فرمان برقی یا سیستم EPS در خودرو به چه معناست؟




درباره ی فرمان برقی یا سیستم EPS بیشتر بدانیم.

سیستم EPS یکی از آپشن های خودروهای جدید است. دارندگان خودروهای به روز قطعاً تا به امروز با این آپشن خودرویشان برخورد کرده اند. در ادامه به بررسی بیشتر سیستم   ESP می پردازیم و علت های روشن شدن آن را برای شما بازگو خواهیم کرد.

فرمان برقی چیست؟

سیستم EPS یا فرمان برقی که مخفف Electronic Power Steering یکی از اجزای اصلی در خودروهای امروزی است که بسیار کاربردی می باشد. این سیستم کمک می کند تا فرمان پذیری خودرو نرم باشد و همین امر موجب راحتی راننده در حین رانندگی می گردد. این نوع سیستم به دو صورت برقی و هیدرولیکی در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم کمکی فرمان برقی دارای ستون فرمان فلزی ثابت است که به شکل فیزیکی غربیلک فرمان را به چرخ ها متصل می کند.

در EPS از یک موتور برقی به عنوان نیرویی کمکی جهت به حرکت درآوردن چرخ ها استفاد می شود. الکتروموتور فوق بر روی ستون فرمان یا میل فرمان متصل می گردد. البته گفته می شود نصب کردن الکتروموتور بر روی میل فرمان هزینه بر است و به همین دلیل بیشتر بر روی خودروهای لوکس و گرانقیمت نصب می شود. این فرمان برقی یا همان الکتریکی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است.

سنسور، موتورالکتریکی و واحد کنترل الکتریکی (ECU) که از اجزای تشکیل دهنده ی این سیستم هستند. طرز کار این سیستم به این شکل است که  ابتدا سنسور، گشتاور وارده از فرمان را حس نموده، آنرا به صورت سیگنال یا سیگنالهایی به قسمت میکروکنترلر  (ECU) ارسال می کند. میکروکنترلر علاوه بر این سیگنال، سیگنالی نیز از سرعت خودرو دریافت می کند، آنگاه این دو را پردازش نموده ، دستور العمل لازم را به قسمت موتور DC اعمال مینماید تا به صورت کمکی ( Assisted) سیستم فرمان مکانیکی را تحت تاثیر قرار دهد. این نوع از فرمان، کم کم جای خود را به فرمان های هیدرولیک میدهد.

از مزياي فرمان الكتريكي نسبت به فرمان هيدروليكي می توان به:

-          حذف پمپ هيدروليك وچرخ

-          حذف شيرهاي كنترل و لوله هاي رابط

-          حذف تسمه ما بين پمپ هيدروليك وموتور اتومبيل

-          حذف جك هيدروليك و روغن هيدروليك

-          وزن كم تر نسبت به خودروهای فرمان هيدروليكي

اشاره کرد . در ادامه به بررسی بیشتر درباره ی روشن شدن این سنسور خواهیم گفت.

چراغ اخطار فرمان برقی که در خودروی شما روشن می‌شود، شما را نگران می‌کند، به‌ویژه که هدایت خودرو را برای شما سخت‌تر می‌کند.اگر تا به حال ماشینی را با فرمان دستی رانندگی کرده اید، می دانید که چقدر می تواند سخت باشد. اگر همیشه ماشین‌هایی با فرمان برقی رانندگی می‌کردید، خراب شدن  ناگهانی آن می‌تواند یک شوک باشد.

علت روشن شدن چراغ فرمان چیست؟

برای وسایل نقلیه با فرمان هیدرولیک، رایج ترین دلیل برای چراغ هشدار دهنده،  پایین بودن سطح مایع است. این اغلب به دلیل نشتی در یکی از شیلنگ ها ایجاد می شود.

اگر در حال رانندگی هستید و متوجه شدید چراغ فرمان برقی خودروی شما روشن شده است (شبیه فرمانی است که در کنار آن علامت تعجب دارد ) باید در اسرع وقت ماشین خود را در مکانی امن پارک کنید و یا در حین رانندگی تا رسیدن به مقصد یا تعمیراه مراقب باشید و با احتیاط رانندگی کنید. البته باید گفت که  با فرمان سنگین تر رانندگی کردن کمی مشکل خواهم بود.

بعد از پارک کردن به منتهی الیه خیابان، کاپوت خود را باز کنید و مخزن مایع فرمان خود را پیدا کنید. ممکن است تصویری از یک فرمان روی درپوش آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است لازم باشد به کتابچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید تا به شما در پیدا کردن مکان آن کمک کند.

به سطح مایع نگاهی بیندازید. اگر کم به نظر می رسید، باید قبل از ادامه سفر، مخزن را با مایع بیشتری پر کنید. احتمالاً هیچ چیزی در دست نخواهید داشت، بنابراین بهتر است به تعمیرگاهی مراجعه کنید تا مقداری از آن را تهیه کنید. هنگامی که مایع فرمان برقی خود را پر کردید، موتور خود را روشن کنید. اگر چراغ هشدار دوباره روشن نشد، می توانید به سفر خود ادامه دهید. اگر چراغ فرمان برق روشن بماند، نشانه چیز جدی تری است و باید در اسرع وقت ماشین خود را به یک متخصص نشان دهید.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0