علائم درج شده روی دیواره لاستیک به چه معناست؟





علامت های روی لاستیک

بر روي ديواره خارجی همه ی لاستیک های ایرانی و لاستیک های خارجی یکسری اعداد و كدهایي درج شده است كه نشان دهنده مشخصات لاستیک هستند که در حقيقت شناسنامه تاير خودرو نیز محسوب می شوند. در شكل بالا و بر روی دیواره تایر می توانید این اعداد و علامت ها را مشاهده کنید که در ادامه به شرح برخي از مهمترين آنها از دید هایپرتایر میپردازیم:

سایز لاستیک

تا به حال به دیواره ی لاستیک توجه کرده اید ؟! آیا میدانید که چطور باید این اعداد را بخوانیم؟! این بار، قبل از اینکه سوار ماشین شوید به لاستیک های خود دقت کنید و سعی کنید سایز لاستیک خودرویتان را به خاطر بسپارید. بعد از تصمیم گیری برای خرید لاستیک جدید ، باید بدانید که چه سایز لاستیکی برای خودروی شما مناسب است. این اطلاعات معمولاً داخل دفترچه راهنمای خودروی شما درج شده است. برای اطمینان از اینکه لاستیک جدیدی که می خواهید خریداری کنید با خودروی شما مطابقت دارد ، بهتر است از نحوه اندازه گیری و سایز آن مطلع شوید. شاید تا به حال به اعداد و حروف روی لاستیک ها توجه نکرده باشید ، اما باید بدانید که این یک معدن طلای اطلاعات است. اطلاعات و عکس زیر به شما کمک خواهند که چگونه سایز لاستیک را از روی دیواره آن بخوانید . اگر تصمیم به خرید لاستیک جدید دارید، پیش از آن درباره مشخصات و ویژگی های تایر اطلاعات کسب کنید، زیرا بسیاری از سایزهای تایر ظرفیت بارگذاری مختلف داشته و ممکن است به لاستیک های با عرض یا قطر متفاوت و فشار باد متفاوت نیاز داشته باشند.


نوع لاستیک

از چپ شروع میکنیم، حرف P به معنای این است که نوع لاستیک شما سواری است.P  مخفف "Passenger" است. این حرف با توجه به استاندارد های جهانی انتخاب شده است. اگر قبل از سایز، روی لاستیک این حرف وجود نداشت یعنی اینکه لاستیک یورومتریک است. اگر به جای P  روی لاستیک "Light Trucks LT" درج شده باشد به این معناست که لاستیک مخصوص کامیون های سبک می باشد. این لاستیک ها میزان فشار باد و همچنین تحمل بار مخصوص به خود را دارند که کاملا با لاستیک های سواری متفاوت است.

پهنای تایر

 اولین عددی که در اطلاعات سایز لاستیک شما ظاهر می شود ، عرض (پهنا) است که بر حسب میلیمتر اندازه گیری می شود. به طور مثال:   P225/70R16 91S ، پهنای تایر همیشه از یک سمت دیوار جانبی به سمت دیگر اشاره دارد.  بنابراین ، یک تایر با اندازه گیری "P225"  برای یک خودرو سواری است که عرض آن 225 میلیمتر می باشد.

محاسبه فاق لاستیک (نسبت منظر)

 بعد از علامت اسلش ، عدد بعدی که می بینید مربوط به نسبت منظر لاستیک (فاق لاستیک ) است که در اصل به شما می گوید ارتفاع لاستیک شما چقدر است. به طور مثال: P225/70R16 91S، نسبت منظر درصدی است. یعنی سازندگان لاستیک با تقسیم ارتفاع تایر از لبه به عرض آن ، نسبت ابعاد را محاسبه می کنند. اگر لاستیک دارای نسبت منظر70 باشد ، به این معنی است که طول لاستیک 70٪ عرض آن است .

ساختار لاستیک

بعد از نسبت منظر ، حرفی می آید که نوع ساخت داخلی را تایر نشان می دهد. به طور مثال:  P225/70R16 91S ،  دو نوع ساختار تایر وجود دارد ، رادیالی با حرف R و بایاس با حرف B یا D که می توانید بر روی دیواره لاستیک مشاهده کنید. لاستیک های رادیالی رایج ترین لاستیک های موجود در بازار هستند.

