اندازه و نوع پیچ و مهره چرخ




اندازه و نوع پیچ و مهره چرخ

شما احتمالاْ درباره مهره چرخ شنیده اید. اما نقش این مهره ها چیست؟ مهره ها قطعات فلزی سخت و مقاومی هستند که به عنوان یک اتصال دهنده رینگ به چرخ عمل می کنند. به طورمعمول از پیچ مهره در وسایل نقلیه کوچک و بزرگی که دارای لاستیک کائوچویی باشد استفاده میشود. آنها اکثراً دارای انتهایی گرد یا مخروطی اند که بر روی رینگ های فولادی و آلومینیوم استفاده می شوند. مهره های چرخ یا پیج های چرخ معمولا برای محکم کردن رینگ و لاستیک ها در جای خود و بر روی خودرو استفاده می شوند. انتخاب مهره چرخ مناسب برای خودروی شما کمک می کند تا از بسته شدن ایمن چرخ خودرو اطمینان حاصل کنید.  پیچ مهره ها انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال هوندا از پیچ های کروی استفاده میکند. در هر صورت پیچ مهره های مختلف تفاوتی در کارکرد اصلی آن ایجاد نمیکند. ولی باید به این نکته توجه داشت که هررینگی پیچ و مهره ی مخصوص به خود را دارد و نمیشود از هر پیچی برای هر رینگی استفاده کرد.در اینجا به معرفی چند نمونه مهره و پیج می پردازیم و اندازه ی آنها را نیز نورد بررسی قرار می دهیم.

انواع مهره:

1. مخروطی

2. مخروطی برجسته

3. زیرقالپاقی

4. زبانه دار

حذف و نصب پیچ مهره:

مهره را با استفاده از آچار مخصوص میتوانیم بیرون بیاوریم. اگر قصد تعویض چرخ یا بیرون آوردن آن را داریم ابتدا باید با استفاده از جک ماشین را بالا ببریم. در صورتی که چرخ خودرو شما قالپاق دارد ابتدا باید قالپاق را در بیاورید. الگوی خاصی برای قرار گرفتن پیچ مهره ها وجود دارد که اصطلاحا به آن الگوی ستاره ای گفته میشود. اکنون برای نصب پیچ مهره باید به نکات زیر توجه کنیم:

جهت صحیح مهره: تکلیف پیچ کاملا روشن است اما در مورد مهره همواره دقت داشته باشید که قسمت قوس‌دار و یا مخروطی به سمت رینگ بسته می‌شود. قوس و یا مخروط، ضمن محکم‌ کردن رینگ به محور، رینگ را در جای اصلی خود نگه می‌دارد. برعکس بستن مهره موجب برخورد لبه تیز رینگ به دندانه‌های پیچ شده و ضمن خراب‌کردن آن احتمال بریدن پیچ و کنده‌شدن چرخ در سرعت بالا و تحت فشار را افزایش می‌دهد.

صحیح بستن پیچ‌ها: ابتدا پیچ‌ها را با دست بسته و همگی را به انتها برسانید سپس به صورت رو‌به‌ رو اقدام به بستن پیچ یا مهره‌ها کنید. به ترتیب بستن پیچ‌ها به صورت دوار موجب بد قرارگرفتن رینگ شده و به پیچ و مهره فشار می‌آورد.

سفت کردن: سفت کردن نهایی را همواره با ابزار مناسب سایز مهره و با فشار معقول انجام دهید.

هرگز به منظور افزایش فشار وارده، به بخش انتهایی آچار چرخ لوله اضافه نکنید. فشار وارد آوردن بیش از حد موجب خراب شدن مخروطی و یا بریدن پیچ می‌شود. این موضوع در رینگ‌های آلیاژی موجب ترک خوردن رینگ شده و آن را بلااستفاده و رانندگی با آن را خطرناک می‌سازد. بهتر است برای سفت‌کردن پیچ رینگ‌های آلیاژی از تورک ‌متر استفاده کنید.

