راهنمای نهایی خرید لاستیک




راهنمای نهایی خرید لاستیک

از آنجایی که تایرها تنها راه ارتباطی خودرو با جاده هستند، نقش مهمی در حفظ امنیت شما و مسافرانتان دارند اما اغلب نادیده گرفته می‌شود.

اگر برای خرید لاستیک اقدم میکنید قبل آن باید بدانید:

1.      چه زمانی باید لاستیک بخرم؟

آیا نمی دانید برای خرید مجموعه جدیدی از لاستیک ها چه زمانی اقدام کنید؟ به نکات زیر دقت نمایید :

  • آج:

روی لاستیک ، الگوی آج قسمت شیاردار است که با سطح جاده در تماس است. وظیفه آج ایجاد چسبندگی و هیدروپلنینگ است. برای انجام این کار، شیارهای آج شما نباید کمتراز ۱.۶ میلیمتر باشد. (اگرکمتر باشد،خودرو در معرض خطر هیدروپلنینگ قرار دارد). با استفاده از دستگاه عمق سنج ، خط تعویض لاستیک و از طریق سکه می توانید عمق آج لاستیک خود را چک کنید .

  • آسیب

هر گونه آسیب به دیواره جانبی لاستیک (مانند ترک، بریدگی یا برآمدگی) به این معنی است که باید یک تایر جدید بخرید. به طور معمول تایرهای خود را هر چند وقت یکبار بازرسی نمایید تا از سلامت آنها مطمئن شوید.

  • طول عمر

طول عمر و ماندگاری لاستیک نیز عامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود. به دلیل جنس تایر ها آن ها مستعد خراب شدن هستند و به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهند به همین دلیل، اکثر تولیدکنندگان تایر توصیه می‌کنند که لاستیک‌ها را پس از حداکثر 5 سال تعویض کنید.

2.      چه نوع لاستیک هایی بخرم؟

هنگام خرید لاستیک ، گزینه های زیادی برای انتخاب پیدا خواهید کرد و آنها عبارتند از:

  • تمام فصول یا چهار فصل

اکثر وسایل نقلیه جدید به نوعی به لاستیک چهار فصل مجهز می شوند. درست همانطور که از نام آن پیداست، یک تایر تمام فصل برای ارائه عملکرد متعادل در هر شرایط آب و هوایی، از تابستانی گرم گرفته تا باران و برف طراحی شده است. این عملکرد در تمام شرایط آب و هوایی به رانندگان اجازه می دهد تا از یک لاستیک در تمام طول سال استفاده کنند و آن را به گزینه ای عالی برای مناطقی که زمستان های معتدل را تجربه می کنند تبدیل می کند. اما به خاطر داشته باشید که تایرهای تمام فصل هرگز به خوبی تایرهای مخصوص فصل ها عمل نمی کنند.

  • تابستانی

تایرهای تابستانی که به آنها تایرهای با کارایی بالا نیز می‌گویند، هندلینگ مناسبی را در شرایط مرطوب و خشک ارائه می‌دهند. به همین دلیل، آنها اغلب بر روی خودروهای اسپورت و انواع دیگر وسایل نقلیه با عملکرد بالا مجهز می شوند.

  • زمستانی

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که در زمستان با برف و یخبندان مواجه می شوید، شکست دادن مجموعه ای از لاستیک های برفی سخت است. این لاستیک های مخصوص فصل سرما دارای الگوی آج تهاجمی تری هستند که برای رانندگی در یخ و برف طراحی شده اند. آنها همچنین از ترکیب لاستیکی نرم تری در آج استفاده می کنند تا به لاستیک ها اجازه دهد در دماهای پایین تر انعطاف پذیر بمانند.

  • آفرودی

لاستیک آفرود و یا همه جا رو را می توان در کامیون ها، جیپ ها و دیگر انواع شاسی بلندهای خارج از جاده پیدا کرد. آنها دارای بلوک های آج بزرگ و تهاجمی هستند که حداکثر کشش را هنگام رانندگی در خاک، گل و سنگ ارائه می دهند.

  • ران فلت

اگر ماشین لوکس مدرنی می‌رانید، به احتمال زیاد وسیله نقلیه شما مجهز به لاستیک‌های run-flat است. این نوع لاستیک‌ها دارای طراحی دیواره‌های جانبی سفت‌تری هستند که به شما امکان می‌دهند در صورت پنچر شدن لاستیک به رانندگی ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که وقتی خودروی شما دارای لاستیک های فلت است، به این معنی است که لاستیک زاپاس در صندوق عقب شما وجود ندارد. به همین دلیل، نباید ران فلت را با لاستیک های سنتی جایگزین کنید.

