تایر‌های جدید بهتر است روی کدام محور نصب شود؟





نگهداری لاستیک خودرو

یکی از موارد بسیار مهمی که در خودرو باید به آن توجه کرد ، مراقبت و بررسی منظم تایرها می باشد. لاستیک از تجهیزات اساسی و مهم هر خودرویی است که باعث افزایش عملکرد بهتر و همچنین حفظ ایمنی راننده و سرنشینان آن می گردد، پس بهتر است به طور مرتب باد لاستیک ، عمق آج لاستیک و ... را مورد بررسی قرار دهید. باد لاستیک علاوه بر اینکه بر آلودگی هوا تاثیر می گذارد ، کم یا زیاد بودن باد آن نیز می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد . میزان استاندارد باد لاستیک معمولا بین ۳۰ الی ۳۲ PSI  متغیر است که این عدد بسته به خودروی شما متفاوت است و شما میتوانید این اطلاعات را در دفترچه ی راهنمای خودروئتان جستجو کنید. به یاد داشته باشید زمانی که می خواهید از دستگاه فشارسنج استفاده کنید حتما باید لاستیک ها سرد باشند ، در غیر این صورت دستگاه عدد درستی را به شما نشان نخواهد داد. آج لاستیک نقشی اساسی در ایجاد چسبندگی تایرها ایفا می کند و عمق آن نباید کمتر از 1.6 میلیمتر باشد. با استفاده از دستگاه عمق سنج ، خط تعویض لاستیک و از طریق سکه می توانید عمق آج لاستیک خود را چک کنید . برای اینک هدرباره روشهای بررسی عمق آج بیشتر بدانید به مقاله روشهای کنترل عمق آج لاستیک سری بزنید و آن را مطالعه کنید. یکی دیگر از روش های نگهداری لاستیک جا به جایی و چرخش آنها می باشد. شما باید به صورت دوره ای و هر 8000 کیلومتر لاستیک ها را جا به جا کنید. اینکار باعث می گردد لاستیک ها به طور مساوی ساییده شوند. برای مطالعه بیشتر و چگونگی چرخش لاستیک ها به مقاله چرا باید لاستیک ها را جا به جا کنیم ؟ مراجعه کنید.

خرید لاستیک

خرید لاستیک های جدید جزو اقداماتی است که هر راننده ای باید پس ازمدتی باید آن را انجام دهد. اما در صورتی که بعد از بررسی تایرها متوجه تغییرات ظاهری مانند پارگی ، از بین رفتن آج و ...  یا پایین آمدن عملکرد خودرو و افزایش مصرف سوخت شدید ، باید لاستیک های خود را تعویض و برای خرید لاستیک نو اقدام کنید. برای عملکرد بهتر و بیشتر خودرو خود توصیه ما این است که تمام تایرهای خود را تعویض کنید و در صورت امکان همه لاستیک ها را از یک برند و طرح گل تهیه نمایید و سعی کنید برای انجام این کار حتما تحقیق کنید به این دلیل که دنیای لاستیک بسیار متنوع و گسترده است و امروزه انواع و اقسام لاستیک ها مطابق با نیاز مشتریان در سراسر دنیا تولید وعرضه می شوند. در صورتی که شما مجبور بودید به جای 4 حلقه تایر تنها 2 حلقه تایر جدید را تهیه کنید، ابتدا قبل از هر چیز به سایز ، طرح گل ، برند و نوع تایر خود توجه کرده که مشابه تایر‌های قبلی باشند. با مراجعه به وب سایت هایپرتایر می توانید با بررسی انواع تایرها در برندهای مختلف و مقایسه آنها با یک دیگر ، تایر مورد نظر خود را خریداری کنید.

نصب لاستیک

تایرهای با آج عمیق تر برای کنترل بهتر خودرو، ترمزگیری در سطوح مرطوب و تخلیه بیشتر آب از سطح تایر و جلوگیری از سرخوردن و همچنین از دست ندادن تعادل و ثبات ماشین در سطوح خیس باید روی محور عقب نصب و قرار بگیرند. پس در هنگام نصب تایرهای جدید به این نکته توجه داشته باشید که لاستیک های جدید خریداری شده را حتما روی محورعقب خودرو بیاندازید و تایر‌های کارکرده را به محور جلو خودرو منتقل کنید . به دلایلی که در زیر برای نصب تایرهای جدید در محور عقب ذکر شده است نگاهی بیاندازیم :

1.اگر تایرهای کارکرده در محور جلو نصب باشند ، هنگام صدمه دیدن تایر بهتر می‌توان ماشین را کنترل کرد و راننده زودتر متوجه آسیب وارده می‌شود. ولی اگر تایرهای عقب آسیب ببیند ، کنترل روی خودرو بسیار سخت و نشدنی است . ( تایر جلو زمانی که می‌ترکد نباید ترمز ناگهانی گرفت و برای کنترل بهتر، باید به طور یکنواخت سرعت را کم کرده و به حرکت خود به آرامی ادامه داد)

2.هنگام پیچیدن و دور زدن اگر تایرهای نصب شده در محور عقب بترکند ، ماشین را بسیار سخت می‌توان کنترل کرد.

3.هنگام ترمزگیری تمام وزن خودرو روی محور جلو بوده و سطح تماس محورعقب با زمین کمتر می‌شود و به طرفین منحرف می‌شود. بنابراین باید لاستیک جدید را برای چنگ زنی و چسبندگی بیشتر و بهتر در محور عقب خودرو نصب کرد . و از همه مهم تر قرار گرفتن تایرهای با آج عمیق‌تر در محور جلو باعث کوتاه شدن خط ترمز می‌شود.

 منبع: میشلن  tirebuyer tirerack


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0