سیستم ESP




برنامه پایداری الکترونیکیESP) ) یک فناوری ایمنی کامپیوتری است که در اکثر خودروهای مدرن وجود دارد. این سیستم که مخفف (Electronic stability program) می باشد، برای بهبود پایداری خودرو به وسیله شناسایی و کاهش از دست دادن کشش و چسبندگی طراحی شده است و از لغزش غیرقابل کنترل تایرها نیز جلوگیری می کند. هنگامی که برنامه کنترل پایداری از دست دادن کنترل فرمان را تشخیص می دهد، به طور خودکار ترمزهای جداگانه ای را اعمال می کند تا با هدایت وسیله نقلیه به راننده کمک کند.

سیستم ESP نصب شده بر روی اکثر خودروهای مدرن توسط بوش ساخته می شود. سپس سازندگان خودرو تنظیمات استاندارد را به بهترین نحو تنظیم می کنند تا با ویژگی های هندلینگ خودروهای خاص مطابقت داشته باشد. بسیاری از سازندگان خودرو نیز نسخه های ESP را ارزیابی کرده اند که در بخش زیر مورد بحث قرار گرفته است:

  • تفاوت ESP و ESC در چیست؟

برنامه پایداری الکترونیکیESP) ) و کنترل پایداری الکترونیکیESC) ) در واقع یکی و یکسان هستند. تفاوت در نام آنها ناشی از سازنده وسیله نقلیه ای است که انتخاب می کنید و از آن خرید کنید. سایر سیستم‌های کنترل پایداری مارک دار با نام‌های مختلف استون مارتین، بی‌ام‌و و جگوار و مازراتی و پورشه، نسل قبلی فراری و بسیاری دیگر هستند.

  • ESP در یک ماشین چقدر مهم است؟

آمار در انگلستان نشان داده است که ESP می تواند احتمال تصادف رانندگان را تا 25 درصد کاهش دهد. به طور مشابه، مطالعات در سوئد نشان می دهد زمانی که خودرو مجهز به ESP است، تا 32٪ احتمال کمتری برای تصادفات مرگبار در آب و هوای بد وجود دارد. توجه به این نکته ضروری است که همه خودروها مجهز به ESP نیستند. تنها از سال 2014 بود که اتحادیه اروپا نصب ESP را در همه خودروهای اصلی اجباری کرد. با این حال، خودروهای اسپرت کم حجم، مانند آریل اتم و کاترهام 7، از چنین الزامی معاف هستند.

  • ESP چگونه کار می کند؟

ESP در ارتباط با سیستم ترمز ضد قفلABS)  ) و سیستم کنترل چسبندگیTCS) ) عمل می کند. ABS البته برای حفظ کشش و فعال کردن فرمان در هنگام ترمز شدید با جلوگیری از قفل شدن طراحی شده است، در حالی که TCS به چرخ های محرک خودرو کمک می کند تا در هنگام شتاب گیری چسبندگی را حفظ کند. به زبان ساده تر، ABS چرخش چرخ ها را هنگام ترمزگیری متوقف می کند و TCS از چرخش چرخ ها در حین شتاب گیری جلوگیری می کند. ESP بیشتر از طریق ABS عمل می کند، اما همچنین برای تشخیص تفاوت های ظریف بین ورودی های کنترل راننده و پاسخ واقعی خودرو به TCS متکی است. هدف ESP نظارت مداوم بر زاویه فرمان در رابطه با جهت واقعی حرکت است. اندازه گیری سرعت تک تک چرخ ها، زاویه انحراف و زاویه فرمان 25 بار در ثانیه. در انجام این کار، ESP به جبران خطاهای راننده کمک می کند که در غیر این صورت بر دینامیک جانبی تأثیر می گذارد. در حالی که سیستم های ABS و کنترل کشش و چسبندگی برای دینامیک طولی همین کار را انجام می دهند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0