تغییر سایز رینگ و تاثیرات آن بر عمکرد خودرو ؟




تغییر سایز رینگ

این روزها خیلی از رانندگان بر این باورند که افزایش سایز رینگ و لاستیک خودرو، در افزایش قدرت مانور و فرمان‌پذیری آن بسیار موثر است، برخی نیز این کار را به منظور اسپرت کردن خودرو و افزایش زیبایی آن انجام می‌دهند. تعویض لاستیک‌ها و استفاده از لاستیک‌هایی با پهنای بیشتر و رینگ‌هایی با ابعاد بزرگتر می‌تواند تا حدودی باعث فرمان‌پذیری اتومبیل مخصوصاً در پیچ‌های تند شود و به همین علت است که از این نوع لاستیک‌ها در خودرو‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود. اما در مقابل معایبی هم دارند که استفاده از آنها را در خودروهای عادی محدود می‌کند. در ادامه مروری بر مزایا و معایب افزایش سایز رینگ و لاستیک خواهیم داشت.

باید دانست که این زیبایی ممکن است بعدها هزینه بر باشد. رینگ های اسپرت به طور معمول بزرگتر از رینگ های استاندارد هستند و نصب آن زیر خودرو به مرور زمان باعث از بین رفتن لاستیک ، ایجاد سروصدا ، آسیب زدن به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو که باعث فشار بیشتر به محورها و دیفرانسیل شده و در طولانی مدت به سیستم انتقال قدرت فشار آورده و خراب می شود ، کاهش و عدم فرمانپذیری ، کاهش شتاب خودرو و بالطبع افزایش مصرف سوخت خودرو می گردد. مواردی که گفته شد نه تنها در خودروهای لوکس و قدرتمند ،بلکه برای خودروهای معمولی که از رینگ اسپرت استفاده کرده باشند و به طور روزمره در حال تردد هستند نیز صدق می کند.

علاوه بر نکاتی که در بالا گفته شد رینگ اسپرت بر کیفیت سواری شما نیز تاثیر می گذارد . هر قطعه یا لوازمی که در خودروی شما مانند رینگ و لاستیک به طور استاندارد به کار رفته است ، با تست ها و آزمایشاتی که در مراکز فنی هر خودروسازی صورت گرفته ، ساخته شده است. به همین جهت استفاده از سایزهای بزرگتر رینگ کیفیت سواری شما را کاهش می دهد و در آنجا متوجه اهمیت رینگ خودرو خواهید شد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که شما با بالا بردن سایز رینگ باید لاستیک پهن تر و با سایز بزرگ تر استفاده کنید که با آن همخوانی داشته باشد.

بهترین رینگ اسپرت

اگر برایتان این مسئله مهم نیست که با خرید رینگ اسپرت عملکرد خودرویتان را کاهش می دهید و فقط زیبایی و اسپرت کردن رینگ ها برایتان مهم است ، با انتخاب درست از بین جنس های موجود در بازار و برندهای مطرح ، رینگ اسپرت را خریداری کنید. کارشناسان زیادی توصیه کرده اند که از رینگ بزرگتر و اسپرت استفاده نکنید به دلایلی که در بالا ذکر شد ، رینگ های اسپرت معمولاً برای مسابقات اتومبیلرانی و استفاده های کوتاه مدت است.

شرکت های خودروسازی در سراسر دنیا معمولاً از رینگ های فولادی به عنوان رینگ فابریک خودرو استفاده می نمایند. اما در بعضی از شرکتهای خودروسازی نیز شاهد این هستیم که آنها برای خودروهای سوپراسپرت خود از رینگ آلیاژ آلومینیومی جهت رینگ های فابریک خودروهایشان استفاده می کنند. دلیل استفاده از این جنس رینگ نیز استحکام بیشتر و زیبایی بیشتر آن نسبت به رینگ های فولادی است با این تفاسیر که دارای قیمت های نسبتا بالاتری هستند .

در بازار جنس دیگری برای رینگ وجود دارد که آن آلومینیوم غیرآلیاژی است که توصیه می گردد این جنس از رینگ را برای خودروی خود خریداری نکنید به این دلیل که آنها نامرغوب بوده و به سرعت تغییر شکل می دهند و این امر می تواند برای رانندگان خطرآفرین باشد.

