خودرو هیبرید (Hybrid)




خودرو هیبرید (Hybrid)

 

خودروهای هیبرید به خودروهای سبز معروف هستند که در اکثر کشورهای پیشرفته ی دنیا در حال تولید و عرضه میباشند. برخلاف خودروهای معمولی که فقط از بنزین (سوخت) تغذیه میکنند، خودروهای هیبریدی از دو یا چند منبع مثل الکتریسیته و سوخت استفاده میکنند. در واقع کارکردی دوگانه دارد.

برخی اوقات به اشتباه به این خودروها خودروی برقی گفته میشود که تعبیری غلط است. خودروهای هیبرید بیشتر سوخت مصرف میکنند تا انرژی های دیگر. در حقیقت، خودروهای هیبرید انرژی ای که به طور معمولی در خودروهای بنزین سوز هدر میروند را به نحو درست و بهینه استفاده میکنند.

دسته بندی کلی خودروهای هیبریدی :

1.هیبریدی موازی (Parallel Hybrid): ساده ترین نوع از این مدل خودرو میباشد. در این سیستم خروجی سوخت و انرژِی الکتریسیته به هم متصل است. یعنی با هم یکی است. بنابراین میتواند از قدرت بیشتری برای سرعت گیری استفاده کند. در این مدل حتی اگر شارژ باتری خالی شود شما میتوانید از سیستم مصرف سوخت خودرو استفاده کنید و به رانندگی خود ادامه دهید.

 

2.هیبریدی سری ( Series Hybrid ): این مدل خودرو هیبریدی فقط از طریق انرژی برق یا همان الکتریسیته استفاده میکند. در نتیجه این مدل بسیار دوستدار طبیعت می باشد و آلودگی کمتری ایجاد میکند. میتوان گفت که تنها نکته ی منفی این ماشین گران قیمت بودن آن است. چون باتری ای که در این مدل به کار برده شده بزرگ و پیچیده می باشد. یکی از موفق ترین نمونه های این خودرو توسط شرکت تسلا تولید میشود.

 

3.هیبریدی ملایم ( Mild Hybrid ): این سیستم عموماً از کوچک‌ترین باتری‌ها استفاده می‌کند و به تنهایی نیز نمی‌تواند با باتری‌ کار کند. البته شما از مزیت‌های کاهش مصرف سوخت بهره مند می‌شوید و انرژی‌ای که معمولاً در هنگام ترمز گیری هدر می‌رود می‌تواند به الکتریسیته تبدیل شده و در باتری‌ها ذخیره شود و در هنگام نیاز به سیستم وارد گردد.

 

4.هیبرید پلاگین (Plug-in Hybrid):

این مدل در سال 2010 همزمان با طراحی شورلت ولت (Chevrolet Volt)  وارد بازار خودرو شد. پلاگین در واقع یک آپشن اضافه در این نوع خودروهاست. از مزایای اصلی هیبرید پلاگین ذخیره کردن بنزین برای سفرهای طولانی واستفاده از سیستم برقی در سفرهای کوتاه است. به همین علت از این مدل بیشتر برای رانندگی روزمره استفاده میشود و برای پیمودن مسافت های طولانی توصیه نمیشود.

در حال حاضر در ایران، خودرو تویوتا مدلهای پریوس، CHR، کمری LE، XLE ، SE و راو4 هیبریدی هستند. همچنین لکسوس مدلهای NX300H  و CT200H از این دسته از خودروها میباشند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0