نگهداری از لاستیک ها در فصل تابستان




نگهداری از لاستیک ها در فصل تابستان و روش هایی برای بالا بردن طول عمر آن

در روزهای گرم تابستانی ، دمای سطح جاده ها به راحتی می تواند به 150 درجه برسد. بنابراین هوای گرم باعث تجمع شدید گرما و ضعیف شدن لاستیک خودرو می شود و منجر به سایش ، پارگی ، ترکیدگی و عدم تعادل تعلیق می شود که می تواند ایمنی شما و سایر رانندگان در جاده را به خطر بیندازد.  ترکیدن لاستیک شایع ترین اتفاقی است که در تابستان رخ می دهد ، که همانطور که گفته شد این عامل می تواند بسیار خطرآفرین باشد. لاستیک نقش مهم و اساسی در ایمنی و فرمانپذیری خودرو دارد ، پس نگهداری و توجه به آن بسیار حائز اهمیت است و باعث افزایش طول عمر لاستیک می شود. برای جلوگیری از آسیب های احتمالی که در تابستان برای تایر اتفاق می افتد ، باید از نکات مربوط به نگهداری لاستیک در تابستان آگاه باشید. که در اینجا درباره ی آنها بطور مفصل صحبت خواهیم کرد.

الف) تغییرات فشار در باد لاستیک

با تغییر دما ، فشار تایر شما نیز تغییر می کند. بطوری که در تابستان فشار باد افزایش پیدا می کند که اگر فشار تایر از میزان استاندارد و توصیه شده بیشتر باشد ، باعث ترکیدن لاستیک می شود. با هر 10 درجه افزایش دمای هوا ، فشار تایر شما نیز 1 PSI (پوند در اینچ مربع) افزایش می یابد. در هوای گرم تابستان ، باد تایرهای شما در 20 دقیقه رانندگی اولیه می تواند تا 5 PSI بالا برود که این باعث باد کردن ناگهانی تایر می گردد و همین امر باعث افزایش تماس و اصطکاک بین لاستیک و جاده می شود.

ب) پوسیدگی تایر به دلیل خشک شدن لاستیک

رایج ترین مسائل مربوط به گرما در رابطه با لاستیک های شما ، پوسیدگی است. پوسیدگی خشک که اصطلاحاً ترک خوردگی دیواره جانبی نیز نامیده می شود ، هنگامی رخ می دهد که روغن لاستیک شما شروع به تبخیر می کند و این مسئله منجر به خشک شدن لاستیک می گردد و ترک خوردگی را ایجاد و در انتها منجر به ترکیدن ناگهانی لاستیک می شود.

همانطور که مشاهده کردیم ، در شرایطی که تایرها بخوبی نگهداری نشوند ، درجه حرارت بالا مسئله قابل توجهی برای لاستیک ها خواهد بود. نکات زیر در مورد نگهداری لاستیک را در ماه های گرم تابستان است که با هم آنها را بررسی می کنیم:

لاستیک های خود را مرتباً چک کنید

در طول بررسی های منظم لاستیک ، به دنبال هرگونه نشانه ای از فرسودگی یا آسیب دیدن باشید. علائم بارز آسیب ها شامل: سایش ، ترک خوردگی ، بریدگی و مشخص شدن سیم های تایر است.

عمق آج تایر را بررسی کنید

عمق آج نشان دهنده مدت استفاده لاستیک و مدت دوام آن است. برای اندازه گیری عمق آج تایر ، می توانید از خط عمق سنج روی تایر ، دستگاه سنجش عمق تایر و یا روش سکه ای استفاده نمایید. تایر جدید دارای عمق 8 میلی متری است ، در حالی که حداقل نیاز به عمق آج در خودروها معمولاً 1.6 میلی متر است. به رانندگان توصیه می شود لاستیک را هنگامی که عمق آج آن کمتر از 3 میلی متر شد ، تعویض تا اصطکاک بین لاستیک و جاده حفظ شود.

