علت صدای لاستیک





صدای لاستیک ماشین

صدای جیغ لاستیک ماشین می تواند از عوامل و متغیرهای مختلفی ناشی شود. یکی از آنها صدای آج در برخورد با جاده است. علت دیگر صدا می تواند ناشی از هوای فشرده شده ی درون شیارهای آج باشد. انواع مختلف آج و همینطور جنس آج باعث ایجاد صدا می شود و زمانی که آج تایر از بین میرود نوع صداها نیز متفاوت می شود. برای مثال، صدای لاستیک در خودروهای سنگین تر به مراتب بیشتر و آزاردهنده تر است و در ماشین های مسابقه ای معمولا لاستیک ها کم صدا تر می باشندامروزه برای حل این مشکل بسیاری از شرکت ها در صدد تولید لاستیک های اختصاصی خود هستند. به عنوان مثال شرکت تولیدکننده لاستیک بریجستون ژاپن لاستیکی با نام " TURANZ " را تولید کرده است که از ویژگی های بارز این لاستیک میتوان به شکل منحصربفرد و خاص آج هایش اشاره کرد. این آج ها به صورتی طراحی شدند که مانع ورود فشار هوا به داخل تایر می شوند که همین امر در نهایت باعث کاهش صدای لاستیک نیزمی شود. 

علت صدای لاستیک ماشین

اگر لاستیک ماشین شما صدا می دهد و این مسئله نیز زیاد تکرار می شود ، حتما علت آن را بررسی نمایید. شما می بایست از یک سری از موارد اطمینان حاصل کنید. یکی از این موارد حصول اطمینان از بالانس بودن لاستیک های ماشین می باشد ، در وحله ی دوم رینگ های خودرو را بررسی کنید به این دلیل که گاهی اوقات ممکن است رینگ بر اثر ضربه کج و یا خم شود و در نتیجه باعث تولید صدا گردد و در آخر، باید از نحوه ی قرار گرفتن و جهت لاستیک مناسب مطلع شویم. همین چکاپ و بررسی کردن های ساده می تواند شما را در یافتن عامل اصلی صدا کمک نماید. در اینجا شش مورد از عوامل ایجاد صدای تایر را با هم به طور مفصل تر بررسی می کنیم : 

سایز لاستیک

به طور کلی هر چه لاستیک کوچکتر باشد صدای کمتری ایجاد می کند. به عنوان مثال، لاستیک های با قطر رینگ 16 اینچی نسبت به لاستیک های با قطر 18 اینچی کوچکتراند ، که در نتیجه صدای کمتری نیز ایجاد می کنند. چرا که وقتی لاستیک کوچکتر باشد ، فضای کمتری از لاستیک با سطح جاده تماس ایجاد می کند. شما می توانید سایز مناسب لاستیک خود را در دفترچه ی راهنمای خودرو خود مشاهده کنید.

میزان تحمل سرعت و وزن لاستیک

مسئله ای که اکثر مالکان خودرو به آن توجه نمی کنند وزن و سرعتی است که تایر میتواند تحمل کند. لاستیک های مختلف برای حداکثر سرعت و تحمل وزن های متفاوت تولید می شوند که اصولاً بر روی دیواره تایر ها درج می گردد . پیش از خرید لاستیک به این نکته و نوع خودروتون بیاندیشید و با در نظر گرفتن وزن خودرو و حداکثر سرعتی که می تواند طی کند ، تایر مورد نظر خود را خریداری نمایید. برای مثال وقتی سرعت شما بیشتر از 190 کیلومتر در ساعت نمی شود ، برای چه باید از لاستیکی که با سرعت 240 کیلومتر در ساعت می رود استفاده کرد.  

شرایط آب و هوایی 

تایر خود را مطابق آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید انتخاب کنید. برای تایرهای زمستانی می توان از انواع لاستیک های یخ شکن (میخ دار) و غیر یخ شکن استفاده کرد. بدیهی است که تایرهای یخ شکن صدای بیشتری را تولید می کنند. اگر در شرایط آب و هوایی زمستانی سخت زندگی می کنید ، طبیعتا نیاز دارید که تمامی جوانب ایمنی و احتیاط را رعایت کنید. پس ناچاراً باید صدای تولیدی این نوع لاستیک را تحمل کنید. در مناطق بسیار گرم و خشک نیز این موضوع صدق می کند. پس طبق منطقه ای که در آن زندگی می کنید تایر خودروتان را خریداری نمایید.

ترکیبات و مواد استفاده شده در ساخت تایر و طرح آج لاستیک

مواد متنوعی به همراه کائوچو برای تولید تایر استفاده می شود. هر چه میزان کائوچوی لاستیک بیشتر باشد لاستیک نرم تر و منعطف تر است پس در نتیجه صدای کمتری ایجاد می شود. طرح آج نیز در بروز صدا نقش مهمی دارد. 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0