آیرودینامیک




آیرودینامیک

برای درک بهترآئرودینامیک، شاید بهتر است به آسمان نگاه کنیم. همان اصول اولیه‌ای که باعث ماندن هواپیما در هوا می‌شوند، برای چسباندن خودروها به سطح زمین مورد استفاده قرارمی‌گیرند. مقطع منحنی بال‌های هواپیما باعث منحرف‌ کردن جریان هوا و«عبور با فشار» بخشی ازهوا در سطح بالا و بخشی دیگر در پایین بال می‌شود. به دلیل اینکه سطح بالا ازانحنای بیشتری برخوردار است، هوا با سرعت بیشتری بر روی آن جریان می‌یابد. مطابق اصل برنولی در مکانیک سیالات، هر چه سرعت جریان هوای گذرنده بیشتر باشد، فشار کمتری خواهد داشت. همین اختلاف فشار در بالا و پایینِ بال باعث ایجاد یک نیروی بالابرنده شده و هواپیما را در آسمان نگه می‌دارد.

حالا اگر یک بال هواپیما را برعکس کنیم، همان اصول اولیه موجب چسبیدن هر چه بیشتر خودرو به سطح آسفالت می‌شود. یکی از رایج‌ ترین نمونه‌های این داون‌فورس، نیرویی است که توسط یک بال ساده در عقب ایجاد می‌گردد. با استفاده از ابزارهای شبیه‌ سازی که خودروسازان معتبر برای طراحی خودروهایشان مورد استفاده قرار می‌دهند، می‌توان نحوه تولید داون‌ فورس توسط یک بال را به تصویر کشید.

مسائل ائرودینامیکی در طراحی خودروهای مسابقه ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از از این رو می توان خودروهای فرمول وان را نام برد که از بالاترین سطح ائرودینامیک خودرو سود می برد.به عبارت بهتر در خودروهایی که در مسابقات سرعت شرکت می کنند مقاومت هوا باید به میزان بسیار کمتری در مقابل خودرو صورت پذیرد.

در خودروهای سوپر اسپرت و خودروهایی که فاکتورسرعت و شتاب بسیار مهم است سرعت هوایی که از زیر خودرو عبور می کند بسیار سریع تر از هوایی که از بالای خودرو عبور می کند است بنابراین به دلیل حرکت کند هوا در بالای خودرو فشار ایجاد شده در این قسمت بیشتر از قسمت زیر خودرو است و فشار بالای خودرو باعث چسبیدن خودرو به زمین می شود.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0