شاسی) قرار می گیرد. این نوع ساخت و ساز در قرن بیستم بسیار رایج بود اما امروزه عمدتاً برای کامیون ها و ماشین های سنگین استفاده می شود. بعلاوه، ساختار بدنه روی قاب، امکان ساخت مستحکم تر با ظرفیت بکسل و حمل بهتر را می‌دهد. همچنین خودروها را قادر می سازد تا از سطح زمین فاصله بیشتری داشته باشند. به همین دلیل است که شاسی‌بلندهای وفادار به ژن‌های خود، مانند Chevy Suburban، Chevy Tahoe، Jeep Wrangler، Cadillac Escalade و Ford Bronco، هنوز خودروهای مورد علاقه‌ای هستند.یکی دیگر از ویژگی هایی که بین شاسی بلندها و کراس اوورها متمایز می شود، پیشرانه و رانشگر است. در حالی که برخی از SUV های مدرن دارای سیستم چهارچرخ متحرک (AWD) هستند، یک SUV معمولی توسط یک پیشرانه چهار چرخ متحرک (4WD) تعریف می شود، چیزی که برای کنترل آفرودهای شدید ساخته شده است.

کراس اوور چیست؟

کراس اوور، کراس اوور SUV، یا همان وسیله نقلیه کاربردی جمع و جور است. برخلاف خودروهای شاسی بلند، کراس اوور بر اساس ساختار "یونی بادی" یا یکپارچه ساخته شده است، به این معنی که بدنه و فریم به جای دو واحد متفاوت مانند بدنه روی فریم، یک ساختار واحد هستند. این نوع ساختار سبک وزن است و فضای کابین و بار بهینه را در یک ظاهر فشرده ارائه می دهد. در مقایسه با شاسی بلند، کراس اوورها وسایل نقلیه کوچک‌تر، سبک‌تر و هستند که بیشتر برای نیازهای شهری طراحی شده‌اند. در حالی که کراس اوورها برای اولین بار در دهه 1960 ظاهر شدند، اولین کراس اوور مدرن به طور کلی AMC Eagle 1980 در نظر گرفته می شود. اندکی پس از آن، ساخت یونی بادی به رویکرد غالب برای انواع خودروها، از جمله سدان ها و هاچ بک ها تبدیل شد. امروزه کراس اوور به عنوان یک وسیله نقلیه مسافربری ساخته شده و براساس پلت فرم یکپارچه یا خودرو تعریف می شود. به زبان ساده، هنگامی که یک بدنه SUV کوچک شده را با یک شاسی خودرو ادغام می کنید، یک کراس اوور دریافت می کنید. آنها پهن تر و جادارتر از خودروهای سواری هستند در حالی که کوچکتر، سبک تر، سریعتر و کم مصرف تر از خودروهای شاسی بلند هستند. برای بسیاری، کراس اوورها بهترین های هر دو جهان هستند. یک کراس اوور می‌تواند شرایط رانندگی شهری، حومه‌ای و خارج از جاده را مدیریت کند، وزن‌های سنگین‌تری را یدک بکشد و حتی در یک مسیر مسابقه به خوبی رانندگی کند. یک کراس اوور معمولاً دارای پیشرانه AWD است، اما یافتن مدل‌هایی با دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل جلو یا 4WD هم عجیب نیست. برخی از محبوب ترین کراس اوورهای ایالات متحده عبارتند از: فورد اکسپلورر، تویوتا هایلندر، شورولت اکوئینوکس، هوندا CRV، فورد اسکیپ، نیسان روگ، تویوتا راو4 و لکسوس RX350.

مزایا و عیوب شاسی بلندها

در مقابل خودروها، هاچ بک ها یا کراس اوورها، شاسی بلند ها مزایای زیادی دارند، اما معایبی نیز دارند. در اینجا لیستی از مزایا و معایب خودروهای شاسی بلند ذکر شده است.

·         مزایای شاسی بلندها

فضای بسیار: بزرگترین مزیت داشتن خودروی شاسی بلند فضای بسیار زیاد است. چه فضای کابین باشد و چه فضای بار، شاسی بلند ها در هر دو زمینه بزرگتر هستند. بسته به اندازه و نوع شاسی‌بلند، می‌توانید تا هشت نفر را در داخل آن قرار دهید یا بیش از ۱۰۰ فوت مکعب فضای بار داشته باشید.

کیفیت ساخت مقاوم: شاسی بلند ها ماشین های بزرگ و حجیمی هستند که برای کنترل شرایط سخت جاده ای و آب و هوایی طراحی شده اند. آنها از فولاد بسیار بادوام و آلیاژهای آلومینیوم برای استحکام بهتر ساخته شده اند. ساختار بدنه روی قاب نیز استحکام و ظرفیت تحمل بالاتری را فراهم می کند. طراحی ساده چنین سیستم هایی نیز تعمیر آنها را آسان می کند.

توانایی خوب در خارج از جاده: یکی از دلایلی که مردم خودروهای شاسی بلند می خرند، هندلینگ استثنایی در خارج از جاده است. پیشرانه 4×4 باعث می‌شود شاسی‌بلندها بتوانند با سنگرهای ناهموار، گل، برف یا ماسه برخورد کنند. فاصله بالاتر از سطح زمین با موتورهای قدرتمند همچنین به کنترل زوایای شیب دار و زمین های ناهموار کمک می کند.

