درباره ترکیدن لاستیک بیشتر بدانیم




 چرا لاستیک می ترکد و چگونه از وقوع آن جلوگیری کنیم ؟

ناگفته نماند که لاستیک ها نقش بسیار مهمی را در عملکرد خودروی شما ایفا می کنند، بنابراین این 4 حلقه لاستیک تنها تجهیزاتی هستند که تماس بین اتومبیل شما و سطح جاده را حفظ می کنند. ترکیدگی لاستیک به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و پتانسیل بالایی دارد که منجر به حوادث فاجعه‌بار می شود . بنابراین در این مقاله، به برخی از دلایل اصلی ترکیدگی لاستیک و همچنین برخی از اقداماتی را که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید را بری شما خواهیم گفت.
ترکیدن لاستیک در هر زمان و هر جایی ممکن است رخ بدهد. فرض کنید که در حال رانندگی هستید که ناگهان لاستیک خودرو میترکد. صدای ترکیدن لاستیک و لرزش خودرو به شما این پیام را میرساند که لاستیک ترکیده است. حالا میخواهیم بدانیم که در این شرایط باید چه کنیم؟
اول از همه خونسردی خود را حفظ کنید. به هیچ عنوان محکم ترمز نکنید. اگر لاستیک جلویی شما آسیب دیده باشد، ترمز ناگهانی منجر به افزایش میزان وزن و حرکت خودرو روی چرخ های جلویی می شود. در این شرایط ممکن است خودرو از مسیر اصلی خود منحرف شود و در نهایت باعث چپ شدن خودرو می شود. در واقع ما به طور غریزی ترمز می کنیم و پایمان را از روی پدال گاز برمی داریم. اگر کمی دقت کنید شما هم متوجه می شوید که هیچ یک از این کارها در حین رانندگی با تصمیم قبلی انجام نمی شود و کاملاً ناخودآگاه است. البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که غریزه ما همانقدر که می تواند نجات دهنده باشد، ممکن است شرایط را بدتر هم بکند.
اقدام بعدی کاهش سرعت خودرو است. اجازه دهید تا سرعت ماشین به تدریج کاهش یابد. وقتی به سرعت مطمئنه رسیدید، راهنما زده و ماشین را به کنار جاده هدایت کنید. هنگامی که کامل توقف کردید و در محل امنی قرار گرفتید، از ماشین خارج شوید. سپس فلشر ماشین را روشن کرده تا رانندگان دیگر نیز از وضعیت شما آگاه شوند. برای اطمینان بیشتر، مثلث شبرنگ احتیاط را درکنار خودرو قرار دهید. اگر مکانی که در آن توقف کردید برای تعویض لاستیک مناسب نیست و یا اگر به انجام این کار واقف نیستید، با امداد خودرو تماس بگیرید.

ترکیدن لاستیک: چرا این اتفاق می افتد؟

اصطلاح ترکیدن لاستیک توسط رانندگان بسیار استفاده می شود. ترکیدن لاستیک در واقع اتفاقی است که درآن تایر فشارهوای درون خود را از دست میدهد. در حالی که عموما فرض میشود که ترکیدن لاستیک ناشی از باد زیاد درون لاستیک است. هنگامی که یکپارچگی ساختاری تایر به خطر بیفتد، نمی تواند تمام هوا را در داخل نگه دارد، به همین دلیل هوای تحت فشار با پاره شدن سریع از لاستیک خارج می شود و باعث انفجار و آسیب شدید به سطح لاستیک می شود. در ادامه به اینکه چرا این پدیده ممکن است رخ دهد نگاهی می اندازیم.

وجود موانع در سطح جاده

متاسفانه شرایط در بعضی جاده های کشور بسیار اسفناک است . اگرچه ممکن است ما همیشه در تلاش باشیم تا در هنگام گذر از این موانع، دست‌اندازها و چاله‌ها احتیاط کنیم، اما باید گفت که گاهی اوقات، غیرقابل اجتناب هستند.  هنگامی که در جاده به اجسام اجتناب ناپذیری برخورد می کنید، احتمال زیادی وجود دارد که ضربه ناشی از آن به سطح لاستیک، نقطه ای را بریده باشد که باعث خروج هوای تحت فشار می گردد و در نتیجه منجر به ترکیدن لاستیک می شود.

دمای بالا و آب و هوای گرم

مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تقریباً دشمن تمام قسمت های خودروی شما به خصوص لاستیک ها هستند. افزایش بیش از حد گرما یک محرکه ی کاملاً مطمئن برای ترکیدن لاستیک است. دما با فشار نسبت مستقیم دارد و ایجاد گرما باعث می شود که هوای داخل لاستیک ها داغ تر شده، تحت فشار قرار گیرند و شروع به انبساط کنند. در کنار آن، اصطکاک بین سطح جاده و لاستیک نیز وجود دارد که باعث گرمتر شدن آن از بیرون و ضعیف شدن لاستیک می شود .

