راهنمای کامل چراغ‌های هشدار دهنده روی داشبورد




درباره چراغ های روی داشبورد بیشتر بدانیم

بر روی داشبورد اکثر خودروها بخصوص خودروهای مدرن و پیشرفته ، تعدادی علامت وجود دارد که در هنگام بروز مشکل یا استفاده از هر یک از تجهیزات ، یکی از آنها روشن شده و به شما درباره ی آن مسئله هشدار می دهد. دانستن اینکه هر یک از این علامت و چراغ های هشدار چه نقشی را در خودرو ایفا می کنند باعث بهبود عملکرد خودروی شما می گردد. پیش از صحبت درباره هر یک از این علامت بهتر است بدانید رنگ قرمز این علامت ها اعلام هشدار ، رنگ زرد یا نارنجی نشان دهنده اینکه است که آن را باید به سرعت بررسی کنید ، رنگ سبز یا آبی آگاهی راننده از وضعیت موجود و رنگ سفید ایمنی در فصل سرما و تسلط راننده در شرایط مختلف جوی را نشان می دهد. هایپرتایر یک فروشگاه اینترنتی لاستیک است که در این مقاله به بررسی بیشتر هر یک از این چراغ ها می پردازد و به شما برای داشتن یک رانندگی و سفری لذتبخش کمک می کند.

  1. چراغ روغن موتور

علامت قوطی روغن نشان دهنده وجود مشکلی در سیستم روغن خودروی شما است. روغن کم یا در گردش نبودن روغن در پمپ یا فیلتر باعث روشن شدن این چراغ شده که نباید نادیده گرفته شود و در اسرع وقت به یک متخصص  نشان داد و به آن رسیدگی کرد ، زیرا ممکن است موتور خودروی شما را دچار مشکل کند.

  1. چراغ هشدار دهنده فشار تایر

این علامت که به عنوان TPMS نیز شناخته می شود ، نشان می دهد که باد تایر شما کم یا زیاد است و باید آن را بررسی کنید. رانندگی با لاستیک های باد کم یا باد زیاد ایمن نبوده و می تواند به خودرو و سرنشینان آن آسیب وارد کند. معمولاً باد لاستیک باید بین 30 تا 35 psi (پوند بر اینچ مربع) باشد. به یاد داشته باشید که پیش از هشدار TPMS ، به طور منظم و ماهانه تایرهای خودرو را چک کنید که هم از باد آنها و هم از نبود آسیب ، پارگی ، سایش و ... مطمئن شوید.

  1. هشدار دمای موتور

اگر چراغ این علامت روشن شد ، بدانید که موتور شما بیش از حد گرم شده است و این امر دلایلی مختلفی می تواند داشته باشد که یکی از آنها به احتمال زیاد مربوط به خنک کننده شما (ضد یخ) می باشد. حتما و در صورت روشن شدن این چراغ به سرعت به آن رسیدگی کنید.  در چنین شرایطی خودرو را در جایی مناسب متوقف کنید ، کاپوت را بالا بزنید تا موتور خنک شود . اگر چراغ خاموش نشد، حتما به یک متخصص مراجعه نمایید.

  1. چراغ کنترل کشش (چسبندگی)

این علامت نشان دهنده سیستم کنترل کشش (چسبندگی) خودروی شما است. سیستم کنترل کشش با استفاده از سیستم ترمز ضد قفل کار می کند. این سیستم در شرایط بد آب و هوایی و جاده های لغزنده کار کرده و اگر تشخیص دهد که لاستیک ها در حال لیز خوردن هستند ، ترمزها را فشار می دهد تا زمانی که دوباره تایرها چسبندگی خود را به دست آورند.

  1. چراغ هشدار ترمز ضد قفل یا ABS

ABS از قفل شدن لنت های ترمز روی دیسک جلوگیری می کند تا در صورت لیز بودن جاده ، لاستیک ها قفل نکرده و لیز نخورند. این سیستم برای برقراری ارتباط خودرو با جاده کار می کند که اگر هنگام رانندگی هشدار "ABS" روشن شد ، بدانید که مشکلی در سیستم ترمز وجود دارد.  پس در اسرع وقت به بررسی آن پرداخته و در صورت لزوم به یک متخصص مراجعه کنید.

