نصب و بالانس لاستیک و بالانس درجا





درباره ی نصب و بالانس لاستیک بیشتر بدانیم

بالانس درجا چیست ؟

تعادل مناسب لاستیک و چرخ از نظر ایمنی خودرو بسیار مهم است. هدف از توازن لاستیک ها توزیع وزن به طور مساوی در تمامی تایرها است.می توان گفت چرخ هایی که بالانس نیستند، می توانند باعث ایجاد ارتعاشات در هنگام رانندگی شوند. همچنین باعث سایش زودرس اجزای سیستم تعلیق و فرمان ، قطعات چرخان و لاستیک نیز شوند.

عدم بالانس تایرها باعث سایش غیر یکنواخت لاستیکها می شود که علاوه بر این باعث خراب شدن جلوبندی خودرو نیز می شود که این امر ممکن است مشکلات بیشتری را برای راننده خودرو  بوجود بیاورد. بالانس چرخها مخصوصا برای ماشینهای امروزی با استفاده از ابزار دقیق و کالیبره شده از اهمیت بسیار زیادی برخورداراست و کوچکترین نابالانسی به راحتی کیفیت سواری خودرویتان را تحت تاثیر قرار میدهد به ویژه زمانی که دلتان می خواهد کمی با خودوریتان گاز بدهید و از سواری آن لذت ببرید.
برخلاف تصور رایج بالانس درجا بدلیل بالانس چرخها علیرغم مشکلات احتمالی در سیستم تعلیق خودرو و پوشاندن موقت اشکالات احتمالی معمولا توصیه نمی شود. از این روش تنها در صورتیکه از سلامت کامل جلوبندی خودرو مطمئن هستید، استفاده فرمایید. چرا که در این روش بدلیل عدم جدا سازی چرخ از محور برای انجام فرآیند بالانس کل مجموعه تعلیق و چرخ همزمان بالانس می شوند و این امر موجب میگردد که از اختلال عملکرد سیستم تعلیق خودرویتان در اثر مخفی ماندن علایم آن به موقع مطلع نشوید و در نهایت پس از بروز اختلالی جدی و یا حادثه متوجه آن شوید. بنابراین از بالانس درجا تنها در حالتی استفاده کنید که از سلامت کامل سیستم تعلیق خودرو و سیبک ها بویژه در خودروهایی با محور محرک جلو اطمینان داشته باشید و توجه داشته باشید که باز کردن چرخ برای بالانس فرصتی برای بازدید بخشی از خودرو فراهم می آورد که در حالت عادی از دیدتان پنهان است و از طرفی سلامت و صحت عملکرد آن اهمیت حیاتی دارد.

چگونه متوجه شویم که لاستیک ها بالانس نیستند؟

تعادل خودرو بستگی به تنظیم تایرها دارد. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که سایز لاستیک و وزن به طور مساوی در سراسر محیط خودرو توزیع شده باشد. علائم رایج لاستیک هایی که بالانس نیستند ، عبارتند از:

  • سایش ناهموار و سریعتر لاستیک
  •  افزایش مصرف سوخت خودرو
  • لرزش در فرمان
  • ایجاد ارتعاش و صداهای ناهنجار در داخل کابین

آگاهی از عدم تعادل و نابالانسی چرخ ها، باعث پیشگیری از آسیب رساندن به دیگر قطعات خودرو می شود و به ویژه هزینه کمتری هم در پی خواهد داشت و زمان کمتری را نیز می توان صرف بهبود تایرها کرد.

درباره اهمیت بالانس لاستیک ها چه می دانید؟

  1. لاستیک های بالانس شده به شما سواری روان تری می دهند.

شاید بزرگترین یا حداقل قابل توجه ترین مزیت بالانس لاستیک ها این باشد که ماشین شما روانتر حرکت می کند. هنگامی که وزن لاستیک ها متعادل نباشد، ممکن است ارتعاشات در وسیله نقلیه به وجود بیاید. می توان با بالانس کردن لاستیک ها ارتعاشات را به طور کامل کاهش داد یا از بین برد و سواری خوب و روان را به ارمغان آورد. وقتی وزن تمام قسمتهای خودرو بر روی تایرها تا حد ممکن برابر باشد، لاستیک به آرامی می چرخد همین امر سبب می شود تایرها به طور طولانی مدت عمر کنند و به طور یکنواخت مورد استفاده قرار بگیرند. بالانس لاستیک ها، رانندگی راحتی را فراهم می کند و لاستیک هایی که بالانس نیستند در هنگام حرکت بسیار تکان می خورند و باعث ایجاد ارتعاش می شوند. اگر لاستیک جلو به درستی تعادل نداشته باشد ، ارتعاش در فرمان ایجاد می کند و اگر مشکل در عقب باشد ، لرزش های فراوانی در صندلی یا کف خودرو احساس می شود .

  1.   لاستیک های بالانس شده عمر لاستیک ها را افزایش می دهد.

