استفاده ی ترکیبی از تایرها بطور همزمان




استفاده ی ترکیبی از تایرها

 به عنوان یک قاعده کلی لاستیک ‌ها بر روی هیچ وسیله نقلیه‌ای نباید از یکدیگر متفاوت باشند. مگر اینکه توسط کارخانه سازنده تایر مورد قبول باشد. رانندگان باید از استفاده همزمان لاستیک‌های با الگوی آج، اندازه و ساختار متفاوت بپرهیزند و برای حفظ کنترل و ثبات بیشتر و بهتر از لاستیک‌های یکسان استفاده کنند.

علاوه بر این، رانندگان هرگز نباید لاستیک‌های زمستانی را با لاستیک‌های تمام فصل یا تابستانی و یا لاستیک‌های پنچر رو (ران-فلت) را با غیر‌پنچر رو همزمان استفاده کنندمطلوب این است که تمام لاستیک‌های یک خودرو همزمان سایش و منظم ساییده شوند. این تاییدی است بر اینکه طراحی خودرو، شرایط رانندگی و شیوه‌های نگهداری در کنار هم بر سایش تایر و عملکرد آن تاثیر می‌گذارد.

متاسفانه تعویض همزمان تمام لاستیک‌های خودرو همیشه امکان پذیر نیست. گاهی اوقات به دلیل طراحی خودرو، استفاده از لاستیک‌های متفاوت در محور جلو و عقب، نگهداری نادرست و یا شیوه رانندگی بطور تعویض همزمان اتفاق نمی‌افتد. اگر تمام لاستیک‌های یک خودرو همزمان تعویض شوند راننده معمولا مجبور می‌شود دو گزینه را انتخاب کند، این که آیا یک ست کامل (4حلقه) تایر بخرد (از دست دادن ارزش دو تایر دیگر که هنوز به طور کامل از بین نرفته) و یا یک جفت لاستیک را تعویض کند؟

در حالی که خرید یک ست کامل گزینه بهتری است چون تعادل خودرو طراحی شده را در شرایط بد آب‌ و‌ هوایی حفظ می‌کند ولی می توان گفت اقدام گرانتری هم هست. در حالی که خرید یک جفت لاستیک هزینه لحظه‌ای تحمیل شده را کاهش می‌دهد و همراه خود این امکان را فراهم می‌کند که دقیقا همان لاستیک ، لاستیک معادل و یا تایر جایگزین انتخاب شود.

بنابر این سه حالت بیان شده بهترین گزینه این است که لاستیکی که در حال حاضر روی خودرو نصب است (دقیقا همان لاستیک) انتخاب و خریداری شود. دوم این است که لاستیک‌های معادل با همان عملکرد که از درجه سرعت و ویژگی چسبندگی مشابه برخوردارند انتخاب ‌شوند. تنها زمانی انتخاب همان لاستیک‌های فعلی (دقیقا همان لاستیک) آنچنان ضروری نیست که تایر فابریک دیگر موجود و در دسترس نباشد.

سوم انتخاب لاستیک جایگزین، فقط باید به عنوان یک راه حل موقت و اضطراری درنظر گرفته شود. استفاده از تایر جایگزین با دسته بندی و ساختار متفاوت، با سایز متفاوت و یا میزان سرعت مختلف می‌تواند فرمان پذیری خودرو را در شرایط بد آب ‌و ‌هوایی و یا در شرایط اضطراری تحت الشعاع قرار دهد.

چون لاستیک‌ها نقش مهمی را در راحتی و فرمانپذیری هر خودرو بازی می‌کند، همیشه بهترین راه این است که با لاستیک‌هایی رانندگی شود که در همه جزییات مانند: برند، مدل، سایز و ضخامت آج برابر باشند. هر چیز دیگری ممکن است مخاطره آمیز و دردسرآفرین شود.

آیا استفاده از لاستیک های ترکیبی درست است؟

به عنوان یک اصل، استفاده ی ترکیبی از لاستیکها کار درستی نمی باشد. لاستیک هایی با آج مختلف و یا اندازه های متفاوت باعث ایجاد اختلال در عملکرد خودرو شده و ثبات سیستم را از بین می برند. به عنوان مثال، رانندگان هرگز نباید لاستیک زمستانی را در کنار لاستیک تابستانی استفاده کنند . اصولا کمتر زمانی پیش می آید که بتوان هر چهار تایر را با هم به طور همزمان تعویض کرد. به همین علت رانندگان باید تصمیم بگیرند می خواهند یک جفت لاستیک خود را جایگزین کنند یا تمامی لاستیک ها را ؟! که البته تعویض یک لاستیک غالبا پیشنهاد نمی شود.

اما اگر در شرایطی بودید که مجبور به تعویض یک لاستیک شدید، بدانید که این تنها یک راه حل موقت می باشد. در نتیجه، لاستیک نقش خیلی مهمی را در کیفیت رانندگی شما ایفا می کند. پس همیشه سعی در خرید بهترین و مناسب ترین تایر داشته باشید. حتی توصیه می شود که همه ی لاستیک ها از یک برند خریداری شوند، چرا که در این صورت تمامی ویژگی های لاستیک اعم ازطرح آج، مدل، سایز، چسبندگی و مشخصه های دیگر یکسان می باشند. هایپرتایر با متنوع ترین لاستیک ها از برندهای مختلف و طرح گل ها و سایزهای گوناگون این امکان را برای شما فراهم می کند تا بهترین انتخاب را برای خودروی خود داشته باشید.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0