 مهره چرخ 

مهره با محل اتصال مخروطی یا پرداخت شده
- مهره با محل اتصال مخروطی یا پرداخت شده که شکل قاعده آن در محل اتصال کله قندی شکل است

مهره با محل اتصال کروی یا توپی شکل
- مهره با محل اتصال کروی یا توپی شکل که محل اتصال آن مدور است

مهره با محل اتصال لبه دار که رزوه خور بیشتری دارد
- مهره با محل اتصال لبه دار که رزوه خور بیشتری دارد و محل اتصال آن صاف و واشری شکل است
مهره با محل اتصال تخت
- مهره با محل اتصال تخت، که محل اتصال آن علاوه بر لبه تخت حالت واشری شکل اضافه هم دارد
مهره با رزوه خور اضافه با محل اتصال مخروطی شکل
- مهره با رزوه خور اضافه با محل اتصال مخروطی شکل که با رزوه اضافی برای درگیری بیشتر در محل اتصال طراحی شده است
مهره تونر شکل
- مهره تونر شکل مهره ای است با آچار خور مخصوص روی انتهای قسمت بیرونی که محل اتصال آن مخروطی شکل است
مهره هزار خار با قطر کم
- مهره هزار خار با قطر کم مهره ای است با آچارخور هزار خار مخصوص متناسب با شکل هزار خار با محل اتصال مخروطی

پیچ چرخ

پیچ های چرخ

پیچ چرخ خودرو

پیچ چرخ به استوانه ای پیچی که  مهره به سر آن چسبیده است ، گفته می شود و در خودروهایی که صفحه محور دوار چرخ (دیسک)، برآمدگی نداشته باشد استفاده می شوند. پیچ های چرخ قاعدتاً مهره هایی هستند که پیچ های رزوه دار به آن متصل است. پیچ های چرخ معمولاً بر روی خودروهای اروپایی مانند: آئودی، بی ام و، مرسدس بنز و فولکس واگن دیده می شوند. در هنگام نصب پیچ های چرخ، به این نکته توجه کنید که از اندازه مناسب آن برای بستن روی رینگ اطمینان حاصل کنید. زیرا اگر این اندازه بیش از حد بلند باشد مشکلات حرکتی برای خودرو ایجاد می کند. برای این کار می توانید هنگامی که رینگ و لاستیک زیر خودرو نیست، پیچ های چرخ را روی آن ببندید تا مطمئن شوید که رزوه ای از پیچ بیرون مانده یا نمانده است. همینطور ازچرخش 360 درجه پیچ درحین انجام این کاراطمینان حاصل کنید که گیر نداشته باشد.

اندازه های مهره چرخ

اندازه ی مهره های چرخ که دارای رزوه ی مشخصی هستند به وسیله تولید کنندگان خودرو تعیین می شوند و نکته بسیار حائز اهمیت این است که این اندازه ها باید با مشخصات خودروی شما همخوانی داشته باشد.
برخی از این اندازه ها در زیر آمده است که با هم مشاهده می کنیم :
10mm X 1.25
12mm X 1.25
12mm X 1.50
12mm X 1.75
14mm X 1.25
14mm X 1.5
14mm X 2.0
7/16" X 20
1/2" X 20
9/16" X 18

نکته: اکثر مهره های چرخ به صورت راست گرد رزوه خورده اند. مهره های چرخ رزوه خور چپ گرد، رایج نیستند و در صورت وجود با علامت L و LH که روی کناره آن نقش بسته اند مشخص می شوند.

بسیار حیاتی است که محل اتصال مهره ی چرخ با رینگ چرخ یکی باشد. اگر نوع  و محل اتصال مهره چرخ با نوع رینگ چرخ یکی نباشد، امکان صدمه به رینگ وجود خواهد داشت و همچنین این احتمال وجود دارد که یک مهره چرخ و رینگ چرخی که یکسان نیستند به طور بالقوه باعث نا امنی در خودرو شوند. این موضوع در خرید رینگ و لاستیکی که فابریک خودروی شما نیست هم صدق می کند که مهره چرخ با رینگ چرخ یکسان باشند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0