فرمان پذیری




فرمان پذیری در خودرو به چه معناست ؟

فرمان پذیری خوب خودرو به این معنی است که سیستم تعلیق خودرو به درستی کار می کند و این برای یک رانندگی ایمن و کارآمد بسیار مهم است. سواری ، کامیون و خودرو های شاسی بلندی و هر نوع وسیه ی نقلیه دیگر که روزانه با آن ها رانندگی می کنیم از چندین سیستم مکانیکی تشکیل شده اند، که برای عملکرد صحیح همه آنها باید یکپارچه با هم کار کنند. مسلماً یکی از مهمترین سیستم ها ، سیستم تعلیق است که به ایمنی ، کارایی و حمل و نقل خوب خودرو کمک می کند. بسته به نوع وسیله نقلیه، سیستم تعلیق مکانیکی را می توان با سیستم های کامپیوتری پیشرفته نیز تنظیم کرد. نرمی فرمان و فرمان پذیری راحت خودرو از جمله عواملی مهم حین رانندگی است. اما گاهی اوقات فرمان سخت میچرخد و اصطلاحا سفت می شود که عوامل متعددی باعث ایجاد چنین حالتی می شود که با هم آنها را بررسی می کنیم :

1. سیستم تعلیق خودرو

رانندگی در جاده با وسیله نقلیه پایدار و ثابت بسیار مهم و سرگرم کننده می باشد. هنگامی که سیستم تعلیق خودرو به درستی تنظیم شده باشد و قطعات در وضعیت خوبی کار کنند ، خودرو براحتی روشن می شود و رانندگی راحتی را به ارمغان می آورد. بدون وجود سیستم تعلیق لاستیک های خودرو روی زمین قرار نمی گیرند. با گذشت زمان بخصوص در ناهمواری ها و دست اندازها سیستم تعلیق خودرو می تواند از تراز خارج شده و راحتی سواری را کاهش دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد ، می تواند باعث ساییدگی زودهنگام لاستیک ها شود و  باعث شود خودرو به یک طرف دیگر کشیده شود و ممکن است نشان دهنده خرابی قطعه تعلیق نیز باشد. کمک فنرها از مهمترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند. فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکانه های ناشی از ناهمواری های سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می شوند. این سیستم همیشه باید تنظیم باشد و وقتی سیستم تعلیق به خوبی کار نکند فرمان پذیری خودرو سخت تر خواهد شد که گاها باعث ایجاد صدا هنگام پیچیدن می شود.

2.تایرها

داشتن لاستیک مناسب برای خودرو قطعا بر بهبود فرمان پذیری خودرو موثر است. در حالی که سرعت بیش از حد و رانندگی نامناسب باشد ، می توان منجر به فرسودگی زودرس تایرها شد ، در بیشتر موارد فرسوده شدن اجزای تعلیق منبع اصلی سایش بیش از حد لاستیک ها است. تنظیمات تعلیق متعددی وجود دارد که بر فرسودگی لاستیک ها تأثیر می گذارد و وقتی سیستم تعلیق به درستی تنظیم نشده باشد ، لاستیک ها روی زمین نمی نشینند. هنگامی که این اتفاق می افتد، گرمای بیش از حد در مناطقی ایجاد می شود که بیش از حد با زمین تماس دارند. برای جلوگیری از این مشکل ، اطمینان حاصل کنید که تراز سیستم تعلیق خودرو حداقل یک بار در سال یا هر زمان که به چاله ها یا محدوده ها برخورد می کنید، بررسی می شود. یکی دیگر از موارد فرسوده شدن تایرها، سایز لاستیک می باشد. پهن کردن سایز لاستیک ممکن است فرمان پذیری را دچار مشکل کند. پس همیشه سعی کنید سایز استاندارد استیک را برای خودروی خود را تهیه کنید و در صورت تمایل به پهن کردن حتما آن را نزد فرد متخصصی ببرید. در این مقاله نیز ما به اصول کلی پلاس سایزینگ یا همان پهن کردن سایز لاستیک اشاره کردیم. سالم بودن آج لاستیک هم حائز اهمیت می باشد. آج لاستیک نقشی محوری در ترمزگیری و همینطور در نرمی فرمان دارد.

3. ایمنی خودرو

در حالی که یک سیستم تعلیق قوی و محکم برای هیجان رانندگی عالی است ، به همان اندازه برای ایمنی خودرو بسیار مهم است. همانطور که در بالا اشاره کردیم ، خودروی از چندین سیستم مستقل شامل: سیستم انتقال قدرت (موتور و گیربکس) و سیستم تعلیق (که شامل فرمان و سیستم می شود) تشکیل شده است. هنگامی که فرمان پذیری خودرو قوی و محکم باشد، حرکت خودرو به راحتی امکان پذیر است. تعویض همه قطعاتی که بر روی فرمان پذیری خودرو تأثیر می گذارد قبل از فرسودگی برای کیفیت سواری و ایمنی خودرو بسیار مهم است.

4. سرعت خودرو

سیستم تعلیق و فرمان پذیری خودرو مسئول پیچیدن در جاده ها است. هنگامی که سیستم تعلیق شما به درستی تنظیم شده باشد و همه قطعات متحرک در وضعیت مناسبی باشند ، خودرو راحت تر حرکت می کند ، راحت تر در پیچ ها حرکت می کند و در جاده به سادگی سریعتر حرکت می کند..تایرها

5.آیرودینامیک

آیرودینامیک کلمه ایست که از دو بخش اصلی یعنی هوا و حرکت تشکیل شده است. در واقع آیرودینامیک به دنبال این است که هوا هنگام حرکت چگونه عمل می کند. وقتی ماشینی به سمت جلو حرکت می کند فشار هوای جلو آن اندکی از فشار هوای پشت بیشتر است. سیستم ایرودینامیک به خودرو کمک میکند تا هنگام حرکت این فشار هوا به صورت یکسان به خودرو وارد شود. در نتیجه بدین ترتیب تعادل خودرو حفظ می شود. ضریب ایرودینامیک خودروها با هم متفاوت است. خودروهایی که ضریب ایرودینامیکی پایینی دارند فرمان پذیری ضعیف تری را نیز دارند.

6. لنت ترمز

ترمز یکی دیگر از قطعات مهم و حیاتی خودرو می باشد که در مقایسه با دیگر قطعات خودرو می توان به بهبود عملکرد این بخش پی برد. ترزم از بخش لنت، روغن و پدال تشکیل شده است و می توان با این سه قسمت خودرو را از حرکت بازداشت. 

7. سایر موارد

عوامل خارجی مثل آب و هوا نیز فرمان پذیری را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال در فصولی از سال که بارندگی وجود دارد، اگر لاستیک متناسب با فصل انتخاب نشود مشکل عدم فرمان پذیری مناسب به وجود خواهد آمد. هر چند که به طور کلی فرمان پذیری در برف و بارندگی های سنگین سخت است ولی با رعایت این نکات میتوانیم رانندگی ایمنی را تجربه کنیم.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0