شرکت میشلن تایر مفهومی جدیدی معرفی کرد




میشلن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تایرسازی دنیا، در نشست اخیر خود از محصولی مجهز به سنسور، با فناوری ساخت پرینت ۳ بعدی رونمایی کرد.

میشلن شرکت تایرسازی فرانسوی است که در سال ۱۸۸۹ توسط ادوارد و آندره میشلن تأسیس شد. این شرکت هم‌اکنون پس از بریجستون، دومین تولیدکننده تایر در جهان محسوب می‌شود.

پیشرفت در زمینه ماده، سنسور‌ و تکنیک‌های تولید، سبب ایجاد قابلیت‌های جدیدی در ساخت تایر شده است. میشلن با تایر مفهومی جدیدش قصد دارد در این زمینه کاوش کند. این تایر که بدون هوا و مجهز به سنسور است، به کمک فناوری چاپ ۳ بعدی ساخته شده‌ است و قابلیت تجزیه‌ی زیستی دارد.

مدیران میشلن در نشست Movin’On که این هفته در مونترال کانادا برگزار شد، از یک تایر جدید رونمایی کردند. محصول مدرن میشلن که ویژن نام دارد، معماری داخلی بدون هوا دارد که از ساختارهای حفره‌داری مثل کیسه‌های هوای ریه الهام گرفته شده، مرکز آن مستحکم است و هر‌چه به قسمت‌های بیرونی نزدیک می‌شویم انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا می‌کند؛ این امر سبب می‌شود خبری از ساییده شدن یا ترکیدن لاستیک نباشد.

 

از هسته‌ی تایر به‌عنوان چرخ نیز می‌توان استفاده کرد. جنس آن از مواد آلی‌ است که همگی از منابع زیستی تهیه شده‌اند و توسط محیط زیست، قابل تجزیه هستند. به کمک فناوری ۳ بعدی می‌توان مقداری از عاج لاستیکی روی سطح تایر به کار برد که باعث بهینه‌سازی آن در برابر نیاز‌های خاص راننده در شرایط مختلف می‌شود. همچنین از ماده لاستیک به کمترین میزان لازم استفاده شده است. با اینکه تایر فقط سطح لاستیکی دارد؛ با شرایط جاده‌ای مختلف سازگار است و می‌توان آن را به کمک فناوری چاپ ۳ بعدی کنارجاده‌ای شارژ کرد.  

در حالی که عاج از لاستیک ساخته می‌شود، میشلن روزی را پیش‌بینی می‌کند که بتوان از موادی مثل کاه یا تراشه‌ی چوب برای ساخت بوتادین استفاده کرد. امروزه از بوتادین به‌عنوان عنصر کلیدی برای ساخت لاستیک مصنوعی یاد می‌شود.

در تایر‌ سنسور‌هایی تعبیه شده است که به‌وسیله آن‌ها می‌توان بر وضعیت آن به‌صورت لحظه‌ای نظارت کرد. صاحب خودرو اطلاعاتی درباره وضعیت تایر‌ها دریافت می‌کند و این امکان وجود دارد که راننده از طریق یک نرم‌افزار همراه، حالت خاص عاج را تغییر دهد؛ مثل شرایط لازم برای حرکت در مسیر برفی.

 

شرکت میشلن در مورد زمان پیاده‌سازی این ابداعات سخنی به میان نیاورده است و باید تا زمان عرضه این تایر به بازار صبر کنیم؛ اما مصطفی الاوهانی، طراح و سرپرست پروژه ویژن، تأکید کرده است که به‌زودی این تایر در دسترس قرار می‌گیرد:

با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های ما در زمینه توسعه، این تایر نمایش تخصص و قول تحقق‌یافتنی ما در آینده است. از آنجا که ایجاد اشیاء و محصولات رؤیایی، هدف خاصی را دنبال نمی‌کند؛ ما در پروژه‌ی ویژن واقع‌گرایانه عمل کرده‌ایم و این پروژه به‌زودی در عمل ثابت خواهد شد.

 

منبع: zoomit


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0