فشار و باد تایر را مرتباً کنترل کنید

فشار مناسب به پایین نگه داشتن دمای لاستیک کمک می کند تا بتواند به خوبی در جاده حرکت کند. لاستیک خود را همیشه طبق استاندارد باد کنید ، نه خیلی کم و نه خیلی زیاد . پس به طور دوره و منظم فشار لاستیک های خود را چک کنید. لاستیک کم باد باعث گرم شدن بیشتر به دلیل خم شدن زیاد در دیواره های کناری می شود که همین امر میزان مصرف سوخت را افزایش می دهد و بر میزان ترمز نیز تأثیر می گذارد و از این رو ایمنی شما را به خطر می اندازد. همیشه باد لاستیک ها را چک کنید ، خصوصاً زمانی که خودرو سرد است و تقریباً 2 ساعت از خاموش بودن آن گذشته باشد.

بالانس لاستیک را بررسی کنید

مطمئن شوید که لاستیک های شما بالانس هستند. هنگامی عدم بالانس را مشاهده می کنید که متوجه لرزش فرمان و گاهی لرزش بدنه خودرو می شوید. بالانس لاستیک می تواند از فرسودگی و سایش زودرس لاستیک شما جلوگیری کند.  همچنین از سیستم فرمان ، سیستم تعلیق و یاطاقان های خودروی نیز محافظت کرده و سواری راحت و ایمنی را برای شما تضمین می کند.

تراز بودن چرخ را بررسی کنید

علت اصلی عدم تراز و انطباق ، برخورد با اشیا و چاله های موجود در جاده ها است که می تواند سیستم تعلیق شما را مختل کرده و باعث شود چرخ در زوایای نامنظم بنشیند. بنابراین باید تا حد امکان هنگام رانندگی از آنها اجتناب کرد و با احتیاط رانندگی کرد. تراز ناهموار لاستیک باعث فرسودگی و سایش زودرس لاستیک می شود که در نهایت منجر به ترکیدن ناگهانی لاستیک نیز می گردد. یکی از نشانه های مهم عدم انحراف چرخ ها و لاستیک ها ، سایش ناهموار لاستیک ها است.  سایر شاخص های عدم انطباق که باید به دنبال آنها باشید:

  • کشیدگی خودرو زمانی که مستقیم رانندگی می کنید
  • لرزش ناشی از فرمان

عدم تطابق و تراز لاستیک یک موضوع ظریف است و باید توسط یک متخصص بررسی شود. بنابراین هنگام مشاهده عدم انطباق چرخ ها با یکدیگر سریعاً به یک متخصص مراجعه نمایید.

با انجام کارهایی که در بالا گفته شد می توانید از ورود آسیبب های مختلف به لاستیک خود جلوگیری کند و بر دوام آنها بیافزایید.

خرید لاستیک تابستانی

علاوه بر تمام نکاتی که در بالا گفته شد ، خرید لاستیک مناسب فصل نیز می تواند به شما کمک بسزایی کند. لاستیک های تابستانی و چهار فصل بهترین انتخاب برای استفاده در فصل گرما هستند که البته اگر در شهرهای بسیار گرم و کویری زندگی می کنید ، توصیه می گردد فقط از لاستیک های تابستانی استفاده نمایید. فروشگاه اینترنتی هایپرتایر دارای متنوع ترین تایرها از تولیدات داخل همچون: لاستیک بارز ، ایران تایر ، گلستون و ... و خارج از کشور مانند: لاستیک تراینگل ، میشلن ، هانکوک ، جی تی رادیال ، نکسن و ... می باشد که با مطالعه ی ویژگی هر یک از آنها و کمک گرفتن از متخصصین فروش این شرکت ، می توانید تایر مناسب خود را برای استفاده در هر شرایط جاده ای و فصلی انتخاب و خریداری کنید.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0