نکات مهم برای رانندگی در سیل و آبگرفتگی




نکات مهم برای رانندگی در سیل و آبگرفتگی

در فصل های بارانی، سیلاب‌ها معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که بارندگی شدید و بیش از توانایی جاده ها برای برای تخلیه آب ها باشد. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در صورت نیاز به رانندگی در مسیرهای سیلابی چگونه می توان با خیال راحت رانندگی کرد و از خاموش شدن موتور در طول سفر جلوگیری کرد؟

در اینجا چند نکته وجود دارد؛

سطح آب را بررسی کنید:

اگر در حین رانندگی باران شدید رخ داد و معابر شروع به پر شدن آب کردند، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید عمق آب است. عمق آب سالم کمتر از 30 سانتی متر است. با مقایسه سطح آب با ارتفاع مسیر پیاده رو می توان آن را تخمین زد. اگر سطح آب بالاتر از مسیر پیاده‌رو است، توصیه می‌شود از این مسیر خودداری کنید. مورد دیگر، می توانید ارتفاع آب را با لاستیک مقایسه کنید؛ ادامه رانندگی با سطح آب زیر نصف ارتفاع لاستیک اشکالی ندارد. به این نکته توجه داشته باشید که وقتی سطح آب به سطح درب خودرو برسد، برای رانندگی بسیار خطرناک است زیرا ممکن است آب وارد شود و باعث اتصال کوتاه شود و موتور خاموش شود.

قطعات ضروری خودرو ( لاستیک ) را  بررسی کنید:

برای اطمینان از ایمنی و عملکرد بهتر در جاده های مرطوب و بارانی، قبل از حرکت از سالم بودن لاستیک ها، برف پاک کن، چراغ ها ، سیستم ترمز و پر بودن باک بنزین اطمینان حاصل کنید و در صورت مشاهده هر گونه خرابی هر چند جزئی از رانندگی در مسیرهای سیلابی خودداری نمایید و برای درست کردن قطعات ضروری خودرو و خرید لاستیک جدید زود تر اقدام کنید. طول عمر لاستیک ها ، تنظیم نبودن باد لاستیک و همچنین بررسی نکردن آج و ساییدگی تایرها و... می توانند بر روی عملکرد خودرو در مسیرهای سیلابی و جاده های بارانی تاثیر بگذارد. 


سطح آب را در نظر بگیرید:

از حرکت بر روی آب های جمع شده در جاده اجتناب کنید و به مسیرخود را به قسمت های کم آب تر تغیر دهید.  این امر خطر ورود آب به موتور را کاهش می دهد و از پیشامد های احتمالی جلوگیری می کند.

آهسته برانید:

در صورت نیاز به رانندگی در سیل و آبگرفتگی ها، آهسته رانندگی کنید، زیرا رانندگی سریع ممکن است باعث شود خودرو غیرقابل کنترل شود و عکس العمل شما را در مواجه با خطر کاهش دهد. آهسته و پیوسته رانندگی کنید و  پیشنهاد می شود با دنده سنگین حرکت کنید.

کولر و تهویه هوا را خاموش کنید:

کولر را خاموش کنید تا حتمال پاشش آب در موتور کاهش پیدا کند، زیرا فن کولر را به داخل موتور هدایت می کند و ممکن است باعث از کار افتادن موتور شود. همچنین از زباله های شناوری که ممکن است به فن موتور خنک کننده بچسبد دوری کنید.

در خیابان دو طرفه آهسته تر رانندگی کنید:

در خیابان های دو طرفه آهسته رانندگی کنید زیرا احتمال اینکه از هر دو خودرو متقابل آب با سرعت بالا و زیاد پخش شود و وارد سیستم خودرو شود زیاد است و ممکن است  به موتور و سیستم الکتریکی آسیب برساند.

 فاصله ایمن را تا 2 ، 3 برابر  حفظ کنید:

کارایی سیستم ترمز هنگام رانندگی در سیل کاهش می یابد از همین رو بهتر است فاصله ایمن با وسیله نقیله دیگر را حدود 2 تا 3 برابر از حد معمول در نظر بگیرید.

لحظه رسیدن به مقصد، بلافاصله خودرو را خاموش نکنید:

برای مدتی خودرو را روشن پارک نید تا آب از سیستم اگزوز بخار شود.

در صورت خاموش شدن موتور آن را دوباره روشن نکنید:

اگر خودرو در سطح اب زیاد خاموش شد با کمک دیگران آن را از آن محیط خارج کنید. سطح آب نباید از وسط لاستیک بالاتر باشد. اگر موتور را مجدداً در موقع گیر کردن روشن کنید، ممکن است آب وارد موتور و یا سیستم الکتریکی شود و ممکن است باعث آسیب بیشتر شود.

اگرچه با رعایت این نکات بالا می توان ایمنی برای رانندگی در سیل را برقرار کرد و خطرات احتمالی را کاهش داد، اما بهتر است در مواقعی که باران شدید می بارد و احتمال اینکه در مسیر، سیل و آبگرفتگی به وجود بیاید بهتر است تا حد امکان از رانندگی بپرهیزید؛

در اینجا به این سوال که چرا نباید در سیلاب ها و آبگرفتگی رانندگی کرد پاسخ می دهیم:

در طول دوره‌های طولانی آب و هوای بارانی، یکی از پیام‌های ایمنی کلیدی ساده این است که، از میان آب‌گرفتگی ها و سیلاب ها رانندگی نکنید زیرا انجام این کار احتمالاً به وسیله نقلیه شما آسیب جدی وارد می کند و همچنین می تواند زندگی شما را به خطر بیندازد.

همانطور که می دانید، آب های ساکن ممکن است عمیق تر از آنچه دیده می شوند باشند و این آبگرفتگی می تواند سطح جاده را از بین ببرد و منجر به ایجاد گودال بسیار عمیق شود.

یک خودروی معمولی در اعماق زیاد، با ورود آب به اگزوز و شستشوی آن در ورودی هوا، قدرت خود را از دست می‌دهد و هنگامی که سطح سیل خیلی بالا باشد ممکن است باعث شناور شدن خودرو بر روی آب ها نیز شود.

لازم به ذکر است دارندگان وسایل نقلیه خارج از جاده و آفرود نباید تصور کنند که از این آسیب مصون هستند، زیرا نیروی جریان سریع می تواند بر چهار چرخ محرک یا هر ابزار دیگری که در اختیار دارند غلبه کند.

در پایان این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام رانندگی در سیل ممکن است همان لحظه آسیبی که به خودرو وارد شده است نمایان نشود و شما در آن لحظه متوجه آن نشوید ولی به هر حال بهتر است برای آسودگی خیال خودتان از یک  کارشناس خودرو کمک بگیرید و خودرو خود را بررسی نمایید.

اهمیت ایمنی لاستیک ها در مسیرهای بارانی و مرطوب را دست کم نگیرید، حفظ ایمنی و سلامت لاستیک خودرو از نکات مهم رانندگی در شرایط آب و هوایی مختلف به خصوص در مواقع بارانی می باشد. تایرها از تمام تجهیزات دیگر خودرو بسیار مهم تر است و مهم است که لاستیک های خود را به طور منظم چک کنید. فراموش کردن بررسی لاستیک ها می تواند به شما و سرنشینان آسیب برساند. در نتیجه با خرید مجموعه جدیدی تایرهای مناسب و با کیفیت که با عادات رانندگی و نوع وسیله نقیله مرتبط باشد می توان از بسیاری حوادث ناگهانی جلوگیری کرد.



در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0