کائوچو، ماده اولیه تولید تایر





 

کائوچو چیست ؟ و در چه زمینه ای کاربرد دارد ؟

کائوچو بیش از هزارسال است که کشف شده است و مورد استفاده قرار میگیرد. کائوچو منبعی کاملا طبیعی است. در حال حاضر در محصولات کائوچویی بیشتر از کائوچوی مصنوعی استفاده میشود. علت آن هم این است که این ماده به اندازه ی کافی برای تولید محصولات مورد نیاز موجود نمیباشد. کائوچو انواع مختلفی دارد. این ماده به طور کلی به دو دسته تقسیم میشود، کائوچوی طبیعی و مصنوعی. کائوچوی طبیعی مایع شیری سفید رنگ نسبتا غلیظی است که به آن لاتکس میگویند. این مایع از درخت خاصی گرفته میشود. این درختان بیشتر در کشورمالزی و تایلند یافت میشوند. از کائوچو بیشتر در زمینه ی تولید لاستیک (تایر) استفاده میشود. در واقع مواد اولیه تولید لاستیک اعم از خودرو، دوچرخه، کامیون و ... کائوچو میباشد.

کائوچوی طبیعی:  (natural rubber) 

کائوچوی طبیعی در شیره ی درختی به نام هوآ (Hevea) وجود دارد و از پلیمر شدن هیدروکربنی به نام متیل و بوتادین به ایزوپرن به وجود می آید. با توجه به اینکه در فرمول ساختمانی کائوچو یا لاتکس طبیعی هنوز یک پیوند دوگانه وجود دارد، به همین دلیل وقتی کائوچو را با گوگرد یا سولفور حرارت دهیم، این منومرها پیوند پی را باز میکنند و با ظرفیت های آزاد شده، اتم گوگرد را میگیرند. در نتیجه کائوچو به لاستیک (تایر) تبدیل میشود.

کائوچوی مصنوعی (synthetic rubber):

حرارت دادن کائوچو با گوگرد و تولید لاستیک(تایر) را اصطلاحا ولکانیزاسیون مینامند.به همین دلیل، لاستیک حاصل را نیز، کائوچوی ولکانیزه گویند.چند نوع کائوچوی مصنوعی نیز ساخته شده اند که از مواردی مانند بوتادی ان و جسمی به نام کلر و بوتادین معروف به کلروپرن به راحتی پلیمریزه شده و به نوعی کائوچوی مصنوعی به نام نئوپرن تبدیل میشود. به طور کلی، کائوچوی طبیعی مقاوم تر، بادوام تر و سالم تر است. اثرات زیست تخریبی آن به مراتب کمتر میباشد. درست است که قیمت لاستیک (تایر)هایی که در آن بیشتر از کائوچوی طبیعی استفاده شده است بالا است اما در عین حال طول عمر و چسبندگی این لاستیک (تایر) ها بیشترمیباشد. برای مثال در موارد خاص همانند تولید لاستیک هواپیما و یا لاستیک ماشین های فرمول یک تقریبا به صورت کامل از کائوچوی طبیعی استفاده میشود.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0