بعضی از خریداران به دلیل سبک بودن رینگ آلومینیوم غیرآلیاژی ، آن را خریداری می کنند که می توان از رینگ آلومینیوم آلیاژی که با الیاف کربن و منیزیم ساخته شده و بسیار نیز سبک می باشد ، استفاده و آن را جایگزین غیرآلیاژی کرد.

مزایای تغییر سایز رینگ

افزایش سایز رینگ و لاستیک در صورتی که اصولی انجام شود می‌تواند قدرت مانور و فرمان‌ پذیری اتومبیل را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. این مساله در پیچ‌های تند و در سرعت زیاد محسوس‌ تر است. کاهش خط ترمز و کاهش سرعت توقف اتومبیل در ترمز‌های شدید نیز از مزیت‌های این کار به شمار می‌رود. البته باید توجه داشت که این موضوع با جنس و نوع طراحی عاج‌های لاستیک رابطه مستقیم دارد و ممکن است پس از تعویض لاستیک با یک لاستیک پهن‌تر نتیجه‌ای معکوس به دست آورید. مزیت دیگر این کار، افزایش زیبایی اتومبیل می‌باشد چرا که چرخ‌های اتومبیل معمولاً اولین قسمتی از آن است که جلب توجه می‌کند.

معایب تغییر سایز رینگ

اولین مشکلی که در افزایش سایز لاستیک به وجود می‌ آید، هزینه‌ سنگین آن است. تغییر سایز لاستیک در اکثر مواقع منجر به تعویض رینگ می شود و هزینه را چند برابر می‌کند. مساله بعدی تخصصی بودن این کار است. چرا که در صورت استفاده از سایز نادرست و بهینه و عدم توجه به فاکتورهایی که قبلاً بیان شد، می‌تواند مزایای عنوان شده را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. لاستیک‌های پهن با ارتفاع کم، نرمی و راحتی سواری را بسیار کم می‌کند و کوچکترین دست‌ اندازها تاثیر محسوسی را در اتاق اتومبیل منعکس می‌کنند. این موضوع باعث به صدا افتادن زودهنگام اتاق شده و عمر فنرها را کم می‌کند چرا که بسیاری از ضربات که تا‌کنون با کمک لاستیک خودرو جذب می‌شدند اکنون به طور مستیقم به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو منتقل می‌شود واین فشار اضافه می‌تواند به مرور این بخش‌ها را مستهلک کند ضمن آنکه به دلیل طراحی سیستم علیق با توجه به سایز مشخصی از رینگ و لاستیک، بخشی از ضربات مستقیم وارد اتاق می‌شوند.

خرید رینگ اسپرت

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد ، انتخاب و خرید رینگ مناسب نیاز به دقت دارد که در کشورهای پیشرفته این کار تسط تیم حرفه ای و مراکز تیونینگ صورت می گیرد. شما می توانید با مطالعه  بیشتر درباره ی آنها و کمک گرفتن از متخصصین و فروشندگان این کالا بهترین رینگ را چه از نظر سایزی و چه از نظر جنسی انتخاب و بر روی خودروی خود نصب کنید.

همانطور که در مقالات پیش درباره مزایا و معایب لاستیک پهن صحبت کردیم ، استفاده از رینگ اسپرت نیز مزایا و معایبی داشت که در اینجا به آن اشاره شد. اما اگر همچنان می خواهید که رینگ اسپرت خریداری کنید ، دقت داشته باشید که یک سایز بالاتر و پهن تر را برای خودروی خود خریداری کنید و حتما از برندهای معتبر و شناخته شده و همچنین با کمک یک متخصص این کار را انجام دهید و این نکته را نیز فراموش نکنید که انتخاب و خرید رینگ یک سایز بزرگ تر نیز باعث افزایش مصرف سوخت خودروی شما می گردد.

هرچه چرخ و رینگ بزرگتر باشد ، لاستیک ها نز بزرگتر می شوند و در نتیجه مقاومت در برابر غلتش بالاتر می رود که این باعث افزایش انرژی جهت جابجایی می شود . بنابراین شما برای حرکت خودرو خود سوخت بیشتری را می سوزانید. همچنین ، لاستیک های بزرگتر وزن بیشتری نیز دارند ، بنابراین این امر نیز بر مصرف سوخت تأثیر منفی می گذارد.

هر چند که انتخاب سایز پهن علاوه بر شرایط فنی ذکر شده به بودجه و سلیقه مشتری هم بستگی دارد.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0