  1. هشدار مربوط به موتور (چراغ چک)

چراغ موتور ممکن است به دلایل مختلف ظاهر شود. گاهی اوقات این می تواند نشان دهنده میزان کم یا زیاد بودن بیش از حد روغن باشد یا اگر درپوش بنزین شما باز ، شل یا شکسته شده  باشد و باعث تبخیر سوخت گردد ، این چراغ نمایان می شود. اگر این چراغ ظاهر شد بهتر است خودرو را در مکانی مناسب متوقف کنید و آن را چک کنید ، چون ممکن است یک مشکل جدی باشد.

  1. هشدار باتری یا دینام

این علامت نشان می دهد که مشکلی در سیستم شارژ خودرو وجود دارد. در چنین شرایطی ممکن است باتری ضعیف یا طول عمر آن تمام شده باشد ، یا یک کابل باتری شل یا آسیب دیده باشد و یا حتی نشان دهنده پاره شدن تسمه دینام باشد که در چنین شرایطی بهتر است به یک باتری ساز مراجعه کنید.

  1. هشدار سوخت کم (بنزین)

اکثر رانندگان با این علامت بسیار آشنا هستند. این علامت نشان دهنده کمبود بنزین است. برای اینکه در طی مسیر دچار مشکلی نشوید ، بهتر است در نزدیکترین پمپ بنزین توقف کنید و باک خودرو را پر کنید.

  1. هشدار کمربند ایمنی

این علامت به شما و سرنشینان دیگر یادآوری می کند که کمربند ایمنی خود را ببندند. طبق تحقیقات انجام شده ، استفاده از کمربند ایمنی آسیب های جدی مربوط به تصادف را تا حدود 50٪ کاهش می دهد.

  1. هشدار کیسه هوا

این علامت نشان دهنده کیسه هوای خودروی شما می باشد که اگر مشکلی در یکی از کیسه های هوا یا کل سیستم وجود داشته باشد به شما هشدار می دهد. کیسه های هوای خودرو ، هنگام تصادف باعث ایمن نگه داشتن شما می شوند ، بنابراین مهم است که فوراً به این مسئله رسیدگی کنید.

  1. هشدار چراغ مه شکن

این علامت به شما می گوید که چراغ های مه شکن شما روشن است. چراغهای مه شکن فقط درصورتیکه دید شما کمتر از 100 متر باشد باید استفاده شود که اگر آنها را بی مورد روشن کنید ، می توانید برای سایر رانندگان در جاده مشکل ایجاد کنید.

  1. هشدار مایع شیشه پاک کن

این علامت نشان دهنده کمبود یا تمام شدن مایع (آب) شیشه پاک کن است. بنابراین مخزن آن را به سرعت پر کنید.

  1. فرمان فشار دادن پدال ترمز

این علامت نشان دهنده این است که به احتمال زیاد سعی می کنید بدون اینکه ترمز بگیرید دنده را عوض کنید. قفل تعویض دنده اتوماتیک ، خودروی شما را در پارک یا حرکت قفل می کند تا زمانی که ترمز بگیرید.

  1. چراغ ایراد در سیستم فرمان هیدرولیک

فرمان هیدرولیک همانطور که باعث راحتی ما در رانندگی می شود ، هنگام خرابی نیز می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. این خرابی ممکن است به دلیل سطح پایین روغن یا نبود آن باشد. که در صورت روشن شدن این چراغ باید سریعا به یک تعمیرگاه متخصص مراجعه کرد.

  1. چراغ اخطار اتمام لنت ترمز

سطح لنت ترمز از مواد اصطحاک زایی شکل گرفته است که باعث ایجاد سایش بین لنت ترمز و دیسک ترمز می گردد و عملکرد کاهش سرعت یا توقف خودرو را بر عهده دارد. با ترمز گرفتن های مکرر این مواد از بین رفته که باعث باریک شدن لنت ترمز می شود و به شما هشدار می دهد.

