۵ نکته مفید هنگام تعویض و استفاده از لاستیک‌های زمستانی





۵ نکته مفید هنگام تعویض و استفاده از لاستیک‌های زمستانی

از مهم ترین کارهایی که با ورود به سرما باید به آن توجه کنید، تعویض لاستیک های خودرو با لاستیک ها زمستانی است. اما قبل شروع بهتر است که نگاهی به انواع لاستیک ها و دلیل اهمیت لاستیک های زمستانی بیندازیم. برخی از افراد در تمام طول سال از لاستیک های تمام فصل استفاده می کنند و خود و وسیله نقلیه خود را در معرض خطر قرار می دهند. انواع لاستیک ها عبارتند از : تمام فصول یا چهار فصل، تابستانی، زمستانی، آفرودی و ران فلت.

هرکدام از این تایرها برای اهداف متفاوتی ساخته شده‌اند و دارای آج، ترکیب لاستیکی، شیارها و... متفاوتی هستند. لاستیک‌های زمستانی از ویژگی‌های منحصر به‌ فردی بهره می‌برند که به وسیله نقلیه شما این اجازه را می دهد در شرایط آب و هوایی زمستانی با خیال راحت شتاب بگیرید و ترمز کنید.

·         مواد تشکیل دهنده

برای درک بهتر اهمیت لاستیک های زمستانی، باید تاثیری که آب و هوا بر روی تایر می گذارد رو متوجه شوید. بزرگ ترین تفاوت بین لاستیک های زمستانی و لاستیک های تمام فصل، ترکیب و مواد استفاده شده در آنها است. تایرهای تابستانی و تمام فصول در دماهای بالا و گرم به خوبی کار می کنند و دلیل آن انعطاف پذیری مناسب آنها در شرایط نسبتا خشک و ساکن تابستان، بهار و پاییز است. همچنین از ماندگاری بیشتری برخوردارند، زیرا قوام لاستیک در سطحی از تایر قرار دارد که از سایش زودرس آن جلوگیری می کند.

با کاهش دما، لاستیک های تمام فصل و تابستانی سفت می شوند و انعطاف پذیرشان را از دست می دهند، اما در لاستیک های زمستانی حتی در دماهای زیر هفت درجه سانتی گراد نیز انعطاف پذیری باقی می ماند و چسبندگی خود را از دست نمی دهند. ترکیب مواد تشکیل دهنده لاستیک ها زمستانی به گونه ایست که در دماهای گرم از انعطاف پذیری زیادی برخوردار می شوند که این موضوع باعث ساییدگی زودرس لاستیک می شود.

·         طرح آج

از مهم ترین و بزرگ ترین مشکلات رانندگی در زمستان وجود لایه ای از یخ و برف در جاده است. همانطور که وسیله نقلیه شما روی برف و یخ حرکت می کند، یک لایه نازک آب و لجن بین لاستیک شما و جاده ایجاد می‌شود و اثر هیدروپلنینگ اتفاق می افتد. تایرهای تمام فصل و تابستان برای کارکرد در شرایط مرطوب ثابت طراحی نشده اند از اینرو طراحی آج آنها برای تخلیه برف و آب مناسب نیست. اما این قضیه برای لاستیک های زمستانی فرق دارد، طراحی و حالت آج و شیارهای آنها در اصل برای تخلیه برف، آب و لجن ها طراحی شده است و به همین دلیل  است که شما حتی در جاده های برفی نیز حداکثر تماس را با جاده خواهید داشت و کنترل وسیله نقلیه خود را در دست دارید.

·         توقف و کرنر

یکی از خطرناک ترین بخش های رانندگی در زمستان، افزایش احتمال لغزش و از دست دادن کنترل خودرو است. لاستیک های زمستانی تا سه برابر سریعتر از تایرهای تابستانی و تمام فصل هنگام ترمز متوقف می شود و دلیل آن ترکیب استفاده شده برروی سطح تایر است.

و در آخر لاستیک های تمام فصل فقط برای کارکرد در شرایط آب و هوایی گرم طراحی شده اند و نمی توانند نیاز و امنیت شما را در آب و هوای برفی و کولاکی برآورده کنند.

نکاتی که هنگام تعویض لاستیک های زمستانی باید به آن توجه کنید.

