لنت ترمز خودرو




لنت ترمز خودرو

لنت ترمز خودرو

یکی از مهم ترین اجزای اصلی ایمنی در خودرو لنت ترمز است، از همین رو درک چگونگی کار کردن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به انواع لنت ترمز، نحوه بالا بردن ماندگاری، تعویض آن ها و... را بررسی می کنیم.

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز به منظور کند یا متوقف کردن خودرو طراحی شده است و در دسته ترمز های دیسکی قرار دارد. لنت ترمز با استفاده از اصطکاک انرژی جنبشی وسیله نقیله، آن را به انرژی حرارتی تبدیل می کند.

لنت های ترمز

یک سیستم ترمز معمولی خودرو برای هر چرخ شامل:

·         لنت ترمز

·         دیسک ترمز  

·         کالیپر ترمز

یک کالیپر ترمز معمولاً دارای دو لنت ترمز در داخل آن است که سطوح اصطکاک آنها رو به روتور قرار دارد. هنگامی که ترمزها به صورت هیدرولیکی اعمال می شوند، کالیپر دو لنت را با هم روی دیسک چرخان فشار می دهد تا خودرو را کند یا متوقف کند. هنگامی که لنت ترمز با دیسک تماس پیدا می کند، مقدار کمی از مواد اصطکاک (لایه انتقال) را به سطح دیسک منتقل می کند. لنت و دیسک ترمز سپس به یکدیگر می چسبند و اصطکاک را ایجاد می کنند این عمل منجر به اصطکاک و کاهش سرعت و در نهایت توقف خودرو می شود.

وقتی این عمل ترمزگیری در هر روز یا هفته، ماه و سال انجام ‌شود، فرسایش لنت های ترمز اتفاق قابل پیش بینی است، از این رو چک و تعویض آنها به طور منظم یک کار ضروری محسوب می شود.

طول عمر لنت ترمز چقدر است؟

مدرک علمی و یا قانونی برای عمر دقیق لنت ترمز وجود ندارد، اما اصولا لنت های ترمز می توانند بین 25 تا 70 هزار کیلومتر استفاده می شود ولی بهتر است لنت ها در 40 هزار کیلومتر با تشخیص کارشناس تعویض شود. از عوامل موثر بر طول عمر لنت ترمز، نحوه رانندگی است.

عوامل موثر بر ماندگاری لنت ترمز

·         محیط رانندگی روزانه

اگر اکثر رانندگی های شما در بزرگراه ها است، احتمالا متوجه ماندگاری بیشتر لنت ترمز نسبت به زمان هایی که در داخل شهر رانندگی می کنید، شده اید. به دلیل وجود توقف های بیشتر خودرو در شهر( وجود چراغ های راهنمایی، دوربرگردان، تقاطع ها) نسبت به بزرگراه ها است.

·         وزن خودرو

از دیگر عوامل تاثیر گذار، وزنی است که به طور منظم توسط وسیله نقلیه حمل می شود. به عنوان مثال وسیله نقلیه ای که توسط یک خانواده 5 نفره روزانه استفاده می شود سنگین تر از خودرویی است که توسط یک زوج استفاده می شود، بنابراین توقف آن در مدت زمان مشابه به فشار بیشتری نیاز دارد و در نتیجه لنت ترمز تحت فشار بیشتری قرار می گیرد.

·         نوع لنت ترمز

نوع لنتی که استفاده می کنید نیز می تواند در دوام و طول عمر آن موثر باشد. انواع مختلف لنت ترمز با توجه به کارایی و نیاز افراد در بازار وجود دارند به همین دلیل هنگام خرید لنت ترمز مناسب حتما به اصل بودن جنسی که تهیه می کنید توجه داشته باشید. لنت های غیر استاندارد با دیر عمل کردن می توانند جان افراد را به خطر بیاندازد، صدای زیادی در هنگام ترمز ایجاد کنند، باعث شکستن روتور شوند و حتی می تواند با فشار به لاستیک ها، شما را مجبور به خرید لاستیک جدید کند.

انواع لنت ترمز

1.        لنت های ترمز ارگانیک یا همان لنت های ترمز بدون آزبست، از جنس فیبر و رزین هستند. این لنت ها از صدای کمی برخوردار هستند و با سرعت بیشتری فرسوده می شوند.

2.       لنت‌های ترمز فلزی یا زینتری بیشتر در خودروهای مسابقه ای استفاده می شوند و دلیل آن قابلیت ترمز ناگهانی می باشد. همچین این لنت ها کمی پر سر و صدا می باشند اما تا حدودی نسبت به لنت های ارگانیک با دوام تر هستند.

