UTQG در تایر چیست؟




UTQG یا شاخص سایش، چسبندگی و دما در تایر چیست ؟

وزارت راه و ترابری ایالت متحده و سازمان ایمنی بزرگراه های بین المللی استاندارد هایی را برای انواع لاستیک های سواری در نظر گرفته اند و طبق قانون آمریکا این استانداردها طی تست هایی بر روی تایرها انجام شده است که انجام این تست برای تمام لاستیک های خودروهای سواری در آمریکا الزامی است. میزان دما، سایش و چسبندگی تایر برروی دیواره ی آن ثبت شده است که به نام "UTQG" یا همان درجه بندی یکسان کیفیت معروف است.

این درجه (نمرات) توسط تولیدکنندگان لاستیک  بر اساس نتایج حاصل از آزمون استخراج شده است. اکثر خطوط تولید لاستیک های جدید دارای این نمره دهی هستند با این حال به آنها یک فرصت شش ماهه نیز داده میشود تا تایرهای خود را پس از تولید نمونه ی اولیه چک کنند. هنگامی که نمرات تائید شدند، نتیجه به صورت برچسب بر روی دیواره ی لاستیک چاپ می شود.

ضریب سایش تایر (Tread wear)

این عدد صرفاً یک میزان نسبی است که به عوامل مهمی مانند نوع استفاده، شرایط جغرافیایی، دما، میزان باد تایر و ... بستگی دارد. برای مثال لاستیک با ضریب سایش ۲۰۰ دو برابر لاستیک با ضریب سایش ۱۰۰ دوام و طول عمر خواهد داشت. در دیواره تایر، در شش نقطه علامتهای مثلث کوچکی درج شده است که این علائم شاخص آج تایر هستند. در بعضی سایزهای بزرگتر، تجاری و صنعتی، به جای علامت مثلث از اصطلاح "TWI" استفاده می شود. اگر در این شش نقطه به قسمت آج تایر نگاه کنید درکف شیارها یک نوار عرضی برجسته دیده می شود، هرگاه آج تایر سائیده شده و به سطح این نوار برسد درحقیقت عمر مفید تایر به اتمام رسیده و بایستی با تایر نو جایگزین گردد. اگر بعد از رسیدن سایش به روی این سطح، از تایر استفاده گردد ترمز گیری اتومبیل بسیار ضعیف خواهد شد و در پیچهای جاده کنترل خودرو با مشکل روبرو می شود.

ضریب چسبندگی تایر ( Traction)

 درجه ی چسبندگی با نصب تایر مورد ازمایش بر روی محور یک تریلر تعیین میشود.این تریلر با سرعت 40 مایل در ساعت در طول آسفالت خیس و مرطوب بتنی حرکت می کند. ترمز در این لحظه قفل می شود و ضریب چسبندگی اندازه گیری می گردد. این آزمون ارزیابی تاکید زیادی بر ترکیب آج لاستیک دارد. نتیجه ی تست به صورت AA / A / B / C اعلام می شود که AA نشانگرضریب اصطکاک و چسبندگی قوی و C نشانگر ضریب اصطکاک و چسبندگی ضعیف است.

ضریب دما در تایر (Temperature)

یکی از عوامل اصلی فرسایش لاستیک گرماست. گرما کارکرد و دوام تایر را به شدت تحت تاثیر قرار داده و عامل اکثر عیب های تایر قبل از پایان عمر آن است. بدیهی است موضوع گرمای درونی تایر و میزان توانایی تایر در مقابله با آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از اساسی ترین فاکتورهای انتخاب تایر به حساب می آید. دمای تایر حین سرویس و در حرکت افزایش می یابد و هرچه سرعت و میزان بار وارده بر تایر بیشتر باشد به همان نسبت مقدار گرمای بیشتری تولید شده و دمای درونی تایربالا می رود، البته این افزایش دما و گرمازایی درتایرهای مختلف بسته به نوع ساختار، نوع آمیزه (خمیرلاستیک) نوع و جنس الیاف و غیره با یکدیگر متفاوت است. ضریب دمای نسبت داده شده به تایر، به جنس لاستیک و ساختار آن بستگی دارد بنابراین، ضریب اصطکاک و ضریب سایش که پیش تر توضیح داده شد، در رتبه بندی آن بی تاثیر نیست.

برای آزمودن تایر از جهت توانایی تحمل دمای بالا، تایر ها را در سرعت های بالا تست می کنند. برای کسب پایین ترین درجه ( C ) تایر باید بتواند به مدت ۳۰ دقیقه در سرعت ۱۳۵ کیلومتر برساعت حرکت کند و تغییر شکل و خرابی در آن صورت نگیرد. برای رتبه بندی میزان تحمل دما از حروف ‌ A-B-C استفاده می شود که حرف A نشانگر بیشترین میزان تحمل لاستیک در مقابل دمای بالا بر اثر حرکت با سرعت زیاد می باشد.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0