1.      رعایت نکات ایمنی

رعایت نکات ایمنی و استفاده از ابزار مناسب در هنگام تعویض لاستیک ها از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید. درصورتی که این کار را در خانه انجام میدهید، استفاده از جک طبقه‌بندی شده برای وزن وسیله نقلیه، پایه جک برای تحمل وزن، و گیره چرخ برای جلوگیری از غلتیدن بسیار مهم است. بهتر است که تعویض را به ترتیب و یکی یکی انجام دهید. از سوکت اندازه مناسب روی مهره ها و یک آچار گشتاور برای اعمال مقدار مناسب گشتاور هنگام قرار دادن چرخ ها استفاده کنید. شل کردن و سفت کردن مهره ها یک فرآیند دو مرحله ای است. هنگام برداشتن چرخ‌ها، مهره‌های گیره باید باز شوند، اما زمانی که وسیله نقلیه با استفاده از میله‌ی شکن روی زمین قرار می‌گیرند، نباید برداشته شوند. به همین ترتیب، مهره‌ها را باید با چرخ‌ها محکم روی زمین بچرخانید.

هرگاه لاستیک های خود را تعویض میکنید این موضوع که کار تعویض را باید با ایمنی و با استفاده از ابزار درست انجام دهید، از اهمیت زیادی برخوردار است. درصورتی که این کار را در خانه انجام میدهید، استفاده از جک‌های کفی برای تحمل وزن خودرو ضروری است. بهتر است که در ابتدا تنها یک بخش از خودرو را بلند کرده و لاستیک آن بخش را تعویض کنید و با استفاده از آچار چرخ و در دو مرحله پیچ‌ها را باز کرده و لاستیک را خارج کنید.

2.      شرایط چرخ‌ها و لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید.

این موضوع درباره‌ی هر دو نوع لاستیک صدق می‌کند. استفاده از لاستیک‌های زمستانی باعث افزایش طول عمر هر دو مجموعه‌ی لاستیک‌ها خواهد شد، هرچند که ساییدگی همچنان وجود خواهد داشت. سایش معمولی با سرعتی یکسان و معمولاً در کل لاستیک دیده می‌شود درحالی‌که ساییدگی ناصاف به علت مشکلات سیستم تعلیق و تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها در یک‌طرف دیده می شود.

3.      برچسب‌گذاری لاستیک ها بعد تعویض

هنگام تعویض لاستیک‌های خود، فراموش نکنید که به هرکدام از لاستیک ها به صورت جداگانه برچسب بزنید تا هنگام جایگزاری دوباره از جای هر لاستیک مطمئن باشید. همچنین لاستیک ها را هوشمندانه بچرخانید. لاستیک های جهت دار را فقط می توان از جلو به عقب و در سمتی که متعلق به آنهاست تغییر داد، در حالی که لاستیک های متقارن را می توان پهلو به پهلو تعویض کرد. نقطه تعویض زمستان و بهار زمان مناسبی برای چرخاندن لاستیک ها برای جلوگیری از فرسودگی و افزایش عمر آن است.

4.      بازدیدی بصری از خودرو داشته باشید.

برای تشخیص بعضی از مشکلات خودرو حتما نباید یک تعمیرکار یا مکانیکی باشید. هنگامی که لاستیک‌ها را عوض می‌کنید نگاهی دقیق به سیستم تعلیق و لنت ترمز بیندازید تا مشکلات احتمالی را بیابید. قطعه هایی مانند لوله‌های ترمز، بوش‌ها و… را برای تشخیص شکستگی‌ها و نشتی‌های احتمالی چک کنید.

5.      لاستیک‌ها را به‌طور مناسب نگهداری کنید.

هنگامی که لاستیک های خود را تعویض می کنید، شیوه نگهداری بعد از آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. . اطمینان یابید که لاستیک‌ها تمیز باشند و پیش از اینکه آن‌ها را داخل کیسه‌ های غیرقابل نفوذ هوا قرار دهید از خشک شدن آن‌ها مطمئن شوید. این کار طول عمر لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد. لاستیک‌ها را در مکانی خشک و خنک و تا حد امکان دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.


منبع: https://integratire.com/importance-of-winter-tires/


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0