دسته بندی اصلی لاستیک ها




دسته بندی انواع لاستیک

لاستیک یکی از بخش های حساس خودرو محسوب می شود که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد. در حقیقت می توان گفت که لاستیک های خودرو مشابه پا برای انسان ها هستند. بنابراین در هنگام انتخاب و تهیه لاستیک به نوع خودرو، سرعت، شرایط رانندگی، سطح جاده و در نهایت شرایط آب و هوایی و فصل باید توجه کنیم. یکی از دسته بندی های اصلی انواع لاستیک بر مبنای همین مورد آخری که گفتیم می باشد. یعنی آب و هوا. به طور کلی انواع تایر به گونه ای مهندسی شده اند تا سواری نرم و آرام ، چسبندگی قابل اعتماد در تمام فصول و عمر آج طولانی مدت را به شما ارائه دهند . در این مقاله درمورد انواع لاستیک بسته به شرایط آب و هوایی و نوع استفاده و خودرو با شما صحبت می کنیم:

لاستیک چهارفصل (All Season)

این نوع لاستیک طرفداران بسیار زیادی دارد. ایده ی اولیه ی تولید این نوع لاستیک توسط شرکت لاستیک سازی گودیر مطرح شد. هدف اصلی گودیر این بود که رانندگان با استفاده از این لاستیک دیگر زحمت خرید لاستیک برای فصل های دیگر را نکشند. خوشبختانه این ایده با استقبال بالایی مواجه شد که فروش بسیار خوبی هم داشت . تنها نکته ای که برای استفاده از این تایرها باید رعایت شود این است که توصیه می شود از لاستیک های چهارفصل در کشورهایی که زمستان سخت و برف و یخبندان دارند استفاده نشود. چرا که عملکرد لاستیک زمستانی و طراحی آج آنها بسیار متفاوت از لاستیک های چهارفصل است. برای مثال لاستیک های چهارفصل در کشور ما انتخابی بسیار مناسب است. این نوع تایر با قابلیت چسبندگی و فرمانپذیری عالی و هچنین الگو متقارن آج برای تخلیه آب در جاده های خیس طراحی شده است.

لاستیک تابستانی (Summer Tire)

لاستیک های تابستانی طرح آج متفاوتی دارند به طوری که باعث افزایش چسبندگی مناسب لاستیک با سطح جاده در دمای بالا می شوند. هیچ گاه نباید از این لاستیک در زمستان استفاده کرد. این لاستیک ها تنها مناسب رانندگی در جاده های خشک و کمی مرطوب است.

لاستیک زمستانی (Winter/Snow Tire)

این نوع تایر دارای شیارهای عمیق است و طراحی آج های این لاستیک به گونه ای می باشد که قابلیت پراکنده کردن برف ، باران و یخ را به راحتی میسر می کند. جلوگیری از انباشته شدن برف بین آج های لاستیک از ویژگی های بارز آج لاستیک های زمستانی است. معمولا از این لاستیک برای دمای زیر 7 درجه استفاده می شود. لاستیک های زمستانی کاربردهای بسیار متنوعی دارند . دو نوع تایر زمستانی موجود است ، یکی با میخ و دیگری بدون میخ می باشد. لاستیک های زمستانی میخ دار دارای میخ های کوچک فلزی یا پین هستند. این نوع تایر اگرچه برای شرایط برفی و یخبندان سنگین طراحی شده ، اما می توانند باعث ایجاد سر و صدا و ناراحتی بیشتری شوند. استفاده از لاستیک های زمستانی میخ دار در برخی از کشورها غیرقانونی است. آنها فقط در صورت رانندگی در سخت ترین شرایط زمستانی توصیه می شوند. لاستیک های زمستانی بدون میخ به غیر از میخ ، تمام ویژگی های لاستیک میخ دار را دارد. آنها برای چسبندگی بیشتر در شرایط زمستانی طراحی شده اند.

لاستیک آفرود

آج های بسیار محکم با عمق نسبتا زیاد دارند. از این لاستیک ها برای رانندگی خارج از جاده استفاده می شود. معمولا در جاده های شهری از این لاستیک استفاده نمی شود.

