تاریخچه لاستیک





تاریخچه لاستیک از ابتدا تا به امروز

لاستیک یکی از تجهیزات بسیار مهم هر خودرویی است که به حرکت آنها کمک می کند. دانستن اینکه لاستیک چه تاریخچه ای داشته و چه راهی را طی کرده است که امروزه تبدیل به این نوع تایر که امروزه زیر خودروها مشاهده می کنیم، شود قطعا برایتان جالب خواهد بود.  گفته می شود چرخ یا همان تایر تقریباً 3500 سال قبل از میلاد اختراع شده است به عنوان بزرگترین اختراعی که بشر نامیده می شود. هزاران سال بعد ، چرخ راههای زیادی را طی کرد تا دیگر از چوب یا فلز ساخته نشود و سواری بسیار روان تری را نیز به راننده ارائه دهد. آنچه امروزه تغییر نکرده، این واقعیت است که هنوز چرخ یکی از بزرگترین اختراعات بشر است.

می توانید تصور کنید که امروز بدون چرخ یا تایر کجا بودیم؟

چرخ اولیه بسیار ساده بود، یک قطعه چوب یا فلز گرد که بعد از مدتی به آن چرم اضافه شد تا سواری آن نرم شود. اولین چرخ های ساخته شده از فلز یا چوب بسیار بادوام بودند اما سواری راحتی را ارائه نمی کردند، بنابراین در ساختار چرخ در سالهای متوالی تغییراتی صورت گرفت که با هم به بررسی بیشتر آن می پردازیم.

ولکانیزاسیون و چارلز گودیر

 لاستیک همیشه به اندازه امروز مفید نبود.لاستیکهای اولیه شکل نمی گرفتند و در هوای گرم می چسبیدند و در هوای سرد نیز انعطاف پذیر نبوند.  در سال 1839 چارلز گودیر با کشف فرآیند ولکانیزاسیون شناخته شد.ولکانیزاسیون فرآیند گرم کردن مواد لاستیک با گوگرد است که در این روش لاستیک خام و چسبناک به مواد منعطف و محکم تبدیل می گردد که باعث می شود این مواد لاستیکی به یک ماده مناسب برای تایر تبدیل شوند. این اختراع توسط گودیر باعث تحولات زیادی در این صنعت گردید.

لاستیک های بادی یا پنوماتیک

در سالهای اولیه 1880 مردم اروپا به دوچرخه علاقمند شدند و از آن استفاده ی زیادی می کردند. چرخ دوچرخه ها در آن زمان از چوب ساخته می شدند که دارای لاستیک هایی توپر نیز بودند که بعد از مدتی سواری باعث خستگی دوچرخه سواران می شدند. شخصی به نام رابرت تامسون در سال 1945برای راحتی بیشتر مردم دست به اختراع لاستیک بادی زد . تایرهای بادی یا پنوماتیک از لاستیک و هوای محصور برای کاهش ارتعاش و بهبود چسبندگی استفاده می کردند. رابرت تامسون ، مهندس اسکاتلندی ، ابتدا لاستیک پر از هوا را ثبت کرد،اما متأسفانه این ایده برای زمان خود خیلی زود بود و موفقیت تجاری نداشت.  در سال 1888 جان بوید دانلوپ از بلفاست ، ایرلند دومین مخترع تایر پنوماتیک شد. دانلوپ ادعا کرد از اختراع قبلی تامسون اطلاعی نداشته و برایبار دوم در مورد لاستیک پنوماتیک توجه عموم را به خود جلب کرد.زمان بندی بسیار مناسب بود زیرا دوچرخه ها بسیار محبوب شده بودند و لاستیک سبک تر سواری بسیار بهتری را ارائه می داد.

لاستیک های قابل جدا شدن

لاستیک های قبلی به گونه ای بودند که بر روی چرخ چسبیده بودند و قابل جدا شدن نبودند و مردم در هنگام تعمیر و یا کم باد شدن آن با مشکلات زیادی روبرو می شدند. از این رو در سال 1890 شخصی به نام ادوارد میشلن با مشاهده و روبرو شدن با این مشکل ، تصمیم به اختراع لاستیک های قابل جدا شدن گرفت و در سال 1891 با نصب آن بر روی دوچرخه ی خود آن را به ثبت رساند.

لاستیک آج دار

لاستیک های اولیه که بیشتر برای دوچرخه استفاده می شد ،کاملاً صاف و بدون آج بودند. با گذشت زمان و استفاده بیشتر از خودرو ، در سال 1904 کمپانی کنتیننتال آلمان برای اینکه خودرو در سرعت های بالا کنترل خود را حفظ کند و چسبندگی خوبی را در جاده داشته باشد ، اقدام به اختراع لاستیک های آج دار نمود و در سال 1908 نیز گودیر آن را تکمیل کرد تا در جاده های لغزنده عملکرد خوبی داشته باشند.

لاستیک های تیوبلس

گفته می شود از ابتدا با تولید لاستیک های قابل جدا شدن از تیوب برای آنها استفاده می شد که در سال 1946 شرکت گودریچ لاستیک های بدون تیوپ را اختراع کرد اما تا سال 1952 تولید آن به طول انجامید و سرانجام در سال 1954 اولین لاستیک تیوبلس تولید و مورد استفاده قرار گرفت.

لاستیک رادیالی

 اولین تایرهای رادیالی در اروپا در سال 1948 توسط میشلن ظاهر شدند. لاستیک های رادیالی به این دلیل نامگذاری شده اند که از رشته هایی از جنس نخ یا سیم فولادی با زاویه ی 90 درجه ساخته شده اند و دارای عمر طولانی تر آج ، فرمان پذیری بهتر و مقاومت کمتر در برابر غلتش هستند.از طرف دیگر ، لاستیک های رادیالی کیفیت سواری سخت تری دارند و تقریباً گرانتر نیز هستند.

لاستیک بایاس

لاستیک های بایاس با ساختاری از نخ یا سیم های فولادی به صورت موربی و با زایه 30 تا 40 درجه ساخته شده اند . این لاستیک به جهت ساختاری که دارد ، دارای انعطاف پذیری خاص در بدنه است و دیواره جانبی است که باعث می گردد در مسیرهای ناهموار مقاومت بالایی داشته باشد.

لاستیک پنچررو یا ران فلت

با پیشرفت تکنولوژی شاهد تحولاتی اساسی در ساختار تایرها و دیگر تجهیزات مربوط به خودروها هستیم. لاستیک ران فلت یا پنچررو باعث گردید که رانندگان دیگر نگرانی پنچر شدن لاستیک خودروی خود نباشند. این نوع تایرها از وزن کمتری برخوردارند و در صورت سوراخ شدن این امکان را دارند تا مسافتی را بپیمایند تا به یک تعمیرگاه برسند.

امروزه و با گذشت نسل های متفاوت لاستیک ، شاهد این هستیم که شرکت های بزرگی همچون: میشلن ، کنتیننتال ، بریجستون ، هانکوک و غیره در حال توسعه بیشتر لاستیک بدون هوا و دوستدار محیط زیست با کارآیی بالا هستند که می توان برای خرید لاستیک این موارد را نیز در نظر گرفت. 



در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0