قطر رینگ

عدد بعدی که مشاهده می کنید، قطر رینگی است که می توانید لاستیک را روی آن سوار کنید. به طور مثال: یک تایر با P225/70R16 91S با یک رینگ با قطر 16 اینچ متناسب است. این عدد براساس اینچ محاسبه می شود.  یک سری حروف و اعداد نیز بر روی لاستیک درج شده است که در اینجا توضیحی کوتاه درباره آنها می دهیم.

معیار سایز بندی لاستیک

اکثر اتومبیل های سواری ، شاسی بلند (SUV) و پیکاپ های (وانت) سبک با لاستیک هایی ارائه می شوند که P-Metric یا Euro-Metric باشند. یعنی برای تایرهای P-Metric ، حرف "P" را قبل از شروع سایز مشاهده خواهید کرد. به طور مثال:  P225 /70R16 97H

 P-metric نامی است که توسط انجمن تایر و رینگ برای خودروهای سواری در نظر گرفته شده است. 

 در تایرهای Euro-Metric  نیز قبل از شروع سایز هیچ حرف وجود ندارد. به طور مثال: 225/70R16 91S 

Euro-Metric  نیز نامی است که توسط سازمان فنی لاستیک و رینگ اروپا برای تایر خودروهای سواری انتخاب شده است. لاستیک های  P-Metric و Euro-Metric به گونه ای طراحی شده اند که در وهله اول در خودروهای سواری مورد استفاده قرار می گیرند که می تواند شامل: خودرو سواری ، مینی ون ، شاسی بلند و سایر وانت های سبک باشد.

اگر خودروی شما یک شاسی بلند ، کامیون پیکاپ یا وانت باشد ، ممکن است نوع دیگری از سایز را در دفترچه راهنمای خودروتان مشاهده کنید که مخصوص کامیون های سبک سنگین و کامیونت ها می باشد ، به خصوص در وانت ها و کامیون های بزرگتر از یک تن و یا بزرگتر. این گروه نیز دو نوع سایز متداول دارد ، به نام  LT-Metric و Euro-Metric Commercial معروف به نوع (C) که در ساخت آنها نیز از همان ساختار P-Metric و Euro-Metric استفاده می کنند. اما این نوع لاستیک ها دارای سایزهای مختلفی هستند.  لاستیک های LT-Metric قبل از شروع عدد ، دارای حروف "LT" هستند. به طور مثال: LT245/75R17 119/116R (Load Range)

Euro-Metric  نیز نامی است که توسط انجمن تایر و رینگ برای تایر نوع "کامیون سبک" انتخاب شده است. لاستیک های تجاری Euro-Metric یا C-Type بسیار شبیه به سایز مسافری یورو متریک می باشند با این تفاوت که بلافاصله بعد از سایز رینگ حرف "C" وجود خواهد داشت. به طور مثال: 235/65R16C 121/119R

تحمل وزن لاستیک

عددی که بعد از سایز آورده شده ، شاخص بار لاستیک است که به ما می گوید در صورت باد شدن کامل ، تایر تا چه وزنی را می تواند ، پشتیبانی کند. به طور مثال:  P225/70R16 91S ، این عدد با ظرفیت بار مشخص شده در یک شاخص مطابقت دارد که بین اعداد 1 تا 150 است و با تبدیل شدن می تواند 99 تا 7385 پوند را به شما نشان دهد. دو نوع شاخص بار برای لاستیک های سواری وجود دارد ،Standard Load  و Extra Load که اگر یک تایر با شاخص بار استاندارد باشد ، هیچ علامتی وجود ندارد که به ما نشان دهد. اما اگر بار اضافی باشد با حروف XL  بعد از اندازه و شاخص بار ظاهر می شوند.

