هیدروپلنینگ چیست؟





هیدروپلنینگ (آب پیمایش) چیست ؟

حالتی است که تایر روی یک سطحی از آب حرکت می‌کند و تماس و چسبندگی خود را با سطح جاده از دست می‌دهد که نتیجه آن از کنترل خارج شدن خودرو می‌باشد.

هیدروپلنینگ به چه مواردی ارتباط دارد؟ 

هیدروپلنینگ به مواردی چون سرعت ، شرایط جاده و طراحی تایر و ویژگی های آن در کنار هم ، بستگی دارد. در اینجا نگاهی دقیق تر به این موضوع می اندازیم :

عمق آب و یا شرایط جاده :

عمق آب روی سطح جاده اگر به بیش از 3 سانتی متر برسد ، احتمال هیدروپلنیگ بیشتر‌ می‌شود. میزان و شدت بارش باران و نوع جاده (جاده آسفالت و یا خاکی) نقش مهمی را در شرایط هیدروپلنینگ ایفا می‌کنند.

سرعت خودرو :

آج لاستیک نیاز به زمان دارد تا خودش را با سرعت خودرو و شرایط جاده هماهنگ کند . بسته به عمق آب و طرح گل تایر ، هیدروپلنینگ می‌تواند در سرعت کمتر از 45 متر بر ساعت هم اتفاق بیافتد.

عمق آج لاستیک :

از تمام مواردی که برای هیدروپلنینگ گفته شد (یا برای مقابله با آن) ، عمق آج لاستیک مهمترین مورد است . حتی تایر‌هایی که کیفیت بالایی دارند ، بنابر‌این بسیار مهم است تا تایر‌های که دچار سایش شده اند را سریعا برای رانندگی در جاده های خیس تعویض کنیم  تا رانندگی ایمن تری داشته باشیم.

طرح گل آج تایر :

تایرهای با طرح گل درشت تر و برجسته تر به دلیل سطح تماس بیشتر با جاده زودتر به حالت تعادل در سطح جاده های خیس می‌رسند و هیدروپلنینگ زودتر برای آنها اتفاق می‌افتد .

وزن خودرو :

اگر بخواهیم دو تایر را با سایز و نوع یکسان مقایسه کنیم ، خودروهای سنگین تر این مزیت را دارند که هیدروپلنینگ بهتری داشته باشد زیرا نیروی بیشتری را به سطح جاده منتقل می‌کنند و آب را بهتر در سطح تایر جابجا می‌کنندآیا تایر ها برای کمتر کردن هیدروپلنینگ طراحی می‌شوند؟ تایر‌ها با طرح گل‌های متنوعی طراحی می‌شوند به دلیل اینکه متناسب با اهدف و الویت های متفاوت رانندگان و صاحبان خودرو طراحی می‌شوند، به طور مثالتایرهایی که برای خودروهای سواری طراحی می‌شوند تاکید بر رانندگی راحت و بی‌صدا و چنگ‌زنی مناسب در تمام فصول دارند، با طرح گل‌هایی با شیارهای بیشتر که به تعادل بیشتر در سطح خیس و برفی کمک می‌کند طراحی می‌شوند.

تایرهایی که برای ماشین‌های رده بالا طراحی می‌شوند تمرکزشان بر حداکثر کنترل حین دور زدن و چرخیدن و ترمز کردن است که با الگو‌های سفت تری به منظور ایجاد حداکثر چسبندگی در سطوح خشک طراحی می‌شوندتولیدکنندگان لاستیک باید تعادل را در رعایت موازین طراحی ، برای اطمینان از عملکرد تایر در شرایط آب‌ و‌ هوایی مختلف برقرار کنند. برای ایجاد مقاومت در برابر آهیدروپلنینگ مهندسان طراحی تایر مدل‌های مختلفی از شیار‌ها را در طراحی آج لاستیک به منظور خروج بهینه‌ی آب از تایر برای عملکرد بهتر آن در نظر می‌گیرند.

چه کنیم تا از وقوع هیدروپلینگ جلوگیری کنیم؟

  1. هنگامی که شرایط هوا و جاده نامناسب است آهسته برانید ، اگر شرایط ایمن است سرعت خود را تا 45 کیلومتر بر ساعت یا کمتر کاهش دهید.
  2. .به حالت کروز اتومبیل خود در شرایط بد جاده تکیه نکنید. تمام حواستان را به جاده بدهید و با سرعت مطمئنه برانید.
  3. وقتی باران می‌بارد بهتر است فاصله خود را با ترافیک جاده افزایش دهید.
  4.  یک بار در ماه تایر‌های خود را چک کنید و مطمئن شوید که سایش پیدا نکرده اند.
  5. تایرهای خود را چند ماه یکبار جابه جا کنید.

هنگامی که هیدروپلنینگ اتفاق افتاد چه کنیم ؟

اولین عکس العمل شما ممکن است که ترمز کردن باشد، این کار را نکنید پای خود را از ترمز بردارید و بگذارید سرعت خودروتان کاسته شود. در صورت نیاز و اگر خودروی شما دارای ترمز ضد قفل است، می‌توانید به آرامی ترمز کنید (پدال ترمز را فشار دهید و رها کنید) تا به بازگرداندن چسبندگی به تایر خود کمک کنید. فرمان را ثابت نگه‌ دارید و از حرکت‌های ناگهانی فرمان بپرهیزید. حرکت ناگهانی فرمان می‌تواند نتیجه خارج شدن خودرو شما را از کنترل داشته باشد. پس از اینکه کنترل خودرو خود را مجدد بدست آوردید از توقف کامل خودداری کنید. اگر نیاز دارید که چند ثانیه ای توقف کنید تا آرامش خود را بدست آورید از ایمن بودن جاده اطمینان حاصل کنید و به کناره جاده برانید. عدم تعادل در اتفاق افتادن هیدروپلنینگ ممکن است رانندگان را بترساند، همیشه در خاطر داشته باشید که اگر ابتدا ایمن برانید و اصول رانندگی را رعایت کنید در معرض خطر کمتری قرار خواهید گرفت.

 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0