  1. چراغ نمایش فعال بودن سنسور نور و باران

در مواقعی که به طور ناگهانی آب روی شیشه پاشیده شود و یا باران ببارد ، به صورت خودکار شیشه پاک کن ها شروع به کارکردن می کنند و این چراغ نیز روشن می گردد تا زمانی که کار شیشه پاک کن ها تمام شود.

 

در جدول زیر علامت های دیگر را به طور خلاصه تر برای شما به نمایش گذاشته ایم که بهتر است نگاهی به آنها بیاندازید و به یاد داشته باشید که در هنگام رانندگی به چراغ های روی داشبورد بسیار توجه کنید و در صورت نیاز و در اولین فرصت به یک تعمیرگاه مراجعه کنید و آن را به یک متخصص نشان دهید.

 

 Cruise Control On / چراغ اعلام روشن بودن کروز کنترل

 Direction Indicators / چراغ اعلام روشن بودن راهنما

 Winter Mode / چراغ نمایش فعال یا غیر فعال بودن رانندگی در حالت زمستانی
 Information Indicator / چراغ هشدار دهنده دریافت اطلاعات
 Glow Plug / Diesel Pre-Heat Warning / چراغ هشدار گرمای بالای دیزل
 Frost Warning / چراغ هشدار یخ زدگی جاده
Ignition Switch Warning / چراغ هشدار استارت (سیستم جرقه زنی)
 Key Not In Vehicle / چراغ هشدار نبودن کلید در اتومبیل
Key Fob Battery Low / چراغ هشدار کم بودن میزان باطری کلید اتومبیل
 Distance Warning / چراغ هشدار حرکت در مسیر نادرست
Press Clutch Pedal / فرمان فشار دادن پدال کلاچ
Steering Lock Warning / چراغ هشدار فعال بودن قفل فرمان
Main Beam Headlights / چراغ نمایش روشن بودن چراغ های جلو
 Sidelight Information / چراغ اعلام روشنایی داخل اتومبیل
Exterior Light Fault / چراغ هشدار ایراد در چراغ های خارجی اتومبیل
Brake Lights Warning / چراغ هشدار ترمز ها
Diesel Particulate Filter Warning / چراغ هشدار کثیف بودن فیلتر دیزل
Trailer Tow Hitch Warning / چراغ هشدار یدک کش
Air Suspension Warning / چراغ هشدار سیستم تعلیق
Lane Departure Warning / چراغ هشدار خارج شدن از مسیر جاده
Catalytic Converter Warning / چراغ هشدار پر شدن کاتالیست
 Parking Brake Light / چراغ هشدار ترمز پارک
 Parking Assist / چراغ فعال بودن کمک پارک
Service Required / چراغ اعلام انجام سرویس اتومبیل
 Adaptive Lighting / چراغ فعال بودن میزان حجم نور
 Headlight Range Control / چراغ کنترل نور چراغ های جلو
 Rear Spoiler Warning / چراغ نمایش دهنده وضعیف بال عقب
 Convertible Roof Warning / چراغ نمایش دهنده وضعیف سقف
Handbrake Warning / چراغ اخطار بالا بودن ترمز دستی
 Fault Problem / چراغ اعلام بروز خطا
 Dipped Beam Headlights / چراغ اعلام روشن بودن چراغ های جلو
Dirty Air Filter / اعلام کثیف بودن فیلتر هوا
 Hill Descent Control / چراغ فعال بودن سیستم کنترل اتومبیل در سرازیری
Fuel Filter Warning / چراغ اعلام کثیف بودن فیلتر سوخت (بنزین ، گازوئیل)
 Door Open / چراغ اخطار باز بودن درها
Bonnet Open/ چراغ اخطار باز بودن کاپوت
 Automatic Gearbox Warning / چراغ ایراد در سیستم گیربکس اتوماتیک اتومبیل
 Speed Limiter /چراغ فعال بودن محدود کننده سرعت
Suspension Dampers/ چراغ اعلام وضعیت سیستم تعلیق
 Windscreen Defrost / چراغ اعلام یخ زدایی شیشه های جلو
 Boot Open / چراغ اعلام باز بودن صندوق عقب
Rear Window Defrost /چراغ اعلام یخ زدایی شیشه های عقب

 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0