  • بار استاندارد یورو متریک 215/55R17
  • بار اضافی یورو متریک 215/55R17 98V XL

یک جنبه مهم در مورد شاخص بار این است که اعداد شاخص بار بین سازمان های استاندارد   P-Metric vsو Euro-Metric لزوماً در یک مقیاس نیستند. به این معنی که دو تایر در دو سیستم مختلف که دارای تعداد شاخص بار یکسانی هستند ، می توانند حداکثر ظرفیت بار متفاوت را داشته باشند. به همین دلیل مهم است که نه تنها به شماره شاخص بار نگاه کنید بلکه ظرفیت واقعی بار را نیز بررسی کنید.

اين عدد نشانگر حداكثر وزني است كه تاير مي تواند تحمل كند، هنگامي كه حداكثر مقدار مجاز فشار باد را داشته باشد. براي خودروهاي سواري، عدد تحمل وزن بين 71 تا 110 است. براي مثال، تحمل بار براي خودروي پرايد 76 است که  معادل 400 كيلوگرم بار براي هر لاستیک می باشد. توجه داشته باشيد هرگز تايري را كه تحمل وزن آن كمتر از ميزان توصيه ­شده از سوي سازنده خودرو است، روي رينگ نصب نکنيد.

جدول تحمل بار لاستیک


حداكثر سرعت قابل­ تحمل لاستیک

حداكثر سرعتي كه لاستیک مي تواند تحمل كند، با يك حرف از A تا Z بيان مي شود. براي مثال روي جداره تاير خودروي پرايد، نماد H براي سرعت درج شده كه نشان مي­دهد هنگامي كه لاستیک داراي فشار بار و بارگذاري مناسب است، حداكثر توان حركت با سرعت 210 كيلومتردر ساعت را داراست. واضح است اگر تايري تحت تأثير حداكثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظيم نباشد و يا اضافه بار روي آن اعمال شود، آسيب مي­بيند و يا ممكن است بتركد. برای درک بهتر از این حداكثر سرعت قابل­ تحمل لاستیک می توانید به مقاله شاخص سرعت تایر و اهمیت آن مراجعه کنید.

 

Z=149 MPH, 240 km/h

Y=186 MPH, 300km/h

W=168 MPH, 270km/h

V=149 MPH, 240km/h

H=130 MPH, 210km/h

U=124 MPH, 200km/h

T=118 MPH, 190km/h

S=112 MPH, 180km/h

Q=99 MPH, 160km/h

 شاخص سرعت لاستیک

آخرین حرفی که در سایز لاستیک نشان داده می شود ، شاخص سرعت است که با یک حرف نشان داده می شود. به طور مثال :  P225/70R16 91S ، شاخص سرعت نیز با یک توانایی سرعت خاص و بر اساس یک تست آزمایشگاهی استاندارد مطابقت دارد. به عنوان مثال ، تایر با سرعت "S" تا 112 مایل در ساعت درجه بندی می شود ، در حالی که تایر با درجه "R" تا 106 مایل در ساعت است.  به یاد داشته باشید که همیشه در جاده ها محدودیت های قانونی را رعایت کنید.

تاريخ ساخت لاستیک (سن لاستیک)

كليه تايرها داراي تاريخ ساخت روي دیواره خود هستند كه با چهار رقم نشان داده مي ­شود. دو عدد اول نشان ­دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد نشانگر سال ساخت لاستیک هستند. براي مثال عدد "1607"  نشان ميدهد اين تايردرهفته شانزدهم سال 2007 ميلادي توليد شده است. امروزه خریداران هنگام خرید لاستیک های خارجي و جدید، يك كارت دريافت مي كنند كه پس از وارد كردن مشخصات بايد به آدرس شركت سازنده پست شود يا تاير را از طريق اينترنت، ثبت مي­ کنند تا هرگونه كار­كرد نامناسب بعداً قابل پيگيري باشد. کارشناسان زیادی درباره سن لاستیک اظهار نظراتی کرده اند ، اما میشلن که بزرگترین و برترین کمپانی تولید کننده لاستیک در دنیا می باشد با انتشار مقاله ای درباره سن لاستیک به کاملی و با شفافیت زیاد به سن لاستیک پرداخته است که امکان مطالعه آن در وب سایت هایپرتایر برای شما امکانپذیر است.

