نمک پاشی جاده ها در زمستان




اثرات نمک پاشی در زمستان

یک روش معمول برای پاکسازی جاده های یخ زده استفاده از یک لایه نمک است که باعث کاهش دمای انجماد آب و ذوب شدن یخ ها می شود.  نمک زدن جاده ها در کشورهای مختلف یک روش استاندارد است و تحقیقات نشان داده  که نمک پاشی در جاده تا 85 درصد خطر لیز خوردن و تصادف را کاهش می دهد. یکی از مشکلاتی که نمک پاشی دارد ، زنگ زدگی قطعات خودرو است و علاوه بر آن مطالعات زیست محیطی نیز نشان می دهد که استفاده از نمک برای از بین بردن یخ زدایی می تواند بر منابع آب ، خاک و گیاهان و حیات وحش محلی تأثیر منفی بگذارد . پس با توجه به نکاتی که گفته شد آیا استفاده از نمک برای اغماض جاده ها چیز خوبی است یا بد؟ بیایید نگاهی عمیق تر به مزایا و معایب یخ زدایی جاده ها با نمک داشته باشیم.

اثرات منفی استفاده از نمک در جاده های برفی و یخ زده

نمک جاده می تواند به خودرو و تجهیزات آن آسیب برساند

هرچه نمک با خودروی شما در تماس باشد ، احتمال آسیب آن بیشتر می شود. به این شکل که آب حاصل از بارش باعث تماس اکسیژن و دی اکسید کربن با قطعات فلزی خودرو می گردد و یونهای شناور و آزاد در نمک با آب تماس برقرار می کنند که این یون ها باعث تشدید تشکیل اکسید آهن می شوند . زنگ شروع به تشکیل می کند ، زیرا زنگ زدگی به سادگی یک لایه اکسید آهن است که پس از قرار گرفتن در معرض اکسیژن زیاد ظاهر می شود و افزودن نمک و آب باعث می شود که فرآیند زنگ زدگی سریعتر از شرایط عادی رخ دهد .

چگونه می توانید زنگ زدگی را به حداقل برسانید ، وقتی چاره ای جز رانندگی در جاده های نمکی ندارید؟

بهترین کاری که می توانید انجام دهید شستن و واکس زدن مکرر خودرو ، به خصوص قبل و در طول زمستان است. هرچه بیشتر شستشو و واکس بزنید ، نمک بیشتری از بین خواهید برد. البته مهر و موم شدن زیر لنت شما نیز کمک می کند. در پاییز ، قبل از یخ زدگی جاده ها ، با یک متخصص خودرو در مورد درزگیرها و سایر اقدامات احتیاطی پیشگیرانه صحبت کنید.

نمک جاده ممکن است به زیرساخت های ترافیکی آسیب برساند

دارندگان خودرو تنها کسانی نیستند که باید نگران خوردگی باشند. نمک پاشی در جاده همچنین می تواند به پل ها ، گاراژهای پارکینگ ، راه آهن و سایر زیرساخت های حمل و نقل عمومی آسیب برساند.  

نمک جاده می تواند بر محیط تأثیر منفی بگذارد

به این فکر کنید که فقط یک قاشق چای خوری نمک می تواند پنج گالن آب را به طور دائمی آلوده کند.  پنج گالن!  اکنون به این فکر کنید که در برف چه مقدار نمک ظاهر می شود . با گذشت زمان ، منابع آبی آلوده به نمک می شوند و همینطور از رسیدن اکسیژن لایه های بالایی به لایه های پایین جلوگیری می کند که این جداسازی لایه های بالا و پایین اکوسیستم های آب را مختل می کند.  نمک همچنین می تواند: به شاخ و برگ گیاهان آسیب برساند ، از مصرف مواد مغذی گیاهان جلوگیری می کند ، گیاهان خاصی را از بین می برد و باعث تکثیر گونه های مقاوم در برابر نمک می شود که از تنوع گیاهان می کاهد و اکوسیستم ها را بیشتر مختل می کند. حتی حیات وحش نیز از تأثیرات نمک اضافه شده جاده نیز در امان نیست. این امر به ویژه بر پرندگان تأثیر می گذارد ، زیرا احتمالاً دانه های نمک را می بلعند و می تواند پرندگان را مسموم کرده و جمعیت محلی را کاهش دهد.

اثرات مثبت استفاده از نمک در جاده های برفی و یخ زده

نمک می تواند به ماشین شما آسیب برساند و باعث آلودگی شود. اما آیا نکته مثبتی در مورد نمک برف وجود دارد؟ بله وجود دارد تأثیر نمک در جلوگیری از حوادث غیر قابل انکار است . بر اساس مطالعه ای که کشور امریکا انجام داده  ، به ازای هر 10٪ اصطکاک سطح جاده ، 20٪ کاهش در تصادفات را به دنبال دارد. این مطالعه همچنین نشان داد که یخ زدایی با نمک جاده می تواند تا 93٪ از تصادفات را کاهش دهد ، به عبارت دیگر ، تقریبا همه آنها را.  علاوه بر این ، نمک یک یخ زدایی مناسب از نظر هزینه ای است که بسیاری از کشورها از آن استفاده می کنند. نتیجه نهایی این است که نمک مقرون به صرفه است و از برخورد ، جراحات و تلفات در بزرگراه ها نیز جلوگیری می کند .

آینده ای برای نمک پاشی در جاده های برفی

وقتی هوا تاریک می شود ، جلوگیری از حوادث ناشی از یخ و برف از ضروریات ایمنی عمومی است. چه با استفاده از نمک در جاده های یخ زده و چه با پاشش محلول های مبتنی بر نمک در جاده های خشک و پیش بینی آب و هوای شدید ، این مشکل را حل خواهد کرد . محققان هنوز در حال توسعه روش هایی هستند که مقادیر کلی نمک جاده را کاهش دهند که این می تواند کمک بزرگی برای خودرو و محیط زیست باشد. با این حال ، روزی که دیگر برای پاکسازی مسیرهای یخ زده به نمک متکی نباشیم بسیار دور است. نمک کمتر در جاده ها ، به معنای تأثیر کمتر نمک بر خودرو و محیط زیست است. فقط زمان مشخص خواهد کرد که آیا می توانیم جایگزین پایدارتری را به طور کامل پیدا کنیم ؟ و برای ایمن ماندن در جاده ها در زمستان چه کار دیگری می توانید انجام دهیم؟


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0