تیک آف چیست ؟




انجام تیک آف با خودرو چیست ؟

کلمه ی Take off یک اصطلاح رایج است که به لحظه ی آغاز پرواز هواپیما گفته می شود و در مسابقات اتومبیلرانی سرعتی کاربرد زیادی دارد. تیک آف در اصل عملی است که در آن لاستیک های خودرو با سرعت زیادی شروع به چرخیدن می کنند در حالی که خودرو به طور کامل ایستاده و حرکنی نمی کند. تیک آف باعث می گردد چرخ های خودرو به صورت درجا شروع به چرخش کنند و اصطکاکی نیز با سطح جاده ایجاد می شود که منجر به تشکیل دود می گردد.  این عمل در اصل برای ایجاد جلب توجه ، شور و هیجان ، ایجاد دود و صدا می باشد که طولانی بودن زمان ان مهارت راننده و قدرت خودرو را نشان می دهد. در اینا به بررسی بیشتر تیک آف می پردازیم و خواهیم دانست که آیا این عمل به لاستیک و خودرو آسیب وارد می کند یا خیر ؟

تاریخچه ای کوتاه از تیک آف

جالب است بدانید اولین و طولانی ترین تیک آف توسط خودروهای اتومبیلرانی درگ صورت گرفت. خودروهای مسابقات درگ با استفاده از ترمز جلو باعث ایست کامل خودرو می شدند و با لاستیک های عقب ، عمل تیک آف را انجام می دادند. رانندگان این مسابقات اتومبیلرانی بیشتر برای گرم کردن لاستیک و داشتن آغاز به حرکتی سریع این کار را انجام می دادند.

دلیل اتفاق افتادن تیک آف چیست ؟

در چنین شرایطی قدرت موتور به طور لحظه ای به چرخ ها انتقال می یابد که عمل تیک آف صورت می گیرد و دلیل آن بیشتر بودن گشتاور چرخ از مقدار نیروی قابل انتقال به سطح است. با نزدیکی سرعت حرکت به سرعت لاستیک، چسبندگی افزایش پیدا کرده که در نتیجه تبدیل به تیک آف می گردد.

چه خودروهایی توانایی انجام تیک آف را دارند؟

می توان گفت اکثر خودروها امکان انجام دادن تیک آف را دارند و نوع گیربکس ، سیستم های کنترل پایدار ، محور انتقال نیرو و البته هرزگری دلایلی می باشند که عمل تیک آف را امکانپذیر می کنند. خودروهای اسپرت و مسابقه ای قدرتمند با موتور جلو و دیفرانسیل عقب و خودروهای دیفرانسیل جلو با ترمز دستی روی چرخ های عقب می توانند بهترین خودروها برای انجام تیک آف باشند.

آیا تیک آف در سرعت و شتاب خودرو تاثیر می گذارد ؟

تیک آف هیچ تاثیری در شتاب خودرو ندارد. در واقع عامل اصلی شتاب و سرعت خودرو ، موتور آن می باشد. تیک آف فقط باعث گرم شدن لاستیک پیش از شروع حرکت می گردد.

چگونه تیک آف را انجام دهیم؟

این عمل در خودروهای دنده ای بسیار کار راحتی است. به این صورت که کلاج را تا انتها گرفته ، خودرو را در حالت دنده قرار دهید و سپس پدال گاز را فشار دهید و ناگهان کلاج را رها کنید و فشار خود را بر روی گاز بیشتر کنید. در خودروهای دارای سیستم کنترلی همانند: TC ، ESP و DSC باید آن را خاموش کرد و در خودروهای اتومات باید خودرو را در حالت N قرار داد و سپس پا را روی پدال گاز گذاشت و به طور ناگهانی دنده را در حالت D قرار داد. در خودروهای ضعی تر می توان با دنده عقب حرکت کرد و سپس خودرو را به صورت ناگهانی در دنده یک گذاشت و پدال گاز را تا انتها نگه داشت.

چگونه تیک آف را طولانی تر کنیم ؟

در این عمل مهارت رانندگی و قدرت خودرو از مهم ترین نکاتی هستند که بر طولانی شدن آن اثر می گذارند. اما با این روش ها نیز می توان به مدت طولانی تیک آف کرد ، به این صورت که با خودروهایی که ترمز دیسکی در جلو و ترمز کاسه ای در عقب دارند ، از روش گاز و ترمز به طور هم زمان می توان استفاده کرد. با این حرکت ترمزای جلو از حرکت خودرو جلوگیری می کنند و ترمزهای ضعیف عقب نیز به چرخ های عقب اجازه ی چرخش سریع را می دهند. در خودروهای دیفرانسیل جلو نیز ترمز دستی را کشیده و سپس خودرو را در دنده و با گاز زیاد کلاج را رها می کنید.

چرا در تیک آف طولانی از لاستیک دود بلند می شود ؟

سطح لاستیک و جاده با سرعت بالا روی هم کشیده می شود و گرمای زیادی را تولید می کند. این گرمای بالا باعث سوختن لاستیک می گردد که منجر به ایجاد دود می شود. در بعضی شرایط (حرکت های نمایشی) مایع مخصوصی را روی چرخ ها می ریزند که با گرم شدن لاستیک ، حجم دود بالایی تولید می شود. جالب است بدانید اینکار با خودروهای قدرتمند می تواند سطح آسفالت را به دمایی برساند که قیر آن ذوب شود.

آیا تیک آف به خودرو آسیب وارد می کند ؟

این عمل باعث به وجود آمدن صدمات زیادی از جمله: خراب شدن کلاج ، صدمه دیدن شدید گیربکس ، از بین رفتن لاستیک (البته روش های دیگر نیز باعث آسیب به لاستیک می گردد که در این مقاله می توانید مطالعه نمایید) ، شکستن دسته موتور ، آسیب دیدن موتور ، آسیب دیدن پلوس ، آسیب دیدن دیفرانسیل و ... می شود. 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0