همانطور که گفته شد لاستیک هایی که بالانس نیستند زودتر از موعد فرسوده می شوند. بنابراین، نباید تعجب کرد که سایش و پارگی ناهموار می تواند عمر لاستیک های شما را نیز کاهش دهد. هنگامی که لاستیک های شما از تعادل خارج شده اند ، ارتعاشات زیاد و سایش ناهموار آج باعث می شود برخی لاستیک ها زودتر فرسوده شوند.

  1. لاستیک های بالانس شده سواری ایمن را فراهم می آورد.

مهمترین مزیت بالانس لاستیک ها این است که ایمنی خودرو را افزایش می دهد. هنگامی که لاستیک ها نامتعادل هستند ، ممکن است ساییدگی ناهموار آج ایجاد شود. این امر می تواند کنترل فرمان خودرو را به ویژه در سرعتهای بالا دشوارتر کند. بنابراین، تعمیر ، نگهداری و بالانس لاستیک ها  تا حد زیادی تضمین می کند که وسیله نقلیه شما همیشه در بهترین حالت می باشد.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر ، ممکن است تایرهای شما به به بالانس نیاز داشته باشد:

  1. ماشین در حال کشیدن به یک طرف جاده باشد.
  2. آج لاستیک ها دچار فرسودگی زودرس یا ناهموار می شوند.
  3. در هنگام حرکت لاستیک ها صدای ناهنجار می دهند.
  4. هنگام رانندگی ، فرمان منحرف می شود و یا دارای لرزش است.
  5. فرمان هنگام شتاب دارای ارتعاش می شود.
  6. پس از تصادفات رانندگی ، یا برخورد به اجسام ممکن است خط تراز خودرو از بین برود.

نصب و بالانس لاستیک

نصب لاستیک باید توسط یک متخصص و با استفاده از دستگاه مخصوص بالانس انجام گیرد. تا حتی الامکان خودتان تایرهای جدیدتان را نصب نکنید چراکه انجام این کار ریزه کاری های زیادی دارد. نکاتی در نصب لاستیک های جدید وجود دارد که حتما باید به آنها توجه شود. به عنوان مثال رینگ لاستیک نباید خم شود و اسیب ببیند و یا اینکه حتما باید از سفت بودن پیچ مهره ها مطمئن باشیم.

و حالا بالانس لاستیک. بالانس کردن به معنای ایجاد تعادل درمحورچرخ است. در واقع با انجام بالانس وزن لاستیک ها به تعادل میرسد و و این کار باعث عدم انباشت نیرو و فشار در یک نقطه می شود. همانطور که در بالا گفته شد رانندگی با لاستیک های بالانس شده بسیار متفاوت است و راننده به راحتی متوجه این تفاوت می شود. لاستیک های بالانس شده مزایای زیادی دارند که از جمله می توان به سواری نرم اشاره کرد. لرزش فرمان اتفاقی شایع است و برای هر ماشینی امکان وقوعش وجود دارد و با توجه به نکاتی در پیش از این قید شد علت لرزش میتواند همین عدم بالانس لاستیک باشد.

هایپرتایر یک فروشگاه اینترنتی لاستیک است که علاوه برفروش انواع لاستیک دولتی در برندهای ایرانی و لاستیک خارجی از شناخته شده ترین برندها، خدمات نصب و بالانس لاستیک را به صورت سیار و یا در یکی از مراکز خدمات این شرکت در غرب و شرق تهران نیز ارائه می دهد. این شرکت با داشتن تکنسین های مجرب در این زمینه و بعنوان مرکز خرید لاستیک دولتی، برای شما این امکان را فراهم کرده که بدون نیاز به مراجعه به آپاراتی، از نصب و بالانس تایرها و باد آنها در هنگام نصب تایرهای خریداری شده مطمئن باشید و رانندگی آرام و بی خطری را تجربه کنید.

انواع دستگاه بالانس لاستیک

به طور کلی دو نوع دستگاه بالانس داریم. مدل اول بالانس درجا نامیده میشود که از نظر کارشناسان فنی روش مناسبی نمیباشد. با استفاده از بالانس درجا آسیب های دیگر محورهای خودرو شما و خود لاستیک ها مشخص نمیشود و در واقع ایرادات سیستم تعلیق خودرو نیز همزمان با رینگ و لاستیک بالانس شده و علائم آن حین رانندگی پنهان میشود. این در حالیست که در دستگاه های جدید بالانس که به آن بالانس روی دستگاه میگویند علاوه بر بالانس چرخ ها، لاستیک و جلو بندی ماشین نیز یک چک آپ کامل میشود و در عین حال مشکل بالانس نبودن رینگ و لاستیک برطرف میگردد. به همین علت است که توصیه میشود از دستگاه بالانس ثابت و مستقل استفاده شود.

بالانس روی دستگاه 


دستگاه بالانس درجا



در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0