نحوه نصب زنجیر چرخ بر روی لاستیک ها





درباره زنجیر چرخ بیشتر بدانیم

با شروع شدن فصل سرما و بارش برف و باران و همچنین یخ زدگی خیابان ها و جاده ها، خطر لیز خوردن خودرو افزایش پیدا می کند. رانندگی در چنین مسیرهایی در صورت رعایت نکردن نکات مربوط به رانندگی در زمستان بسیار خطر آفرین خواهد بود.

یکی از مواردی که باید به آن بسیار توجه کرد، همراه داشتن و نصب زنجیر چرخ است. در چنین شرایطی اصطکاک بین لاستیک و جاده پایین است و باعث لیز خوردن لاستیک و خودرو می گردد که در نتیجه ممکن است خطراتی را برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه به معرفی انواع زنجیر چرخ می پردازیم و درباره چگونگی نصب زنجیر چرخ و همینطور خرید آن بیشتر توضیح می دهیم.

انواع زنجیر چرخ تایر

زنجیر چرخ ها دارای انواع مختلفی هستند و شما باید نسبت به سایز لاستیک، شکل ظاهری زنجیر چرخ و هزینه ای که برای خرید آن در نظر گرفتید، آن را انتخاب و خریداری کنید.

زنجیر چرخ زوجی

یکی از معمول ترین زنجیر چرخ ها که در بازار نیز به چشم می خورد، زنجیر چرخ زوجی است که از جنس فلزی می باشد. این زنجیر چرخ از سه زنجیر در طول و دو سری رشته های ضربدری برخوردار است که رشته های ضربدری برای اتصال به زنجیرهای طولی در نظر گرفته شده است.

زنجیر چرخ تکی

زنجیر چرخ تکی که از نوع فلزی و آهنی ساخته می شود از دو زنجیر که به صورت موازی می باشند برخوردار است و زنجیرهایی کوتاه به این دو زنجیر طولی بر روی عرض تایر به هم متصل می گردند.


زنجیر چرخ پلیمری

این نوع زنجیر چرخ نسبت به زنجیر چرخ های فلزی به راحتی نصب می گردد و باعث اصطکاک بیشتر با جاده می شود که از فرو رفتن خودرو در برف جلوگیری می کند. زنجیر چرغ پلیمری به به جهت برخورداری از ظاهری متفاوت و زیبا و همچنین نصب آسان از محبوبیت خاصی در بازار بهره می برد و به عنوان پرفروش ترین زنجیر چرخ شناخته می شود.

زنجیر چرخ نانو پلیمری

این نوع زنجیر چرخ نیز از کیفیت و عملکردی عالی برخوردار است و بیشتر در مناطق بسیار سردسیر استفاده می گردد به این دلیل که علاوه بر جلوگیری از لیز خوردن از آسیبی که ممکن است به گلگیر خودرو و آج لاستیک نیز وارد شود، جلوگیری می کند.

زنجیر چرخ پارچه ای

این نوع زنجیر چرخ ها که از ظاهری جالب و پارچه ای برخوردارند ، بیشتر برای مسافت های کوتاه استفاده می گردند و در اصل گفته می شود ایمنی بالایی ندارند.

زنجیر چرخ تسمه ای

این نوع زنجیر چرخ نیز مانند زنجیر چرخ تکی به صورت موازی بر روی لاستیک قرار می گیرد با این تفاوت که زنجیر کوتاهی برای اتصال به زنجیرهای طولی ندارد. بنابراین می تواند ایمنی کمتری را برای شما فراهم کند.


بستن زنجیر چرخ

همانطور که در بالا گفته شد، رانندگی در شرایط برفی و یخبندان با لاستیک ­های معمولی بسیار خطرناک است. در چنین شرایطی استفاده از زنجیر چرخ می­ تواند برای ایمنی شما و دیگر رانندگان بسیار مفید باشد. البته استفاده از آنها در جاده ­های شیبدار و مناطق کوهستانی، الزامی است که البته در جاده های معمولی پوشیده از برف و یخ زدگی نیز می­ توانید از آنها برای داشتن ایمنی بیشتر استفاده کنید. به نظر می ­رسد بستن زنجیر چرخ کمی دشوار باشد، اما اینطور نیست، انجام این کار بسیار ساده است. می ­توان گفت نصب آنها در شرایط بد آب و هوایی کمی سخت است، پس پیش از وارد شدن به جاده برفی و یخ ­زده، زنجیر چرخ­ ها را ببندید. در اینجا نکاتی درباره انتخاب و چگونگی استفاده از آن آورده شده است که باهم مورد بررسی قرار می ­دهیم.