3.      لنت های ترمز نیمه فلزی یا نیمه زینتری شده از ذرات فلزی ذوب شده مانند مس و برنز همراه با مواد دیگر استفاده می کنند. این لنت ها عملکرد ترمزگیری عالی و طول عمر بالایی دارند، اما ممکن است دیسک های ترمز را سریعتر از سایر لنت ها پایین بیاورند.

4.       لنت های ترمز سرامیکی تقریبا بهترین نوع لنت موجود در بازار می باشند و نسبت به سایر مواد از دوام و مقاومت بیشتری در برابر سایش برخوردار هستند و گزینه خوبی برای خرید می باشند، تنها مشکل این لنت قیمت بالاتر آن نسبت به سایر لنت های گفته شده در بالا می باشد.


·         مسافت پیموده شده

جدا از نوع جاده ای که در آن رانندگی می کنید، هرچه مسافت بیشتری را طی کنید، از ترمز بیشتری نیز استفاده می شود و در نتیجه پروسه فرسایش لنت ترمز را سریعتر می کند. همچنین لنت های ترمز جلو به دلیل کنترل بار بیشتر زودتر از لنت های عقب فرسوده می شوند.

زمان تعویض لنت ترمز

هرگز لنت ترمزهایی که نیاز به تعویض دارند را نادیده نگیرید. بیشتر خودروهای امروزی مجهز به سنسور تشخیص سایش هستند، با اینحال علائم دیگری نیز زمان تعویض لنت را به ما نشان می دهند.

همانطور که گفتیم، چراغ هشدار واضح ترین نشانه زمان تعویض و سایش بیش از حد لنت های ترمز است. روی صفحه نمایش خودرو، حداقل یکی از لنت ها که فرسوده شده و نیاز به جایگزینی دارد، نشان داده می شود.

با این حال، همه خودروها به سنسور لنت ترمز مجهز نیستند. اگر ماشین شما جزو آن دسته می باشد، باید مطمئن شوید که لنت ها به طور مرتب توسط یک متخصص بازرسی و بررسی می شوند. در بسیاری از موارد گاهی اوقات خودتان می توانید ساییدگی و پارگی لنت ترمز را بررسی کنید. بسته به مدل خودرویی که دارید، ممکن است با نگاه کردن به پره های چرخ، لنت بیرونی را مشاهده کنید، لنت بیرونی روی دیسک ترمز فشرده شده و باید حداقل 3 میلی متر از پد قابل مشاهده باشد. اگر کمتر از مقدار گفته شده دیده شد، لنت های ترمز را بررسی کنید.

روش های که می توانید با آن فرسایش لنت ترمز را متوجه شوید؛

·         صداهای ناهنجار

شنیدن صدای بلند مانند هنگام ترمزگیری، به معنای رسیدن زمان تعویض یا حداقل نیاز به بازرسی لنت های فعلی است، اگر هم صدای خراش می شنوید، به احتمال زیاد لنت های شما به طور کامل فرسوده شده اند. اگر در این حالات قرار گرفتید، حتما در اسرع وقت به بررسی و تعویض لنت های خود اقدام کنید.

·         کشیده شدن خودرو به یک طرف

اگر هنگام ترمزگیری احساس می کنید که ماشین به یک سمت کشیده می شود، احتمالا نقصی در لنت ترمز به وجود آمده است. سایش ناهموار لنت نیز به دلیل عدم تعادل در راندمان ترمز ایجاد می شود و باید بررسی و اصلاح شود.

چگونه عمر لنت ترمز را افزایش دهیم؟

·         از ترافیک آگاه باشید و موقعیت‌های احتمالی ترمز را پیش‌بینی کنید، با اینکار به‌جای ترمزگیری ناگهانی، ترمزها را به طور پیوسته و تدریجی فشار می دهید.

·         از رانندگی با سرعت بالا اجتناب کنید، ترمز ناگهانی لنت ترمز را تحت فشار قرار می دهد.به آرامی شتاب بگیرید، ترمزهای شدید و ناگهانی باعث افزایش سایش و پارگی می شود. رانندگی آروم می تواند آسیب را کاهش دهد و به طول عمر بیشتر لنت کمک کند.

·         بار اضافی حمل نکنید، از گذاشتن وسایل غیرضروری و بی استفاده در ماشین خودداری کنید و ماشین خود را سبک نگه دارید.

 آیا می توان بدون کمک لنت ترمز را تعویض کرد؟

تعویض لنت ترمز به سطح خوبی از دانش مکانیکی نیاز دارد و مانند چک کردن فشار لاستیک یا بالا بردن سطح روغن نیست. این کار باید توسط فردی با صلاحیت و تجربه کافی انجام شود، به یاد داشته باشید که لنت ترمز بخش مهمی است که در صورت نصب نادرست می تواند منجر به خرابی ترمز و عواقب جبران ناپذیری  به همراه داشته باشد.


منبع: www.rac.co.uk/drive/advice/car-maintenance/brake-pads


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0