همه چیز درباره لاستیک‌های پنچررو




لاستیک ران فلت ( پنچررو)

به طور معمول افراد ، در زمان پنچر یا سوراخ شدن لاستیک خودرویشان یا به شرکتهای ارائه دهنده خدمات فوریتی خودرو تماس می گیرند یا خود برای تعویض لاستیک دست بکار می شوند. هر دوی این روشها زمان زیادی را صرف خود می کنند که باعث اتلاف وقت زیادی می گردد. با پیشرفت تکنولوژی و تلاش تولیدکنندگان برای راحتی بیشتر مصرف کنندگان و همچنین کاهش مصرف سوخت اولین تایر‌های پنچر‌رو (ران-فلت) در سال 1980 میلادی را طراحی و وارد بازار کردند، که می توان گفت این لاستیک ها از پرطرفدار‌ترین نوع تایر‌ها نیز هستند ، به این دلیل که وزن کمتری داشته و همینطور به جهت نبود زاپاس فضای بیشتری را در خودرو در دسترس خواهید داشت. علاوه‌ بر کارخانجات تولید خودرو که به صورت استاندارد این تایر را روی خودرو‌های خود نصب می‌کنند، مصرف کنندگان بسیاری نیز متقاضی استفاده از این تایر‌ها هستند. در اینجا چگونگی عملکرد و مزایای این تایر‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

لاستیک پنچررو چیست ؟

این نوع لاستیک به گونه ای طراحی شده است که حتی پس از سوراخ شدن  علاوه بر تحمل وزن خودرو می تواند برای مدتی کوتاهی به مسیر خود ادامه دهد.  بنابراین اگر در یک شب سرد و تاریک یا در شرایطی دشوار لاستیک شما پنچر شد ، دیگر نیازی به تعویض لاستیک در کنار جاده نیست و می توانید با خیال راحت به خانه یا به نزدیکترین تعمیرگاه بروید. پس با لاستیک‌های پنچر‌رو شما می‌توانید به رانندگی خود ادامه داده و زمان دارید تا خودتان را به یک تعمیرگاه و یک نقطه ایمن برسانید تا تایر را تعویض کنید. دستورالعمل کارخانه تولید‌کننده تایر خود را بررسی کنید تا از حداکثر سرعت و مسافت مجاز رانندگی حین پنچری تایر خود مطلع شوید. به طور کلی می‌توان با سرعت 80‌ کیلومتر بر ساعت به مسافت 80 کیلومتر بعد از پنچری با آن رانندگی کرد. یکی از ویژگی های دیگر لاستیک های پنچررو کاهش خطرات ناشی از منفجر شدن نیز است.

چگونگی عملکرد لاستیک پنچررو

تایر‌های پنچر‌رو دو نوع سیستم دارند:  سیستم خود پشتیبانی و سیستم حلقه (رینگ) پشتیبان. بیشتر تایر‌های با سیستم خود پشتیبان، دارای دیواره تقویت شده هستند تا خودرو را در حین پنچری پشتیبانی کند و ماشین به حرکت خود ادامه دهد. سیستم حلقه (رینگ) پشتیبان نیز یک حلقه (رینگ) که دارای جنسی محکم است را به کار می‌گیرد تا وزن خودرو را هنگام کاهش فشار باد و پنچر شدن لاستیک پشتیبانی کند. از آنجایی که این تایر‌ها در زمان پنچری نیز به حرکت خود ادامه می‌دهند اگر خودرو شما مجهز به سیستم کنترل فشار باد تایر نباشد ممکن است متوجه پنچری نشوید.

مزایای تایر‌های پنچررو

نیازی نیست تایر خود را در مواقع خطرناک و شرایط نامناسب تعویض کنید.این ممکن است بزرگترین مزیت این تایر‌ها باشد و یکی از دلایلی که در اصل این لاستیک برای آن طراحی شده همین است. در هنگام استفاده از تایر‌های معمولی، شما مجبورید تایر پنچر شده خود را در همان لحظه تعویض کنید. در موقعیت پنچری لاستیک، تایر‌های پنچررو(ران فلت) نسبت به تایر‌های معمولی پایدارتر و ایمن تر هستند. از آنجایی که این لاستیک‌ها ساخته شده اند تا از وسیله نقلیه شما پشتیبانی کنند حتی زمای که لاستیک شما فشار باد بسیار کمی دارد، این تایر‌ها ها شما را در کنترل شرایط بهتر هنگام از دست دادن فشار باد کمک میکنند . از دیگر مزایای استفاده از لاستیک پنچررو وزن سبک آن است که باعث کاهش مصرف سوخت شما گردیده و همچنین به دلیل نبود لاستیک زاپاس فضای بیشتری را در صندوق عقب خواهید داشت.

معایب لاستیک پنچررو

یکی از مواردی که بیشتر رانندگان هنگام خرید لاستیک به آن توجه می کنند قیمت آن است و باید گفت این نوع لاستیک نسبت به لاستیک های معمولی دارای قیمت بالاتری است و به دلیل تولید محدود ، دسترسی به آن کمی دشوار خواهد بود چون همه فروشگاه این نوع تایر را موجود ندارند. از معایب یگر این لاستیک می توان به نبود زاپاس اشاره کرد که در صورت واردن شدن آسیب جدی به لاستیک پنچررو ابتدا اینکه دیگر نمی توانید به حرکت ادامه دهید و بعد باید اقدام به خرید تایر جدید کنید.

  • به این نکته توجه داشته باشید که درصورت جایگزینی تایرهای پنچررو با تایرهای معمولی ، این نوع تایرها باید بر روی خودروهایی نصب شوند که سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) را دارند یعنی در صورت پنچر یا سوراخ شدن به راننده این هشدار را دهند و به خاطر داشته باشید که از تایرهای معمولی و تایرهای پنچررو به طور ترکیبی و هم زمان زیر خودروتان استفاده نکنید به این دلیل که ممکن است فرمانپذیری هر یک از آنها متفاوت باشد. پس سعی کنید از یک نوع تایر برای خودروتان استفاده کنید.

 منبع: بریجستون


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0