مراحل معاینه ی فنی خودرو




مراحل معاینه ی فنی خودرو

درباره ی معاینه ی فنی خودرو بیشتر بدانیم

معاینه فنی خودرو روشی است که برای ایجاد ایمنی خودرو و رانندگان در بسیاری از کشورها توسط دولت­های ملی و محلی مقرر شده است و در آن خودرو مورد بازرسی قرار می گیرد تا از مطابقت آن با مقررات ایمنی ، آلایندگی و یا هر دو اطمینان حاصل شود. معاینه فنی می تواند در زمان های مختلف به صورت دوره ای یا هنگام نقل و انتقال مالکیت وسیله نقلیه انجام گیرد. اگر معاینه فنی خودرو بصورت بازه زمانی دوره ای انجام شود ، غالباً آن را معاینه فنی دوره ای وسیله نقلیه موتوری می‌نامند که در فواصل هر دو سال و یا هر سال انجام می شود. هنگامی که خودرو مورد تایید بازرسان قرار گرفت و بعد از اتمام عملیات، برچسبی بر روی شیشه جلو نصب می کنند که نشان دهنده سلامت خودرو و جواز بررسی می باشد.

مراحل دریافت معاینه فنی خودرو

- ثبت اطلاعات: مرحله ی اول ثبت اطلاعات است. دراین مرحله مشخصات اتومبیل از روی کارت ماشین و مشخصات مالک ثبت میشود و در انتها بارکد صادر می‌شود. این بارکد در مراحل بعدی توسط دستگاه‌های تست‌گیرنده خوانده خواهد شد.

- بررسی ظاهری:  در این مرحله خودروی شما از بابت داشتن چراغ‌های سالم، نداشتن چراغ‌های زنون، سالم بودن آینه‌ها و شیشه‌ها، داشتن بوق و... بررسی می‌شود.

- آزمون گازهای خروجی: مرحله سوم معاینه فنی اندازه‌ گیری میزان گازهای خروجی از اگزوز خودرو‌ها مثل: CO۲، CO، O۲ و HC است.

- آزمون ترمزها:  دستگاه این بخش، حد نهایی شتاب ‌ترمزگیری خودرو‌ها را توسط کامپیو‌تر محاسبه می‌کند تا وضعیت سیستم‌‌ ترمز اتومبیل‌ها مشخص شود.

- آزمون کمک فنر:  معاینه فنی محاسبه درصد کارایی کمک‌ فنرهای محورهای جلو و عقب خودرو است.

- آزمون لغزش: در این مرحله میزان بسته یا باز‌بودن دهانه چرخ‌های هر یک از محورهای خودروی شما تعیین میشود. این آزمون نشان می‌دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در راستای مستقیم چقدر است.

- آزمون اهرم بندی:  دستگاهی که در این بخش قرار دارد‌ قطعه‌های جلوبندی خودرو را زیر فشار و کشش قرار می‌دهد تا لقی و ضعف اتصال‌ها مشخص شود.

- آزمون چراغ‌های جلو: مرحله هشتم معاینه فنی خودروها، سنجش و کنترل شدت نور چراغ‌های جلو و میزان انحراف پرتوهای آنهاست. به وسیله دستگاه این بخش می‌توان نور چراغ‌های جلوی اتومبیل‌ها را مورد آزمون قرار داد و نتیجه را برای بازبینی در کامپیوتر ذخیره کرد.

- صدور کارت:  صدور کارت معاینه فنی درصورت قبولی در آزمایش‌ها، آخرین مرحله کار شماست.

تقریباً تمام اجزای خودرو در حین بازرسی بررسی می شوند. که از دیگر قسمت های مهم آن می توان به : سیستم های الکتریکی ، ترمزها ، کنترل موتور ، بوق ، برف پاک کن ، آینه ها ، سیستم هدایتگر ، کمربند ایمنی ، لاستیک ها، چراغ ها ، شماره شناسایی خودرو ( VIN ) ، رنگ آمیزی  و برچسب دودی پنجره و... اشاره کرد. و درصورتی که وسیله نقلیه در معاینات فنی رد شود و مردود اعلام شود، جواز معاینه فنی به آن تعلق نمی گیرد و مالک خودرو موظف است ظرف 15 روز  معایبی که در برگه چک لیست درج شده است را رفع کند و مجددا برای به دریافت برگه معاینه فنی مراجعه نماید.

چند مورد از دلایل مردودی خودرو در معاینه فنی

درصورتی که خودروی شما در هریک از مراحل مشکلی داشته باشد مردود اعلام می شود. مشکل ترین مراحل معاینه فنی خودرو که باعث مردود شدن آن ها می شود عبارتند از:

  • آزمون آلایندگی
  • وضعیت ظاهری
  • ترمزها
  • کمک فنر
  • آزمون هم راستایی چرخ ها

معاینه فنی وسایل نقلیه ایجاد شد تا اطمینان از وضعیت سلامت خودرو های درون شهری و برون شهری حاصل شود حاصل شود . به این ترتیب ، تمام خودروها می شوند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0