PSI چیست ؟





مخفف PSI چیست ؟

PSI مخففpounds per square inch  (پوند در هر اینچ مربع) می باشد که در واقع واحد اندازه گیری فشار باد لاستیک و واحد اندازه گیری داخل یک محفظه حاوی گاز است. PSI یک واحد فشار مشترک است که در بسیاری از کاربردهای مختلف جهت اندازه گیری فشار مورد استفاده قرار می گیرد.این واحد معمولاً برای اهداف صنعتی و فنی مانند: باد لاستیک ، ذخیره و توزیع سوخت ، مدیریت فاضلاب و فعالیتهای آزمایشی و اندازه گیری از جمله موارد دیگری هستند که از این واحد استفاده می کنند.

PSI  لاستیک ما باید چقدر باشد؟

فشار هوای عادی یک تایر حدود 32 PSI  است. با این حال فشار هوای لاستیک می تواند با تغییر سایز لاستیک و نوع آن تغییر کند. بنابراین دانستن PSI تایر قبل از پر کردن باد آن لازم و ضروری است.

از کجا می توانیم PSI مطلوب خودروی خود را پیدا کنیم ؟

PSI  مناسب برای هر خودرو متفاوت است که با مراجعه به کتابچه ی راهنمای خودرو که دارای اطلاعات کارآمدی درباره خودروی شما می باشد ، آن را بدست آورید یا از روی برچسب کنار درب راننده آن را جستجو کنید. بیشتر خودروها فشار تایری بین 30 تا 36PSI را توصیه می کنند و توجه داشته باشید که یک لاستیک را هیچ گاه نباید بیشتر از بیش از میزان توصیه شده پر کرد. اگر تایر بیشتر از این مقدار پر شود احتمال سایش زودرس و نامتقارن تایر و نقص ایمنی ، افزایش مصرف سوخت و همچنین احتمال ترکیدن تایر نیز بالا می رود.

کاهش اندک فشار هوا در تایرها نیز می تواند خطرناک باشد. اگر هنگام رفتن به سمت خودرو خود مشاهده کردید که یکی از لاستیک های شما کمی کم باد است ، حتما آن را باد کنید و به سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک (TPMS) خود اطمینان صد در صد نکنید. شما باید مرتباً باد لاستیک های خود را چک کنید پیش از اینکه این سیستم به شما هشدار دهد.

چه عواملی باعث می شود که لاستیک باد خود را از دست بدهد؟

 سایش لاستیک ، عادات رانندگی ، نوسانات دما ، بار سنگین و ... باعث از بین رفتن فشار باد لاستیک می شود. به طور متوسط ​​لاستیک ماهانه حدود یک پوند در هر اینچ مربع از دست می دهد. به این نکته توجه کنید که فشار باد تایر شما 32 PSI است و شش ماه است که باد لاستیک های خود را بررسی نکرده اید و باد لاستیک شما 26 PSI شده که تقریباً 18٪ کمتر از فشار باد استاندارد است و این می تواند خطر آفرین باشد و باعث فرسودگی زود هنگام تایر شما گردد. برای جلوگیری از این اتفاقات لاستیک های خود را حداقل ماهی یکبار چک کنید.

چه زمانی باید فشار هوا را در لاستیک های خود بررسی کنیم؟

لاستیک های خود را به طور منظم بررسی کنید. صبح ها و پیش از شروع به حرکت این بررسی را انجام دهید و سعی کنید اینکار را به یک عادت تبدیل کنید. فقط یک یا دو حلقه لاستیک را چک نکنید و به سراغ هر چهار تایر بروید و مطمئن شوید که PSI مناسب دارند.

چگونه فشار هوا را در لاستیک های خود بررسی کنیم ؟

پیش از چک کردن تایرها اطمینان حاصل کنید که لاستیک های شما سرد باشد یا حداقل سه ساعت رانندگی نکرده باشید. گرما در واقع باعث افزایش فشار هوا در داخل تایر می شود. بنابراین ، اگر تایرهای خود را در حالت داغ بررسی کنید ، عدد دقیقی به شما نخواهد داد. برای بررسی باد درپوش سوپاپ را باز کنید و فشار سنج تایر را روی میل سوپاپ بزنید ، در ابتدا کمی از باد لاستیک را از دست خواهید داد که این مسئله ای ندارد. فشار سنج را به مدت طولانی بر روی ساقه سوپاپ نگه ندارید چون مقدار قابل توجهی هوا را از لاستیک آزاد خواهید کرد. این عدد را با شماره داخل درب خودرو مقایسه کنید ، اگر فشار باد تایر مطابق با فشار باد تایر توصیه شده نباشد ، باید به سرعت اقدام به باد کردن تایرهای خود کنید.

کلام آخر

لاستیک های شما اولین و بهترین خط دفاعی شما برای رانندگی ایمن است پس مطمئن شوید که از آنها به خوبی مراقبت می کنید و در صورت بروز مشکل و ایراد حتما برای خرید لاستیک های جایگزین اقدام کنید.  

 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0