تركيبات و مواد تشکيل دهنده لاستیک

تایرها حاوی ترکیبات و مواد تشکیل دهنده زیادی از جمله: صفحه تقویتی (body ply) ، طوقه ، تسمه ، رویه لاستیک (آج) و ... و ترکیباتی همانند: پلیمرهای مصنوعی ، سیم ، پارچه ، مواد لاستیکی و غیره می باشند که هر کدام به تنهایی نقش مهمی را در عملکرد و ایمنی تایر ایفا می کنند. برای مطالعه بیشتر و درک بهتر این موارد با نگاهی به مقاله اجزا و مواد تایر متوجه خواهید شد که یک لاستیک به ظاهر ساده دارای چه نوع ترکیبات و موادی است .

حداكثر فشار باد و بار تحميلي به لاستیک  

عددي كه در مقابل عبارت "حداكثر فشار باد" روي تاير درج مي ­شود، مربوط به فشار بادي است كه بايد لاستیک داشته باشد، وقتي شما مي خواهيد حداكثر بار قابل تحمل را روي آن تحميل كنيد. اين عدد، مقدار فشار باد توصيه شده براي استفاده نرمال نيست. مقدار توصيه شده فشار باد تايرها روي يك پلاك كه معمولاً در لبه داخلي يكي از دو درجلو نصب مي شود، نوشته شده است. اگر آن را نيافتيد، به دفترچه راهنماي خودرو مراجعه کنيد.

تاير هاي جلو

3 bar

42/6 psi

294 kpa

تاير هاي  عقب

4 bar

56/8 psi

392 kpa

تبديل واحد :                                               6/9 kpa = 1 psi

شاخص سایش ، چسبندگی و دمای لاستیک

سه مشخصه دیگر بر روی دیواره تایر حک شده است که نشان دهنده ضریب سایش لاستیک، ضریب چسبندگی تایر و ضریب دمای تایر است که به نام "UTQG" یا همان درجه بندی یکسان کیفیت نیز معروف است. این ضرایب براساس آزمایشاتی که بر روی تایر انجام شده ، درجه بندی گردیده است.

کد سایش لاستیک

ساییدگی لاستیک کاملا با آج لاستیک مرتبط است.هر لاستیکی پس از استفاده ی طولانی مدت ساییده میشود.یعنی اینکه آج هایش از بین می رود و عمق بین شیارهای آن کم می شود. به میزان سایش ضریب داده می شود. هرچه این ضریب بالاتر باشد دوام و طول عمر لاستیک بیشتر خواهد بود. برای مثال لاستیکی که ضریب سایش 200 دارد در مقایسه با لاستیک که ضریب سایشش 100 است بیشتر عمر خواهد کرد. این عدد بین 100 تا 700 متغیر است.

کد چسبندگی لاستیک

چسبندگی لاستیک به عوامل متعددی برمیگردد مثل جنس لاستیک و میزان کائوچویی که در تولید آن استفاده شده است. ولی مهم ترین عامل آج لاستیک است. وقتی آج لاستیک سالم باشد ترمز گیری و چسبندگی لاستیک به جاده افزایش می یابد.کد چسبندگی به شکل زیر روی دیواره ی لاستیک درج شده است.

کد دما لاستیک

گرما دشمن لاستیک هست. وقتی لاستیک در حرکت است و در حال چرخیدن می باشد گرمای درونی آن بالا می رود. جنس لاستیک در این کدگذاری تعیین کننده است.برای آزمودن تایرازجهت توانایی تحمل دمای بالا، تایرها در سرعت های بالا و با شرایط ودمایی ویژه تست می شوند. برای رتبه بندی میزان تحمل دما از حروف ‌ A-B-C استفاده میشود که حرف A نشانگر بیشترین میزان تحمل لاستیک در مقابل دمای بالا بر اثر حرکت با سرعت زیاد میباشد. اگر تایری رتبه ی C است به این معنی نیست که تایر امنیت ندارد یا خوب نیست. ولی میزان تحمل گرمای آن درمقایسه با رده ی A کمتر است.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0