آج لاستیک و نقش آن در افزایش شتاب خودرو




الگوی آج تایر و نقش آن در عملکرد تایر

آج لاستیک سطحی از تایر است که با جاده یا زمین تماس دارد. با استفاده از لاستیک ، آج فرسوده می شود و این امر چسبندگی و شتاب را محدود می کند. کلمه آج اغلب به صورت معمولی برای اشاره به الگوی شیارهای ساخته شده در لاستیک استفاده می شود ، که این شیارها همه با هم الگوی آج نامیده می شوند . البته باید گفت که شیارها به تنهایی آج نیستند ، آنها در داخل آج قرار دارند. این تمایز در مورد تایرهای مسابقه ای که آج زیادی دارند اما شیار ندارند نیز وجود دارد.

همیشه شنیده ایم که عملکرد یک وسیله نقلیه تقریباً فقط به موتور، گشتاور، اسب بخار، گیربکس و غیره مرتبط است. اما باید گفت که لاستیک نیز نقش مهمی در عملکرد خودرو دارد. لاستیک ها به عنوان تنها قطعات یک وسیله نقلیه در تماس مستقیم با جاده هستند که نقش اساسی را در عملکرد ماشین شما در جاده ها ایفا می کنند. در ادامه به نقش لاستیک و آج آن در عملکرد و شتاب خودرو بیشتر خواهیم پرداخت.

طبیعی است که پس از مدتی استفاده از خودرو، شتاب آن کاهش می یابد و اصطلاحا سرعت آن کند می شود. علت اصلی ایجاد این مشکل فرسوده شدن برخی از قطعات خودرو می باشد. اهمیت دادن به این موضوع کاملا شخصی و نسبی است. یعنی اینکه شاید برای برخی از رانندگان کم یا زیاد شدن شتاب خودرو مهم نباشد ولی برای یک عده مخصوصا آقایان شاید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. در هر صورت، ترفندهایی برای بازگرداندن شتاب و سرعت خودرو به حالت اولیه اش وجود دارد.

نکات درباره ی استفاده از تایرهای پهن تر و کاهش شتاب خودرو

فرمانپذیری سخت و شتاب آهسته : لاستیک های سایز بزرگ به دلیل سطح تماس بیشتر و وزن اضافی می توانند منجر به فرمانپذیری سخت تر و شتاب کندتر شوند. جالب است بدانید که آج لاستیک خودرو تاثیر بسزایی بر افزایش سرعت و نرمی فرمان پذیری در سرعت بالا دارد. پس لاستیک در این فرایند نقش مهمی را ایفا می کند. متخصصان خودرو به خوبی می دانند که چگونه با انتخاب طرح گل مناسب شتاب خودرو را افزایش دهند. میزان شتاب خودرو با چسبندگی لاستیک نقش مستقیم دارند. به طوری که وقتی آج های لاستیک از بین میرود و عمر مفیدش را از دست می دهد سرعت خودرو گرفته شده و ترمز گیری به درستی انجام نمی گیرد.

کاهش وزن خودرو : از ترفندهای دیگری که در شتاب گیری موثر است، کاهش وزن کلی ماشین است. این یک قانون کلی است، اشیایی که سبک هستند راحت تر و سریع تر حرکت داده می شوند. ولی هر چه وسیله ای سنگین تر باشد حرکت آن کندتر و سخت تر خواهد بود. این قانون در مورد ماشین هم صادق است. تا جایی که می توانید به قطعات فابریک خودرو خود دست نزنید. وزن استاندارد خودرو شما با محاسبات خاصی اندازه گیری شده است. بنابراین بهتر است تغییری در آن ایجاد نکنیم. برای مثال برخی از رانندگان ترمز فابریک خودرو را باز می کنند و با ترمزی دیگر جایگزین می کنند. یا همین سیستم های صوتی سنگینی که روی خودرو نصب می شود. همه ی اینها باعث سنگینی خودرو و در نتیجه کاهش شتاب آن در دراز مدت میشود.

علاوه بر موارد فوق تعویض به موقع تسمه ها،گریسکاری یا تعویض بلبرینگ ها، بهبود آیرودینامیک و بهبود ECU از جمله ترفندهای دیگر برای افزایش شتاب ماشین می باشد.

عمق آج لاستیک: آج لاستیک تاثیر زیادی بر واکنش و چسبندگی فرمان دارد که در عملکرد خودرو در جاده بسیار مهم است. آج سالم تر چسبندگی بهتری را ارائه می دهد ، که می تواند زمان توقف شما را نیز کاهش دهدهمچنین برای شرایط سخت تر رانندگی و زمین هایی مانند ماسه ، برف ، گل ، شن و غیره ایده آل استهنگامی که تایر تا حد مجاز (1.5 میلی متر در عرض) ساییده می شود و عمق آج لاستیک شما به زیر 1.6 میلی متر می رسد، یعنی زمان خرید لاستیک جدید فرا رسیده است. شما می توانید با مراجعه به سایت هایپرتایر و صحبت با کارشناسان این مجموعه تایری مناسب با خودرو و نیازهای شخصی خود خریداری نمایید، هایپرتایر با خدمات نصب سیار و ارائه لاستیک دولتی با نرخ مصوب یکی از بهترین گزینه ها برای خریدی آسوده و راحت می باشد.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0