چاله چوله!




چاله و چوله چیست ؟

همانطور که میبینیم وضعیت آسفالت خیابانهای سطح شهر خیلی جالب نیست. دست اندازهای بسیار بلند و غیراصولی، چاله و چوله ها، آسفالت های کنده شده و...همه ی اینها از مواردی هستند که آسیب هایی را مستقیما به لاستیک های خودرو وارد میکنند، اما چاره ای هم نیست. گاهی اوقات، به چاله ای در جاده برخورد می کنید معمولاً با یک «اووووف!» بزرگ همراه می شوید. این دست انداز و یا چاله ها می توانند کل بدن شما را منقبض کنند و یا باعث شوند که تا اعماق استخوان های خود آن ها را احساس کنید. ما روزانه شاید به کرات از خودرو خود استفاده کنیم. خودروهای ما نیز روی همین خیابان ها و جاده ها در حرکتند، پس تنها راه حل کنار آمدن با آنها رعایت چند نکته است که میخواهیم درمورد آن صحبت کنیم.

چاله چوله و آسیب آن به لاستیک

  • اول اینکه همیشه سعی کنید فاصله ی ایمنی خود را با ماشین مقابل حفظ کنید. با رعایت این فاصله ی استاندارد شما قادر به رویت مانع یا چاله و یا هر چیز دیگری خواهید بود. پس در این صورت قدرت مانور دارید، اهمیت این مسئله در روزهای بارانی دو چندان است. از رفتن در گودال های آب درروزهای بارانی اجتناب کنید. چراکه شما نمیدانید زیر آب جمع شده چه چیزی وجود دارد. برای مثال شاید شی تیز باعث ترکیدن لاستیک شود. همچنین رعایت سرعت مجاز که کاملا با فاصله ی مجاز در ارتباط است نیز بی تاثیر نیست. ما مفصلا در مورد فاصله ی ایمن در مقاله ی قانون ۳ ثانیه صحبت کردیم.
  • نکته ی مهم بعدی چک کردن فشار باد لاستیک است. پربادی زیاد یا کم بادی ، تایر را آسیب پذیر تر میکند. پس همانطور که قبلا هم به آن چندین بار در مقاله های قبلی اشاره کردیم، میزان فشار باد لاستیک را در دفترچه ی راهنمای خودرو خود مشاهده کرده و سعی در تنظیم نگه داشتن این میزان داشته باشید.

چاله ها چگونه تشکیل می شوند؟

چاله ها نواحی از سطح جاده هستند که ترک خورده و فرسوده شده اند. به نوعی دیگر چاله ها حفره هایی در جاده هستند که اندازه و شکل آنها متفاوت است. آنها با ترک های کوچک شروع می شوند اگر فوراً رفع نشوند، می توانند بزرگتر شوند. چاله ها ممکن است از چند سانتی متر عرض و عمق تا چند هزار متر عرض و چندین متر عمق داشته باشند. آنها در اثر انبساط و انقباض آبهای زیرزمینی پس از ورود به داخل زمین ایجاد می شوند. اصطکاک لاستیک ها با سطح جاده باعث گرم شدن جاده و انبساط آن می شود و با گذشت زمان این انبساط می تواند منجر به ایجاد ترک در سطح جاده شود. سپس آب می تواند به داخل این شکاف ها نفوذ کند و وقتی آب یخ می زند، منبسط می شود. همین اثر زمانی اتفاق می‌افتد که آب در زیر سنگفرش وارد زمین شود. اگر فرصت یخ زدگی داشته باشد، فضای بیشتری را زیر جاده اشغال می کند و به همین دلیل آسفالت منبسط می شود و خمیده و ترک بر میدارد و به ضعیف شدن استحکام اسفالت سرعت می بخشد. از طرف دیگر هنگامی که یخ­ها در گرما ذوب می شوند، آسفالت منقبض می شود و در شکاف ها و فضای خالی آب های ذوب شده جمع می شوند. اگر آب بارها یخ بزند و آب شود، باعث ضعیف شدن و به ترک خوردن آسفالت می شود و این روند ادامه خواهد یافت. با عبور وزن خودروها و کامیون ها از روی نقطه ضعیف جاده، قطعاتی از مواد جاده جدا می شوند که باعث جابجایی یا شکسته شدن مواد از روی زمین می شود و در این حالت چاله ها ایجاد می شوند. وقتی وسایل نقلیه در بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر حرکت می‌کنند، بر سطح صاف و هموار تکیه می‌کنند و  این صاف و هموار بودن به آنها کمک می کند تا سریع، راحت و ایمن حرکت کنند. چاله ها یک سواری را پر از دست انداز و بالقوه خطرناک می کنند. آنها می توانند به لاستیک های خودرو آسیب برسانند و حتی روی تراز چرخ های خودرو تأثیر بگذارند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0