3.      تایر چه سایزی بخرم؟

هنگام خرید لاستیک های جایگزین، همیشه باید سایز لاستیک و اندازه دقیق مشخص شده توسط سازنده خودرو را به یاد داشته باشید. شما می توانید این اطلاعات را در دفترچه راهنمای مالک خود یا با ارائه برند و مدل وسیله نقلیه خود به فروشنده لاستیک بیابید. فروشندگان لاستیک بایستی بهترین و مناسبترین تایرها را با توجه به نوع خواسته و رانندگی شما و همچنین شرایط اب و هوایی محل زندگیتان به شما معرفی نمایند.

4.      چقدر باید برای لاستیک هزینه کنم؟

در مورد قیمت لاستیک به متغیرهای زیادی ازجمله؛ اندازه لاستیک، نوع لاستیک، برند تایر و مدل لاستیک بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه لاستیک بزرگتر باشد، برچسب قیمت نیز بیشتر است (قیمت لاستیک سایز 20 به طور قابل توجهی بیشتر از لاستیک سایز 16 خواهد بود). اینکه چقدر باید خرج کنید به وسیله نقلیه و بودجه شما بستگی دارد.

5.      آیا باید هر چهار لاستیک را همزمان با هم تعویض کنم؟

اگر لاستیک های شما فرسوده شده اند، به طور کلی یک ایده هوشمندانه است که هر چهار تایر را به طور همزمان تعویض کنید. اما بسته به وسیله نقلیه شما و عمق آج تایرهای دیگرتان، ممکن است بتوانید تنها یک یا دو لاستیک را در یک زمان تعویض کنید.

6.      چگونه تایرهای خود را نگهداری کنم؟

برای اینکه بیشترین استفاده را از لاستیک های خود ببرید، به نکات مراقبت از لاستیک توجه کنید:

  • فشار هوای لاستیک را بررسی کنید. برای به دست آوردن بیشترین عملکرد و آج لاستیک های خود، اطمینان حاصل کنید که آنها با فشار لاستیک توصیه شده توسط سازنده خودرو باد شده اند. کارشناسان توصیه می کنند که فشار باد لاستیک خود را حداقل هر ماه قبل از رانندگی در زمانی که لاستیک ها سرد هستند بررسی کنید.
  • از رانندگی خطرناک اجتناب کنید. رفتارهای غلط رانندگی مانند ترمز شدید، شتاب گیری سریع و پیچیدن تخطرناک،  همگی عمر آج لاستیک های شما را کاهش می دهند. تمرین عادات رانندگی ایمن نه تنها عمر لاستیک های شما را افزایش می دهد، بلکه از حفظ جان خود و سرنشینان محافظت می کند.
  • لاستیک های خود را جا به جا کنید. چرخش لاستیک ها که با الگوهای خاص از جلو به عقب و یا از یک طرف به طرف دیگر تغییر مکان می دهد، یک عنصر مهم در نگهداری و ایمنی تایر است. طبق توصیه ی بعضی از سازنده های مطرح لاستیک هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا هر ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر آ نها را جابجا کنید (این اعداد طبق مقالاتی که شرکت های بزرگ تولید کننده تایر همچون: میشلن ، بریجستون و ... منتشر کرده اند ، در اینجا درج شده است).

7.      از چه فروشگاهی خرید کنم؟

اگر به فرآیند خرید لاستیک نزدیک شده اید، می توانید فروشگاهی را انتخاب کنید که براساس نیاز های شما بستری را ایجاد کرده باشد تا براحتی بتوانید انواع تایرها و برند ها را با هم مقایسه کنید و با اطلاعات کافی برای خرید لاستیک مورد نظر خود اقدام نمایید.

فروشگاه اینترنتی هایپرتایر بعنوان نماینده فروش لاستیک دولتی با نرخ مصوب و همچنین تایرهای خارجی مطرح با ضمانت اصلالت کالا و گرانتی، با قرار دادن موقعیتی مناسب در اختیار مصرف کنندگان این فرصت را بوجود آورده است تا به سادگی با انواع لاستیک های ایده آل خود آشنا شوید و با بررسی آن ها با یکدیگر بهترین و مناسب ترین لاستیک را انتخاب نمایید. یکی از ویژگی های منحصر به فرد هایپرتایر نصب و بالانس لاستیک سیار این فروشگاه می باشد. خدمات نصب و بالانس لاستیک سیار توسط تکنسین های مجرب و با دانش کافی هایپرتایر با هدف کاهش اتلاف وقت، راحتی و آسایش مشتری در مناطق ۲۲ گانه تهران و کرج به بهترین نحو صورت میگیرد.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0