لاستیک تمام زمینی (All Terrain)

 لاستیک A/T دارای بلوک آج بزرگتر و فضای خالی بیشتری هستند که باعث ایجاد چسبندگی در شرایط رانندگی خارج از جاده می شوند.. آنها برای قرارگیری در شن ، ماسه و گل و لای طراحی شده اند که دارای طول عمر بالا نیز هستند. لاستیک های A/T علاوه بر هیجانات خارج از جاده ، ثبات و راحتی در بزرگراه را نیز فراهم می کنند. در واقع این لاستیک ها هم آنرود و هم آفرود هستند. یعنی مناسب برای تمامی سطوح جاده ای.

لاستیک گل و لای (Mud Terrain)

لاستیک M/T   دارای الگوهای آج بسیار تهاجمی با بلوک های آج بسیار بزرگ و فضای خالی بیشتر هستند که دلیل آن ، این است که در زمین های نرم مانند: گل عمیق ، شن و ماسه چسبندگی بیشتری داشته باشند. این نوع لاستیک ها اغلب از دیواره جانبی تقویت شده اند تا در برابر سوراخ شدن ، سایش و پارگی که معمولاً هنگام رانندگی در جاده ها رخ می دهد ، مقاوم باشند.

لاستیک پنچر رو (Run Flat)

نوع لاستیک همان طور که از اسمش هم پیداست پس از پنچر شدن قادر است تا مسافتی شما را راهی کند. ولی حتما و هر چه زودتر باید ماشین را به نزدیک ترین تعمیرگاه جهت تعویض لاستک برسانید.

لاستیک مسابقات

لاستیک های پیست و مسابقات برای ارائه بیشترین عملکرد طراحی شده اند و به ندرت برای رانندگی روزانه استفاده می شوند. آنها به گونه ای مهندسی شده اند که در شرایط خشک با جاده تماس مداوم داشته باشند. لاستیک مسابقات با لاستیک تابستانی تفاوت دارد ، که اغلب از بدنه و دیوارهای جانبی با تکنولوژی پیشرفته مانند kevlar یا aramid بهره می برند .

لاستیک های با کارکرد بالا (Touring)

 لاستیک های تورینگ بیشتر برای مسافت های طولانی پرکاربرد است به این دلیل که دارای سواری راحت ، نرم ، چسبندگی قابل اعتماد در تمام فصل و فرمانپذیری می باشند. آنها اغلب دارای الگوی آج نامتقارن هستند و بیشتر برای خودروهای اسپرت پرفورمنس و سدان که به قابلیت فرمانپذیری بیشتری نیاز دارند، استفاده می شوند. این نوع تایر غالباً در شرایط گوناگون چسبندگی معقولی را از خود نشان می دهد ، اما می توان گفت تمرکز این تایر بیشتر از راحتی بر روی کارایی بالا می باشد.

لاستیک بزرگراه (Highway)

لاستیک های بزرگراه دارای الگوی آجی هستند که برای تمام فصول مناسب می باشد و بیشتر برای خودرهای مخصوص حمل و نقل و شاسی بلندها طراحی شده اند که مسافت های طولانی را طی می کنند. اکثر لاستیک های بزرگراه دارای ترکیبات بادوام و الگوهای آجی هستند که در برابر سایش ناهموار مقاومت می کنند تا عمر آج طولانی تری داشته باشند و به طور کلی نیز در آن از شیارهای ریز ، برای افزایش چسبندگی در تمام فصول استفاده شده است.

لاستیک وانت و شاسی بلند

لاستیک های وانت و شاسی بلند با توجه به کاربردهای مختلف خودرو تقسیم بندی می شوند که در مدل ها و سایزهای مختلف تولید می گردد.  این نوع لاستیک امکان حرکت بر روی مسیرهای ناهموار یا مسیرهایی مانند بزرگراه و خیابان های معمولی را به دلیل نرمی و دوام بالا برای شما امکانپذیر می کند. این تایرها عموماً دارای بلوک های آج بزرگتر برای تماس بیشتر با سطوح هستند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0