لاستیک کمی مرموز است!




تایرها قادرند تا هزاران کیلومتر بدون هیچ مشکلی خودروی شما را همراهی کنند، اما ممکن است گاهی مشکلات بزرگ و کوچکی برایشان رخ بدهد. مشکلات بزرگ را که میتوان براحتی تشخیص داد و رفع کرد اما مشکلات جزئی و کوچک ممکن است از دید راننده دور بماند و خسارات جدی را به خودرو وارد کند.

همانطور که قبلا هم در مقاله ی نحوه ی صحیح نگهداری از لاستیک گفتیم، راهکارهای ساده ای وجود دارند که اگر آنها را به درستی انجام دهیم از بروز مشکل در لاستیک جلوگیری می شود. تنظیم میزان باد، بازدید چشمی تایرها و جا به جایی دوره ای لاستیک ها از جمله این راهکار ها می باشند. گاهی اوقات ما براحتی می توانیم تشخیص دهیم چه چیزی به لاستیک ها ضربه وارد کرده است و گاهی اوقات نیز تشخیص آن برای ما مشکل می شود. برای اینکه متوجه شویم چه چیزی به لاستیک ها ضربه وارد کرده است و باعث ایجاد مشکل شده ، بهتر است قبل از حرکت آن چک کنیم و برای رفع آن راه حلی مناسب پیدا کنیم.

چه چیزهایی می تواند باعث این نوع رمز و راز در لاستیک ها شود؟

  • ترک لاستیک

ترک های روی دیواره ی لاستیک از جمله همان مشکلات نامشخص و کوچک هستند. وقتی دمای تایر زیاد میشود امکان به جود آمدن این ترک ها بیشتر میشود. کم بادی و پربادی لاستیک هم از عوامل اساسی است. سن تایرهم به این مسئله مربوط است.

  • والو لاستیک

والو و سر سوپاپ وسیله ای است که برای باد کردن لاستیک از آن را استفاده می کنیم. در موقع باد کردن تایر و یا در هنگام رانندگی ممکن است سر سوپاپ به راحتی آسیب ببیند یا دچار خوردگی شود. همچنین سر سوپاپ ممکن است با گرد و خاک مسدود شود. یکی از اولین مواردی که باید بررسی شود این است که والو و سر سوپاپ به درستی بسته شده باشد. گاهی اوقات اگر سر سوپاپ بسته شده باشد براحتی می توان آن را برطرف کرد ولی در بیشتر موارد مانند تعویض سوپاپ باید به مکانیک مراجعه کرد.

  • تغییرات دما

گرما بر حجم مواد اثر می گذارد و آن ها را منبسط می کند، همچنین بر خلاف آن هوای سرد نیز بر مواد و اجسام تاثیر می گذارد و آن ها را کوچک و منقبض می نماید. این تغییر دما شامل هوای داخل لاستیک ها نیز می شود،  به این معنا که هوای گرم، به ویژه اگر مدتی زیادی در حال رانندگی باشید ، ممکن است باعث پارگی لایه های درونی تایر شده و به شکل تاول نمود بیرونی پیدا میکند و در آخر نیز باعث انفجار گردد و هوای سرد نیز می تواند باعث شود فشار لاستیک ها از حد ایمن پایین بیاید. از همین رو بهتر است در صورت سرد شدن هوا، کمی هوا به لاستیک های خود را اضافه کنید. در برخی موارد، هشدار فشار پایین پس از چند دقیقه رانندگی کردن و گرم شدن لاستیک ها از بین می رود، اما همچنان باید همیشه فشار لاستیک ها را بررسی کنید. مشکلات لاستیک بیشتر در زمستان به دلیل اینکه لاستیک های سرد انعطاف پذیری کمتری دارد ایجاد می شود.

  • سوت کشیدن لاستیک در هنگام حرکت

گاهی ممکن است در رانندگی در مواقع گردش به چپ و یا راست از لاستیک ها صداهای عجیب مانند: سوت کشیدن به گوش برسد. در این مواقع بهتر است از رانندگی در سرعت بالا خودرداری کنیم و به نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو مراجعه کنیم و به کمک یک تکنسین آن را برطرف نمایید.

  • بیرون زدگی تایر از رینگ

بیرون زدگی تایراز رینگ نیز ایرادیست که ممکن است به وجود بیاید. این مشکل نیز به فشار باد لاستیک ربط پیدا میکند. اگر باد لاستیک بیش از حد استاندارد باشد لاستیک به رینگ فشار اورده و باعث کج شدن آن میشود. و برعکس اگر لاستیک کم باد باشد امکان دارد رینگ از لاستیک بیرون بزند. بنابراین میتوانیم ببینیم چقدر فشار باد لاستیک میتواند مهم باشد.

در آخر با توجه به مواردی که گفته شد، مشکلات و ایرادات تایر چه کوچک و جزئی می تواند به خودرو صدمه وارد کنند. بنابراین بازدید روزانه از خودرو و لاستیک بسیار پر اهمیت است و با دیدن کوچکترین تغییری در عملکرد تایرها بهتر است قبل برطرف نکردن آن از وسیله نقیله استفاده نکنیم و برای اطمینان بیشتر و بررسی بهتر از یک مکانیک کمک بگیریم.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0