ظرفیت بکسل بالاتر: به طور کلی یک خودروی شاسی بلند فول سایز می تواند تا 10000 پوند یدک بکشد زیرا ساختار بدنه روی فریم در ابتدا برای کامیون ها استفاده می شد. اما استفاده از معماری مشابه با یک شاسی بلند، آنها را قادر می‌سازد تا ظرفیت‌های یدک‌کشی و حمل‌ونقلی را بسیار بیشتر از آنچه در اکثر وسایل نقلیه مسافربری دیگر موجود است، ارائه دهند.

·         معایب شاسی بلندها

بسیار بزرگ برای شهر: شاسی بلندها در مقایسه با کراس اوورها بسیار بزرگتر هستند. حتی یک خودروی شاسی بلند متوسط می تواند 196.5 اینچ طول و 78.0 اینچ عرض داشته باشد. ابعاد بزرگتر مانور دادن آنها و حتی پارک کردن آنها را سخت تر می کند. به خصوص خودروهای شاسی بلند سایز کامل می‌توانند در محیط‌های شلوغ شهری بار سنگینی باشند.

مصرف سوخت ضعیف: یک خودروی شاسی بلند می تواند بین 3000 تا 6000 پوند وزن داشته باشد. اندازه بسیار زیاد وسایل نقلیه باعث می شود ایرودینامیک کمتری داشته باشند و موتورهای بزرگتر باعث افزایش مصرف سوخت شاسی بلندها نسبت به کراس اوورها می شود.

هزینه مالکیت بالاتر: هزینه داشتن یک خودروی شاسی بلند بیشتر از یک سدان، هاچ بک یا کراس اوور متوسط​​است. این به دلیل افزایش مصرف سوخت و نیاز به مقادیر قابل توجهی روغن و سایر مایعات و تایرهای بزرگتر و گرانتر است.

مزایا و معایب کراس اوور

کراس اوورها نسبت به شاسی بلندها در محیط های شهری و برون شهری مزایای زیادی دارند. اما آنها در موارد خاص نیز محدود هستند. همچنین داشتن بدنه کوچکتر دینامیک رانندگی بهتر و قدرت مانور بیشتری را به آنها می دهد.

·         مزایای کراس اوورها

فضای کابین و بار خوب: در حالی که کراس اوورها کوچکتر از شاسی بلندها هستند، به اندازه کافی بزرگ هستند تا فضای کافی برای کابین و بار فراهم کنند. حتی کراس اوورهای ساب کامپکت کوچکتر نیز برای یک خانواده چهار نفره مناسب هستند. کراس اوورهای فول سایز مانند هوندا پایلوت و آئودی Q7 می توانند تا هفت نفر را در خود جای دهند. به لطف تاشو صندلی های ردیف دوم و سوم، کراس اوورها فضای بار خوبی را ارائه می دهند. بعلاوه، کراس اوورهای بزرگتر می توانند تا 6000 پوند را یدک بکشند.

مصرف سوخت بهتر: کراس اوورها نسبت به خودروهای شاسی بلند مصرف سوخت بهینه تری دارند. این به دلیل وزن کلی سبک تر و بدنه آیرودینامیک تر است. علاوه بر این، بسیاری از کراس اوورها با پیشرانه هیبریدی کم مصرف در دسترس هستند.

رتبه بندی ایمنی 5 ستاره: خودروسازان کراس اوورها را با در نظر گرفتن حمل و نقل خانوادگی می سازند، بنابراین اغلب، این خودروها در ابتدا برای کسب رتبه های ایمنی 5 ستاره در تست های تصادف دولتی و شخص ثالث طراحی می شوند.

·         معایب کراس اوورها

برای آفرودهای شدید مناسب نیست: در حالی که کراس اوورها برای حمل و نقل متوسط و خارج از جاده ایده آل هستند، اما فاقد استحکام و انعطاف پذیری برای تحمل بارهای شدید و شرایط خارج از جاده هستند. به طور کلی، فاصله کمتر از سطح زمین، قدرت متوسط بیشتر، و قابلیت کشش کمتر، کاری که یک کراس اوور می تواند انجام دهد را محدود می کند.هزینه تعمیر بالاتر: در یک برخورد، کل پلتفرم یونی بادی بیشترین ضربه را جذب می کند. مناطق مچاله یکپارچه انتقال انرژی تصادف به داخل کابین را به حداقل می رساند، اما تعمیر تصادف را نیز گران تر می کند.

شاسی بلند یا کراس اوور ، کدام را بخریم؟

با مشخص بودن تفاوت بین شاسی بلند ها و کراس اوورها، تنها چیزی که باقی می ماند یافتن وسیله نقلیه مناسب برای شماست. و سریعترین راه برای دانستن آن، شناسایی نیازهای شماست. به عبارت ساده، اگر به دنبال یک رانندگی روزانه هستید، کراس اوور یک گزینه ایده آل است. نه تنها فضای مناسب و مصرف سوخت بهتری دارند، بلکه کراس اوورها ابعاد کوچکتری دارند و برای استفاده در حومه شهر و شهری ایده آل هستند. حتی برای سواری های معمولی در بزرگراه ها و سفرهای ماجراجویی سبک، یک کراس اوور می تواند اکثر نیازها را برآورده کند. اما، اگر به وسیله نقلیه محکم‌تری برای حمل بار سنگین یا تریلر جدی نیاز دارید،و همچنان به چیزی برای استفاده روزمره نیاز دارید، SUV یک انتخاب واضح است. علاوه بر این، اگر ایده شما از رانندگی شامل گل، برف یا ماسه یا عبور از مسیرهای ناهموار با صعودهای 30 درجه است، به دنبال یک خودروی شاسی بلند نباشید.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0