اصطکاک ، چنگ زنی و چسبندگی لاستیک





چنگ زنی، چسبندگی و اصطکاک در تایر چیست ؟

نحوه تعامل لاستیک های شما با سطح جاده بسیار مهم است ، زیرا توانایی شما برای شتاب ، کاهش سرعت یا انجام هرگونه مانور به حفظ چسبندگی در جاده و لاستیک های شما بستگی دارد. دانش ارائه شده در اینجا به شما کمک می کند تا از خرابی های خطرناک تایر مانند: از بین رفتن آج و ترکیدن لاستیک جلوگیری کنید.

اصطکاک در تایر به چه معناست؟

اصطکاک نیرویی است که مانع حرکت رو به جلوی لاستیک بر روی آسفالت می‌شود. در مجموع دو نوع اصطکاک داریم، اصطکاک ایستایی و اصطکاک جنبشی : اصطکاک ایستایی مربوط به سطوحی است که بر روی هم حرکت نمیکنند و اصطکاک جنبشی مربوط به سطوحی است که روی هم حرکت می‌کنند.

زمانی که چرخ در حال چرخش است آیا اصطکاک از نوع جنبشی است؟ خیر، زمانی که چرخ بر روی جاده خشک در حال حرکت است، صرف نظر از سرعت وسیله نقلیه، اصطکاک ایستایی است که وسیله نقلیه را ثابت نگه می‌دارد. اگر با میکروسکوپ به حرکت آهسته تایر بر سطح جاده نگاه کنید ، متوجه این می‌شوید که سطح تایر نسبت به سطح جاده حرکت نمیکند و در حین چرخش چرخ سطوح مختلفی از تایر با سطح جاده در تماس قرار می‌گیرد. اصطکاک برای مانور و حرکت وسیله نقلیه بسیار مهم است.

به مثال های زیر در مورد اصطکاک توجه کنید:

  • یک توپ بولینگ می تواند به آرامی در یک خط حرکت کند که در این هنگام به دلیل اینکه سطح صاف و صیقلی است ، اصطکاک را کاهش می دهد در نتیجه توپ شروع به لیز خوردن و چرخیدن می کند.
  • بیشتر کفش های کتانی و کفش هایی که برای فعالیت های ورزشی طراحی شده اند دارای کفی لاستیکی هستند که باعث افزایش اصطکاک می شوند تا به شما در توقف ، تغییر جهت و افزایش سریع سرعت کمک کند.

اصطکاک نقش اساسی در هر مانور رانندگی شما دارد.این نیروی مقاوم مانع از لغزش لاستیک های شما در سطح جاده می شود و به آنها اجازه می دهد که به جای آن روی سطح آسفالت بچرخند.به لطف اصطکاک شما می توانید خودروی خود را متوقف و حرکت دهید.  اصطکاک بین چرخ ها و ترمزهای شما مانند لاستیک و سطح جاده است. بدون اصطکاک ، ترمزها نمی توانند چرخ های شما را نگه دارند و حرکت را کند کنند و شما باید منتظر بمانید تا خودرو به تنهایی متوقف شود.

چسبندگی در تایر به چه معناست ؟

چسبندگی نوع خاصی از اصطکاک است که بین لاستیک خودرو و سطح جاده وجود دارد . چسبندگی ناشی از فشار خودرو است که لاستیک ها را به سطح جاده می چسباند. همانطور که در بالا توضیح داده شد ، چسبندگی به منظور توقف ، کاهش سرعت ، سرعت بخشیدن و تغییر جهت ضروری است. چسبندگی خوب در هنگام رانندگی ضروری است ، زیرا از دست دادن چسبندگی می تواند به معنی از دست دادن کنترل وسیله نقلیه شما باشد.

چسبندگی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد:

وزن خودرو : خودروی سنگین تر ، چسبندگی بیشتر را در جاده به شما اراه می دهد.

سرعتی خودرو:با افزایش سرعت خودرو ، فشار کمتری به جاده وارد می شود و چسبندگی کاهش می یابد.

لاستیک ها: وضعیت لاستیک های شماکه اگر ساییده یا صاف شده باشند ، چسبندگی کمتری را ارائه می دهند.

جاده : وضعیت سطح جاده.آب ، برف ، یخ ، گل ، مواد شیمیایی و شن های شل همگی می توانند چسبندگی تایر شما را در جاده ها کاهش دهند.

سریعترین راه برای افزایش چسبندگی این است که سرعت خود را کاهش دهید. اگر متوجه شدید که لاستیک های شما در حال لیز خوردن هستند ، سریعا سرعت خود را کم کنید. مراقب باشید و و وحشت نکنید و پا بر روی ترمزها نکوبید ، زیرا احتمالاً داده می شود چرخ های شما قفل شده باشند و لغزشی ایجاد شود که سعی می کردید از آن اجتناب کنید. در عوض ، ترمزها را به تدریج فشار دهید و اگر شروع به لغزش کردید و با گیربکس دستی رانندگی می کردید ، دنده را پایین بیاورید.

چنگ‌زنی در لاستیک چیست ؟

سنجش میزان توانایی تایر در عملکرد آن بر سطوح خشک و مرطوب است. چسبندگی لاستیک می‌تواند بر اساس طرح گل تایر و ترکیبات سازنده آن متنوع و متفاوت باشد. هر تایر دارای شاخص چسبنگی است که نشان دهنده این است که تایر جدید در سطح خیس زمانی که تقریبا پر باد است ، چگونه عمل می‌کند. هر نتیجه ای بر پایه‌ی AA, A, B, C دسته بندی می‌شود که AA نشان دهنده بیشترین میزان چنگ زنی می‌باشد.

حقایقی در مورد چنگ‌زنی تایرها

۱. تایر‌های با ساختار و مواد اولیه نرم‌تر چسبندگی بالاتری را در سطوح خشک فراهم می‌کنند .

۲. شیار‌های میانی عمیق‌تر برای عملکر بهتر در سطوح خیس طراحی می‌شوند.

۳. درجه چنگ‌زنی بالاتر به معنی این است که تایر در سطوح خیس آب پیمایش بیشتری دارد و برای شما کنترل بیشتری را در جاده فراهم می‌کند.

۴. شاخص چسبندگی ارتباطی با عملکرد خودرو شما در گردش و حین پیچیدن ندارد.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0