رابطه ABS و ماندگاری لاستیک




عملکرد صحیح سیستم ضد بلوکه ترمز خودرو علاوه برمزایای شناخته شده از جمله توقف بهتر خودرو هنگام ترمز گیری شدید و فرمان پذیری بهتر موجب بالاتر رفتن عمر لاستیک خودرویتان نیز می شود. سیستم ABS مخففی برای سیستم ضد بلوکه ی ترمز و یا سیستم ضد قفل ترمز است. وظیفه ی اصلی این سیستم جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمز گیری است تا بجای کشیده شدن خودرو طی مسافت باعث قطع و وصل نیروی ترمز و جلوگیری از قفل شدن چرخ ها شود و بدین ترتیب پایداری بیشتری برای اتومبیل تامین کرده و امنیت و ثبات خودرو را در هنگام ترمزگیری بالا ببرد. یونیت کنترل ABS در حقیقت مغز این سیستم است و با اطلاعاتی که از چرخ ها دریافت میکند فرمان فعال سازی ABS را صادر می کند. اطلاعاتی که این سیستم بر اساس آنها واکنش نشان می دهد شامل سرعت چرخها و فشار ترمز است. این سیستم از طریق تخمین سرعت گردش چرخ میتواند تشخیص دهد که چرخ قفل شده است یا خیر، و سپس در صورتی که قفل شدن چرخ را تشخیص دهد اقدام به باز و بسته کردن متناوب سوپاپ برگشتی میکند.
همانطور که میدانید ترمز شدید در خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند باعث ایجاد خط ترمز طولانی می شوند که به این معنی است که لاستیک خودرو برروی بخشی از سطح درگیر با جاده در هنگام ترمز دچار اصطکاک شدید و ساییدگی می شود ولی در خودروهای مجهز به این سیستم با توجه به قطع و وصل مدار ترمز و جلوگیری از قفل شدن چرخ ها سطح تایر هم به صورت همگن با جاده در تماس بوده و دچار فرسایش نا همگن نمی شود.
در صورتی که یونیت ABS دچار مشکلی شود یک چراغ نارنجی یا زرد رنگ ABS در داشبورد خودرو روشن خواهد شد. البته یونیت کنترل معمولا آخرین چیزی است که خراب میشود و در بیشتر اوقات، این سنسور سرعت سنج چرخ و یا سنسور فشار ترمز است که نیاز به تعوض پیدا می کند.
بنا براین مراقبت از سیستم ترمز و یونیت ABS علاوه بر ایجاد امنیت و پایداری هنگام رانندگی به حفظ سلامت و طول عمر لاستیک های خودرویتان نیز کمک خواهد کرد.اهمیت این نکته در روزگاری که تعویض و جایگزینی لاستیک هزینه بسیار بالایی دارد دو چندان بنظر می رسد.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0