نظارت بر شیوه توزیع تایر مهمتر از کنترل نرخ فروش آن




به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، درخواست کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری پس از تفاوت فاحش قیمت لاستیک‌ خودروهای پرتیراژ بین کارخانه و بازار کماکان جز گزینه های مطرح برای کاهش قیمت و جلوگیری از قاچاق در بازار تایر است موضوعی که بر اساس آخرین اطلاعات مدتی است از دستور کار گروه ستاد تنطیم بازار خارج شده و به رغم برخی از تصمیمات قبلی در خصوص کاهش تعرفه ،حمایت از صنایع داخلی را در دستور کار قرار داده است.

ین در حالی است که به گفته برخی از فعالان صنعت تایر، ساده‌ ترین راه برای ساماندهی بازار تایرهای سواری به‌ویژه انواع پرمصرف آن،‌ نظارت بیشتر بر نحوه شبکه توزیع و فروش در بازار است،‌ نه تصمیمات احساسی و بازکردن بی‌قید‌و‌شرط درهای واردات روی بازار کشور.
در همین زمینه یک مقام مسئول در انجمن صنفی صنعت تایر عنوان کرد: کاهش تعرفه تایرهای سواری در شرایطی که نظارتی بر جریان واردات وجود ندارد جزء ورود تایرهای استوک و بی کیفیت نتیجه ای در برنداشته و به هیچ وجه موجب رقابت پذیری در بازار داخل نخواهد شد.
مصطفی تنها در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد: در این شرایط طرح هر گونه پیشنهاد در خصوص کاهش تعرفه تایر صرفا در باغ سبز نشان دادن به شرکتهای خارجی است با این هدف که صنعت تایر داخل را ورشکست کرده و رقبای خارجی بازار داخل را در دست گیرند.

وی ادامه داد: کسانی که این روزها موضوع کاهش تعرفه واردات تایر های سواری را مطرح می کنند صرفا به دنبال منافع و سود و درآمد حاصل از واردات هستند و به هیچ عنوان به اشتغال و رشد اقتصاد ملی توجهی ندارند.

راهکار مقابله با قاچاق کاهش تعرفه تایر سواری نیست

وی همچنین ضمن تایید تاثیر نرخ بالای تعرفه در رونق بازار قاچاق تایر به کشور، تصریح کرد: هر کالایی که در واردات آن سود خیره کننده ای وجود داشته باشد طبعا باعث جذب علاقه مندان به این بازارها و کسب سود بیشتر می شود بنابراین قاچاق تایر با توجه به نرخ تعرفه کنونی امکان پذیراست اما راهکار مقابله با قاچاق، کاهش تعرفه واردات تایر سواری نیست.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه با بیان اینکه پیش از اجرای هر تصمیمی باید تبعات آن بر اقتصاد ملی ارزیابی شود، افزود: مگر اقدامی که در واردات تایرهای باری _اتوبوسی انجام شد چه نتایج و منافعی را برای مصرف کنندگان به همراه داشت؟ آیا کاهش تعرفه واردات تایر باری به 5 درصد و حذف تمام ضوابط سودی برای مردم به همراه داشت؟ ایا با این تصمیم تامین بازار به درستی صورت گرفت و قیمت ها به نرخ های قبلی بازگشت.

به گفته تنها نتیجه چنین راهکارهایی ، رسوب بیش از هزاران کانتینر لاستیک فاقد گشایش اعتبار و ثبت سفارش در گمرکات است.

وی در ادامه بر این نکته تاکید کرد و گفت: این اقدامات در حالی صورت می گیرد که هم اکنون تایرسازان برای واردات یک تن مواد اولیه از چین ناگزیر به واریز پول به حساب فروشنده هستند و تا پولی پرداخت نشود امکان ندارد در این شرایط برای تولیدکنندگان مواد اولیه ای بارگیری و ارسال شود حال چگونه است که میلیون ها دلار تایر در گمرکات رسوب کرده و بدون اینکه گشایش اعتباری صورت گیرد؟

افزایش نظارت دستگاههای ناظر بر شبکه توزیع و فروش بازار تایر

این مقام مسئول در انجمن تایر همچنین با طرح این ابهام که این تایرها با چه پولی وارد شده، افزود: باید پرسید به استناد چه احکامی این تعداد کانتینر حامل تایر بارگیری و وارد بنادر ایران شده است ؟

تنها با بیان اینکه تامین نیاز بازار داخل با تایرهای قاچاق و بی کیفیت وارداتی ممکن نیست، به تبعات انحصار خارجی ها در بازار کشور پرداخت و خاطر نشان کرد : آیا تضمینی وجود دارد که با توقف تولیدکنندگان داخلی و ورشکستگی صنعت تایر، شرکتهای خارجی همین مسائل و موانع تحریمی در دیگر صنایع را برای این صنعت ایجاد نکنند.

وی در پایان یاد آور شد: امروز ساده‌ ترین راه برای ساماندهی بازار تایرهای سواری به‌ویژه انواع پرمصرف آن،‌ نظارت بیشتر بر نحوه شبکه توزیع و فروش در بازار توسط دستگاههای نظارتی است.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0