باد کم لاستیک

شایع ترین علت ترکیدگی لاستیک فشار هوای نامناسب در لاستیک ها است.  در حالی که باد بیش از حد نگران کننده نیست، باد کم تقریباً دلیل 75٪ از تصادفات ناشی از ترکیدگی لاستیک طبق مطالعات انجام شده است.  لاستیک‌های کم باد از له شدن بیش از حد رنج می‌برند که همیشه باعث افزایش تماس شما با جاده می‌شود و منجر به تجمع نیروی اصطکاک بیشتر می شود و به نوبه خود باعث ایجاد گرمای بیش از حد در داخل لاستیک می شود که نجر به ترکیدن لاستیک می گردد.

سرعت بالا

هر تایر موجود در بازار برای سرعت خاصی درجه بندی می شود که قرار است در آن به خوبی عمل کند. بنابراین رانندگی با سرعت بیش از حدی که تایر گنجایش دارد، موجب سایش و در نهایت ترکیدگی آن می گردد.

بارگیری بیش از حد خودرو

مشابه عواقب کم بادی لاستیک ها، بار بیش از حد خودرو نیز می تواند به روشی مشابه باعث ترکیدن لاستیک شود. وزن اضافی در ماشین شما تمام بار را مستقیماً به پایین، یعنی لاستیک ها منتقل می کند و منجر به خم شدن دیواره های جانبی می شود که امکان ترکیدن آن بسیار است.

راه های جلوگیری از ترکیدگی لاستیک:

همیشه اطمینان حاصل کنید که لاستیک های شما در وضعیت خوبی هستند. چک کردن مرتب لاستیک این اطمینان را برای شما حاصل می کند. در چک کردن لاستیک موارد زیر را رعایت کنید:

عمق آج مناسب برای لاستیک

همه لاستیک ها دارای نوار نشانگر سایش آج هستند که نشان می دهد چه زمانی یک لاستیک باید تعویض شود.  در حالت ایده آل، عمق آج باید 1.6 میلی متر باشد. در صورتی که لاستیک فرسوده شده باشد، این مقدار کاهش می یابد و نوار نشانگر با بقیه لاستیک همپوشانی پیدا می کند که در چنین شرایطی در اسرع باید وقت لاستیک را تعویض کنید.

باد مناسب برای لاستیک

همانطور که در بالا توضیح دادیم، باد کم یکی از دلایل اصلی ترکیدگی لاستیک است . فشار تایر با گرما افزایش می یابد و با کاهش دما کاهش می یابد . پس مراقب شرایط جوی اطراف خود باشید,  فشار ایده آل را همانطور که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است حفظ کنید .

نداشتن بار اضافی در خودرو

 هر خودرو برای تحمل وزن مشخصی طراحی شده است که اگر به آن حد پایبند باشید از هر حادثه ای در امان هستید.

رانندگی در سرعت مناسب

درجه سرعت تایر در کنار ابعاد آن ذکر شده است . در صورتی که اندازه مشخص شده روی لاستیک 225/55R17 97W باشد،"W" در اینجا نشان دهنده درجه سرعت خاص لاستیک است . نمادهای مختلف به همراه حداکثر سرعت نامی آنها به شرح زیر است:

خرید لاستیک معتبر

برندهای مطرح و بزرگ، مراکز تحقیق و توسعه اختصاصی دارند که در آن هر محصول قبل از عرضه به طور دقیق و به طور کامل آزمایش می شود . آنها همچنین توسط مؤسسات معتبری که کیفیت این محصولات را تأیید می کنند، تأیید می شوند.  بنابراین لاستیک جدید را از بین برندهای شناخته شده و مطرح خریداری نمایید.

در زمان ترکیدن لاستیک چه کنیم ؟

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد در صورت ترکیدن لاستیک ترمز ناگهانی و سپس هدایت کردن خودرو به کنار جاده اولین واکنش رانندگان پس از ترکیدن لاستیک خودرو میباشد. متاسفانه این واکنش بسیارخطرناک است. ترمز شدید اشتباه ترین کار ممکن در این شرایط است. چرا که این کار باعث بر هم زدن تعادل خودرو شده و احتمال چپ کردن را بالا میبرد.

توجه داشته باشید هنگام وقوع چنین مسئله ای ابتدا باید بتوانید با خونسردی سرعت کنونی خودرو خود را حفظ کنید. سپس آرام آرام پای خود را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را به اطراف نچرخانید. همین کار را ادامه دهید تا سرعت خودرو پایین و پایین تر بیاید. خودرو را آهسته به کنار جاده هدایت کنید و در آخر ماشین را متوقف نمایید. 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0