چرا لاستیک دست دوم نخریم؟!




خرید لاستیک دست دوم

با آشفتگی بازار و افزایش روز به روز قیمت های لاستیک ، امکان خرید و تعویض تایرهای جدید برای همه امکانپذیر نخواهد بود و ممکن است خیلی از افراد برای جایگزین کردن تایرهای فرسوده خود اقدام به خرید لاستیک های دست دوم موجود در بازار که با نام زیر صفری نیز شناخته می شوند ، کنند و دلیل آن نیز پایین بودن قیمت آنها باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که لاستیک نقش مهمی را در ایمنی خودرو ایفا می کند به همین دلیل باید در انتخاب و خرید آن بسیار دقت کرد. لاستیک ها ممکن است سالها نیز برای شما کار کنند که البته چگونگی استفاده و شرایط نگهداری شما این امکان را فراهم خواهد کرد که آنها عمر طولانی تری داشته باشند. اما توجه داشته باشید تایرهای قدیمی شرایط آسیب پذیرتری نسبت به تایرها جدید دارند ، آنها به مرور زمان انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و شروع به ترک خوردن می کنند ( در این مقاله می توانید درباره ترک خوردن تایرها بیشتر بخوانید ). ولی این سوال حتما برای شما پیش خواهد آمد که آیا لاستیک دست دوم بخریم یا نه ؟ درست است که این لاستیک ها ارزان تر از لاستیک های نو هستد اما باید دید که ایمنی کافی را نیز دارا هستند ؟ در اینجا نکاتی که باعث کاهش عملکرد تایرهای دست دوم می شود را با هم نگاهی می اندازیم و در آخر جمع بندی می کنیم که آیا خرید آنها می تواند خطر آفرین باشد یا خیر ؟

قدرت آب پراکنی پایین

 آج لاستیک به گونه ای طراحی شده است که باید قادر به خارج کردن آب ، برف و یخ به بیرون از شیارهایش باشد. ضرورت وجود آج لاستیک، جلوگیری از جمع شدن آب درون شیارها می باشد ، که در نتیجه آج سالم تایر باعث ترمز گیری بهتر، فرمان پذیری راحت تر و به طور کلی رانندگی مطمئن و ایمن تر می گردد. عمق آج وقتی از حد استاندارد خود یعنی 1.6 میلیمتر پایین ترمی آید (روش های چک کردن عمق آج ) باید حتما لاستیک را تعویض کرد. در جدول زیر می توانید بهترین حالت اندازه ی عمق آج و بدترین آن را مشاهده کنید و اگر در فکر خرید لاستیک دست دوم می باشید حتما به این مورد توجه ویژه داشته و آن را طبق روش های گفته شده مقالات قبلی اندازه گیری کنید.

 

هایپرتایر 

از بین رفتن چسبندگی تایر

لاستیک به مرور زمان چسبندگی اولیه خود را از دست می دهد. این مسئله بسیار مهم است و در فصل زمستان نیز بیشتر خود را نشان می دهد. یکی از عوامل تعیین کننده در میزان چسبندگی تایر با سطح جاده ، از بین نرفتن آج لاستیک است. لاستیک دست دوم و استفاده شده به مرور زمان تماس اولیه خود را با سطح جاده از دست می دهد و در شرایط جاده ای خیس به دلیل عدم چسبندگی ممکن است خطراتی همچون لیز خوردن و تصادف را با خود به همراه داشته باشد.

گرمای بیش از حد تایر

 آج لاستیک به نوعی به عنوان یک سیستم خنک کننده نیز عمل می کند. وجود این شیارهای روی سطح لاستیک باعث جریان پیدا کردن هوا و مانع گرم شدن بیش از حد لاستیک می شود  و در اینجا نیز باز به آج لاستیک بر می خوریم که از بین رفتن آنها یا کم شدن آن می تواند باعث افزایش حرارت گردد که این خود باعث از بین رفتن هر چه زودتر لاستیک می شود.

 

پس بنا به دلایل زیراستفاده از تایر دست دوم توصیه نمی شود :

1. گذشته ی نامشخص تایر دست دوم

خیلی از رانندگان از اهمیت و ضرورت نگهداری صحیح ازلاستیک ها مطلع هستند. رانندگان مطلع می دانند که باید میزان فشار باد لاستیک چک شود، بار اضافی باید به میزان استاندارد حمل شود و یا اینکه میدانند باید با سرعت مجاز حرکت کنند. حال اگر شما از یک فرد غیرمطلع لاستیک دست دوم تهیه کنید، نتیجه کاملا مشخص و واضح است. چراکه ما نمیدانیم صاحب لاستیک های دست دوم چگونه با آنها مدارا کرده است. به همین خاطر است که توصیه میشود از تایرهای نو استفاده شود.

2. تایر دست دوم با جان شما بازی می کند

وقتی شما اقدام به خرید لاستیک دست دوم می کنید ، در حقیقت دیگرهیچ گونه ارتباطی با تولیدکننده ی آن ندارید. پس این به این معناست که خبری از گارانتی و ضمانت نیست. بدون وجود این ارتباط چگونه میخواهید با خیال راحت و با امنیت لاستیک را بر روی خودروی خود نصب کنید.

3. هیچ تایر دست دومی مثل نو نمی شود

نو یا استفاده شده فرقی نمیکند، هیچ تایری برای همیشه دوام نمی آورد. از خودتان بپرسید که آیا می ارزد لاستیکی با آج های از بین رفته خریداری کنید، باید بگوییم که هزینه ی نگهداری تایر دست دوم به مراتب بیشتر از خرید تایر نو است.

و در آخر

باید گفت که خرید لاستیک دوم بسیار سخت تر از خرید لاستیک جدید می باشد به این دلیل که شما باید عوامل بسیاری را بررسی کنید و از سالم بودن آنها مطمئن گردید . بنابراین وقتی می خواهید لاستیک دست دوم تهیه کنید حتما به موارد بالا به ویژه سن لاستیک ، عدم پارگی ، سوراخ و ...  توجه نمایید. چراکه شما نمی دانید صاحب قبلی لاستیک چگونه و به چه مدت از آن استفاده یا آنها را در چه شرایطی نگهداری و انبار کرده است. به همین علت ما راهی مطمئن تر از خرید لاستیک جدید را به شما پیشنهاد نمی دهیم.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0