نحوه نصب زنجیر چرخ لاستیک

زنجیر چرخ­ ها را متناسب با سایز لاستیک خود خریداری کنید. برای پیدا کردن سایز لاستیک به روی دیواره جانبی تایر یا دفترچه راهنمای خودرو نگاهی بیاندازید. به این دلیل که هنگام خرید زنجیر چرخ به این اطلاعات نیاز خواهید داشت. عدد اول عرض تایر، عدد دوم نسبت منظر تایر (نسبت ارتفاع دیوار جانبی به عرض تایر) و عدد سوم قطر لاستیک را نشان می ­دهد، که معمولاً با اینچ مشخص می ­شود. در اینجا می­توانید اطلاعات بیشتری درمورد سایز لاستیک دریافت کنید. در ادامه نحوه بستن زنجیر چرخ تکی را به شما آموزش خواهیم داد.

  • همانطور که در بالا اشاره شد، زنجیر چرخ انواع مختلفی دارد که در اینجا می­توانید انواع آن را مورد بررسی قرار دهید و بعد اقدام به خرید نمایید. بعد از خرید برای نصب، زنجیرها را از بسته ­بندی جدا کرده و هرگونه پیچ و تاب یا گره را باز کنید، تا زنجیرها به شکل توری در بیایند. انجام این کار ممکن است کمی زمان ببرد، بنابراین بهتر است قبل از اینکه به شدت به آن نیاز پیدا کنید، آنها را آماده کرده باشید.
  • توجه داشته باشید که اگر خودرو شما دیفرانسیل جلو است، زنجیرها را روی لاستیک های جلو و اگر دیفرانسیل عقب است، زنجیر چرخ را روی لاستیک های عقب قرار دهید. برای خودروهای چهار دیفرانسیل ، بهتر است زنجیر چرخ ­ها را روی هر چهار لاستیک­ نصب کنید تا قدرت فرمان­پذیری بیشتری در شرایط بد آب و هوایی داشته باشید.
  • پیش از بستن زنجیر چرخ ­ها، به کنار جاده بروید و در مکان امنی خودرو را پارک کنید، فقط توجه داشته باشید که هنگام پارک خودرو چرخ­ ها صاف باشند. ترمز دستی را بکشید و حتماً لباس گرم و دستکش همراه خود داشته باشید چون ممکن است بستن آنها کمی زمان ببرد.
  • برای بستن زنجیر، آنها را روی زمین و در امتداد تایر­ها پهن کنید به طوریکه قسمت صاف آن با تایر و قسمت خاردار آن با سطح زمین در تماس باشد. به آرامی خودرو را به حرکت درآورده و بر روی زنجیر چرخ قرار بگیرید. زنجیر را از دو طرف بر روی سطح تایر آورده و دو لبه قلاب را به هم متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که قلاب را از داخل و خارج در یک راستا به هم وصل کرده اید. بست هایی در زنجیر چرخ وجود دارد که با چرخاندن آنها توسط آچار مخصوص، زنجیر چرخ محکم­تر بر روی تایر نصب می شود.
  • بعد از اطمینان از محکم شدن زنجیر چرخ ­ها، پشت فرمان نشسته و کمی به سمت جلو حرکت کنید تا زنجیر چرخ کاملاً بر روی تایرها چفت شوند. بعد از مطمئن شدن از انجام کار با ایمنی کامل به رانندگی خود در شرایط برفی و یخبندان ادامه دهید. فقط توجه داشته باشید بعد از طی کردن هر چند کیلومتر، از محکم بودن و شل نشدن آنها اطمینان حاصل کنید.
  • در انتها باید گفت که باتوجه به نوع زنجیر چرخی که خریداری می کنید، نحوه ی بستن آن نیز مفاوت خواهد بود. بنابراین حتما در هنگام خرید از فروشنده چگونگی بستن آن را بپرسید یا چک کنید که زنجیر چرخ خریداری شده دارای دفترچه راهنما برای کمک به نصب باشد.


خرید زنجیر چرخ

دقت داشته باشید که پیش از خرید از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید تا در زمان قرار گرفتن در شرایط جاده ای برفی و یخ زده مشکلی برای شما پیش نیاید. فروشگاه های زیادی در سراسر کشور به صورت حضوری و آنلاین اقدام به فروش زنجیر چرخ می کنند. یکی از این فروشگاه که شما می توانید با اطمینان کامل از آن خرید زنجیر چرخ کنید، فروشگاه اینترنتی هایپرتایر است. شما می توانید با راهنمایی و کمک متخصصان فروش ما به صورت تلفنی و همچنین با حضور در مرکز خدمات شرق هایپرتایر، زنجیر چرخ را که از رینگ 13 تا رینگ 21 موجود می باشد در مدل های مختلفی همچون: زنجیر چرخ تکی که در سایزهای معمولی همچون رینگ 13، 14 و 15 و همچنین زنجیر چرخ تسمه ای که بیشتر در رینگ های اسپرت از سایز 14 تا 21 ارائه می گردد و دیگر تجهیزات مربوط به خودرو از جمله: قالپاق، قفل رینگ، قفل پدال و غیره را به صورت حضوری و با اطمینان از کیفیت بالای آنها و همچنین قیمت مناسب و رقابتی خریداری کنید.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0